امروز:
شنبه - 8 ارديبهشت - 1403
ساعت :

رییس کمیسیون تحقیق نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز گفت: 230 حلقه چاه نفت در اهواز وجود دارد که شرکت نفت از سال 93 تا کنون بابت این چاه ها،یک ریال حق آلایندگی به شهرداری اهواز پرداخت نکرده است.
محمد رضا ایزدی در گفت و گو با رهیاب، اظهار کرد: طبق قانون، شهرداری ها حقوقی دارند که بخشی از درآمد آن از محل ارائه خدمات شهری است و بخش دیگر مطالباتی است که از دستگاه ها وصول می شود.
 
او افزود:  یکی از این مطالبات حق آلایندگی و ارزش افزوده است که بر اساس تبصره یک ماده ۲۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی بابت آلایندگی محیط زیستی که ایجاد می کنند باید حق الایندگی را به شهرداری پرداخت نمایند.
 
ایزدی ادامه داد: در ماده  ۱۲۳ برنامه پنجم و ششم توسعه نیز به عنوان بند قانونی به پرداخت مستقیم حق آلایندگی اشاره شده اما متاسفانه این قانون در استان خوزستان و کلانشهر اهواز آن طور که باید، عملی نشده است.
 
عضو شورای شهر اهواز گفت: سالانه مبلغ هفتصد میلیاردتومان بابت آلایندگی باید شرکت نفت، ملی حفاری، صنایع فولاد، فولاد اکسین، کربن ایران و توسعه نیشکر و...  به شهرداری اهواز پرداخت کنند ؛ تا قبل از شورای پنجم بیشترین مبلغی که توسط صنایع آلاینده به شهرداری پرداخت شده ۲۹ میلیارد تومان است که ما در شورای پنجم ، مبلغ دریافتی را به ۱۱۵ میلیارد رسانده ایم اما هنوز اختلاف با رقم ۷۰۰ میلیارد تومان بسیار فاحش است.
 
وی اضافه کرد: سال ۱۳۹۷ مهندس کتانباف شهردار سابق اهواز مطالبه سال ۱۳۹۳  را که ۳۴۰ میلیارد تومان از شرکت نفت و  بابت عدم پرداخت، طبق قانون اگر حق آلایندگی پرداخت نشود برای سال آینده نیز علاوه بر پرداخت مبلغ تعیین شده باید جریمه نیز پرداخت کند لذا آن سال، مبلغ حق آلایندگی با جریمه اش ۱۱۲۰ میلیارد تومان شده بود که می بایست تا پایان سال ۹۷ به اجرا گذاشته می شد و از حساب نفت برداشت و به حساب شهرداری واریز می شد.
 
ایزدی خاطر نشان کرد: اگر مدیر کل سابق امور مالیاتی حکم را تائید و به اجرا گذاشته شده بود، این مبلغ از حساب نفت برداشت و به حساب شهرداری واریز می شد. عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: استاندار خوزستان این مسئله را با مهندس کتانباف و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و طی جلساتی که با وزیر نفت ج داشتند و به این نتیجه رسیدند که ماهانه ۱۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شود لذا حساب کنید فقط شرکت نفت، سال ۹۳ چنین مبلغ هنگفتی باید پرداخت می کرد، حال می خواهند ماهی ده میلیارد به صورت اقساط برغم وجود حکم دادگاه و دیوان،پرداخت نمایند.
 
*مدیریت شهری زورش به نفتی ها نمی رسد
وی با بیان اینکه  امیدوارم بودیم شاهد تلاش مدیران استان در جهت توسعه شهری باشیم و حق مردم را بستنانند و لی متاسفانه شاهد مسائلی دیگر هستیم، گفت: در استان می بینیم مسئولان استان بلعکس عمل می کنند و تمام زحمات دیگران را به هدر می دهند، همه می دانند مدیریت شهری بیش از این زورش به نفتی ها نمی رسد،در مقابل دولت فقط نمایندگان مجلس هستند که می توانند بایستند که امیدواریم خلا تلاش های مدیران استانی را، نمایندگان مجلس پر کنند و حق مردم را بگیرند.
 
ایزدی تصریح کرد: حق مردم باید گرفته شود، اگر این بار را با یکدیگربلند کردیم مطمئنا به سرانجام می رسد ولی اگر فقط مدیریت شهری به دنبال احقاق حق مردم از دولت باشد،قطعا نتیجه ای نخواهد داشت.
 
رئیس کمیسیون تحقیق و بازرسی شورای شهر خاطرنشان کرد: تبصره یک ماده۳۸ قانون می گوید واحدهای تولید آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی نمایند طبق تتشخیص و اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی علاوه بر مالیات و عوارض متعلق موضوع این قانون، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی می باشند.
 
وی تصریح کرد: اگر این حقوق قانونی شهرداری های استان پرداخت شود تحولات بسیاری،در شهرها ی استان رقم می خورد، وقتی بودجه کل سال۹۸  شهرداری ۱۶۰۰ میلیارد بوده،  هفتصد میلیارد نیمی از بودجه شهرداری است، بنابراین پول بزرگی است که نمایندگان مجلس و خبرگان رهبری می توانند به کمک شورای شهر و شهرداری ها بیایند و حقی که قانون مشخص کرده است را از دولت بگیرند.
 
بدهی شرکت نفت به شهرداری خوزستان را زیر و رو می کند
ایزدی با اشاره به وجود بیش از ۲۳۰ حلقه چاه نفت در اهواز، گفت:  شرکت نفت از سال ۹۳ تا کنون به مدت هفت سال، به شهرداری های استان بدهکار است حالا این پول را با جرائمش ضرب و بعد جمع کنید، ببینید چه مبلغی می شود، این پول، خوزستان را  زیر و رو می کند.
 
عضو شورای شهر ادامه داد: حق مردم خوزستان را نمی دهند و پول ها را در استان های دیگر هزینه می کنند، چطور می شود صنایع فولاد و لوله سازی اصفهان، عوارضشان را کامل پرداخت می کنند اما عوارض صنایع فولاد و فولاد اکسین در خوزستان پرداخت نمی شود؟ چرا تفاوت چرا تبعیض؟
 
وی اضافه کرد: نفت در اهواز تولید و در همین استان هم به فروش می رسد اما قراردادش در تهران بسته می شود و عوارض فروش نفت به جیب شهرداری تهران می رود.
 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید