امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 
کوتاهی‌های مدیران را به صورت شفاف به مردم اعلام می‌کنیم
آبگرفتگی اهواز

رییس کمیته جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز با بیان اینکه در بارندگی اول پاییز امسال آمادگی لازم وجود نداشت و تذکرات داده شد، گفت: اگر این اقدامات در سال‌های گذشته اجرا می‌شد و پاسکاری‌ها را کنترل می‌کردند، شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

حجت الاسلام و المسلمین جاسم موسی‌پور در نشست خبری شورای شهر اهواز که روز (۲۱ دی‌ماه) برگزار شد، با اشاره به حکم حبس و انفصال از خدمت شهردار اهواز اظهار کرد: از محکومیت هیچکس خوشحال نمی‌شویم اما این کار می‌تواند سر فصل جدیدی برای پاسخگویی مسئولان باشد؛ از برخورد و محکومیت قانونی حمایت می‌کنیم، ای کاش کارها طبق برنامه انجام می‌شد تا شاهد بسیاری از این مشکلات نبودیم.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، وی افزود: هر آنچه شورای شهر می‌توانست در زمینه آب‌های سطحی انجام دهد، در یک سال اخیر انجام داده است. وظایف شورای شهر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و نظارت است اما شورا حتی در جزئیات و روند اجرایی هم ورود کرده است.

رئیس کمیته جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز گفت: ارائه طرح تشکیل کمیته جمع‌آوری آب‌های سطحی ناشی از پاسکاری بیمارگونه و طولانی برخی از دستگاه‌ها بود. زمانی که پاسکاری، افزایش ابهام قانونی و عدم ورود مسئولان ذیربط برای رفع این ابهام قانونی مشاهده شد، تنها راهکار این بود که شورا، حداقل برای یک بار از قالب "شورای شهرداری" خارج شود و به "شورای شهر" تبدیل شود و تقسیم کار بین دستگاه‌ها را انجام دهد.

وی بیان کرد: البته توان شورای شهر این نیست که بر تمام دستگاه‌های استانی نظارت کند بنابراین از ظرفیت نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار و دیگر مسئولان استفاده شد تا در مورد یک مساله، تقسیم کار انجام شود.

موسی‌پور تصریح کرد: مبنای این کار، ناامید شدن از حمایت مرکزنشینان و بودجه‌های هزاران میلیاردی آن‌ها بود.

عضو شورای شهر اهواز گفت: طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی، به صورت کوتاه‌مدت و مبتنی بر شبکه موجود فاضلاب طراحی شده است. در این طرح، شهرداری موظف به انتخاب مشاور و طراحی طرح جامع آب‌های سطحی اهواز شده است.

وی بیان کرد: با بارندگی ۱۵ میلیمتری نیز اهواز زیر آب رفته است اما با اجرای این طرح، مقرر شد با بارندگی ۲۰ تا ۲۵ میلیمتری حداقل در معابر اصلی آبگرفتگی رخ ندهد. با این وجود، راهکار اساسی این است که از طرح‌های ضربتی عبور کنیم و به فکر طرح جامع آب‌های سطحی باشیم. طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی برای سه ماه و بر اساس بضاعت داخلی بود و قرار نبود اکنون استاندار گزارش این طرح را به رئیس جمهور ارائه دهد.

موسی‌پور با بیان اینکه رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در زمینه طراحی طرح جامع آب‌های سطحی توسط شهرداری اهواز تذکر داد، گفت: دو روز دیگر شهرداری باید قرارداد مشاور اجرای این طرح را به شورا ارائه دهد و در مدت چهار تا پنج ماه، طرح باید مصوب شود. در طول این مدت باید شبکه فاضلاب تقویت، خطوط فاضلاب لایروبی و پمپاژ خروجی‌های اصلی تقویت شود.

وی افزود: در اجرای طرح ضربتی در موعد مقرر تخلف شده است؛ زمان اجرای این طرح سه ماه بود اما در طول سه ماه تنها یک پروژه اجرا شد.

رئیس کمیته جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز تصریح کرد: اصرار داشتیم که این پروژه‌ها کوتاه‌مدت هستند و باید اجرای این پروژه‌ها تا فصل بارندگی ادامه یابد و حین بارندگی‌ها حفاری داشته باشیم اما نیمی از پروژه‌ها تا آذرماه طول کشید و تاکنون تکمیل نشده است.

وی با بیان اینکه در بارندگی اول پاییز امسال آمادگی لازم وجود نداشت و تذکرات داده شد، گفت: اگر این اقدامات در سال‌های گذشته اجرا می‌شد و پاسکاری‌ها را کنترل می‌کردند، شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

موسی‌پور با اشاره به هشدارهای داده شده توسط اعضای شورا قبل از آغاز باندگی‌ها، بیان کرد: اجرای این پروژه‌ها اولویت بسیاری از مسئولان نبود و اگر مصوبه شورا، پیگیری نماینده ولی فقیه و ورود برخی از نهادهای نظارتی نبود، همین حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از طرح نیز اجرا نمی‌شد.

وی افزود: کانال ۶۸ متری کوی علوی حدود ۲۰ سال لایروبی نشده بود و امسال نیز تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد آن لایروبی شده است. در مجموع حدود ۳۰ درصد لایروبی‌ها انجام شده است و حدود ۲۰ سال است که لایروبی با کیفیت خوبی انجام نمی‌شود که این وضعیت، متاثر از طولانی شدن دوره خشکسالی و کوتاهی مدیران بوده است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: شورای شهر تاکنون مقابل قصور برخی مدیران آبفا و شهرداری خویشتن‌داری کرده است اما در ادامه، کوتاهی‌های مدیران را به صورت شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد.

رئیس کمیته جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز بیان کرد: در این طرح، حل مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی در مناطق باغ شیخ، کوی مشعلی، کوی ملت، زرگان، یوسفی، سیاحی و مندلی برخی از تعهدات آبفا و حل مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی در مناطق گلستان، فرهنگ‌شهر، شهرک دانشگاه، خیابان کمپانی، زیرگذر شریعتی، سه‌راهی تپه، سه‌راهی پاداد و بهشت‌آباد برخی از تعهد شهرداری بوده‌اند.

وی افزود: پروژه کوی علوی و عین ۲ پروژه مشترک آبفا و شهرداری هستند که پروژه کوی علوی همچنان تکمیل نشده است و پروژه عین ۲ نیز اجرا نشد و مشکل چند برابر شد.

موسی‌پور با اشاره به مشکلات محلاتی که تاکنون طرح ضربتی در این نقاط اجرا نشده است، گفت: این طرح در بلوار شهید سلیمانی، بلوار شهید چمران، بلوار شهید هاشمی، برخی خیابان‌های پاداد، آخر آسفالت، کوی مشعلی، شهرک شاهد، عین ۲، سیاحی، مندلی، گلدشت و کوی علوی اجرا نشده است و با بارندگی ۲۰ میلیمتری نیز مجددا آبگرفتگی رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: با وجود تعیین بودجه، آبفا و شهرداری به تعهدات خود در این نقاط عمل نکردند.

رئیس کمیته جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز گفت: البته لایروبی و تامین برخی از تجهیزات نیز جزو مصوبات طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی هستند که لایروبی مناسبی توسط شهرداری و آبفا اجرا نشد. همچنین تعد دولت این بود که دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های مستقر در خوزستان را پای کار بیاورد که دولت حتی به یک درصد از تعهدات خود عمل نکرد.

موسی‌پور گفت: اکثر بارندگی‌های اهواز کمتر از ۲۵ میلیمتر هستند و اگر این طرح در ۵۷ نقطه فوق بحرانی کامل اجرا شود، با بارندگی کمتر از ۳۰ میلیمتر هیچ معبر اصلی آبگرفتگی طولانی‌مدت نخواهد داشت و آب وارد هیچ منزلی نخواهد شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید