امروز:
دوشنبه - 31 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نشست شورای هماهنگی مدیران کل حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در شهرستان مسجدسلیمان
 
 
 

 

مشکل ها و محرومیت های مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در نشست شورای هماهنگی مدیران کل حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در شهرستان مسجدسلیمان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، ارسلان غمگین روز یکشنبه ۱۳ مهر، در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیران کل حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خوزستان- که به منظور پیگیری دستور مقام عالی وزارت برای رسیدگی ویژه به مشکلات و محرومیت های چهار شهرستان مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل با حضور نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی، مسئولین چهار شهرستان، معاونین، مشاورین و مدیران عضو شورای هماهنگی دستگاه های حوزه وزارت متبوع در استان در شهرستان مسجد سلیمان برگزار شد- با اشاره به اقدامات موثر و قابل توجه مقام عالی وزارت در دو سال گذشته، اظهار کرد: برای معرفی اقدامات صورت گرفته هیچ گاه نباید از انتقاد مخالفان ترسید چرا که می دانیم هر مسیر درست و روشنی قطعاً منتقدانی خواهد داشت.

وی افزود: شیعه علی بن ابی طالب قطعا می داند دشمن رهروان راه حقیقت و موفقیت را مورد سعایت و بدگویی قرار می دهد.

غمگین بر لزوم اطلاع رسانی دقیق از اقدامات صورت گرفته تاکید کرد و گفت: در آیات قرآن صریحا آمده است که ای پیامبر تبلیغ کن ... در هر حال باید کارهایی را که انجام‌می دهید تبلیغ کنید تا مردم بدانند چه پیشرفت هایی صورت گرفته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تاکید کرد: قطعا دشمنان به دنبال آن هستند تا با ایجاد حس ناامیدی و فاصله اندازی میان مردم و مسوولان اقدامات خوب صورت گرفته را تخریب کرده و کوچک انگارند اما ما باید با هوشیاری و اطلاع رسانی دقیق و شفاف و صادقانه فرصت سوء استفاده از این جریانات را بگیریم و اجازه سیاه نمایی ندهیم .

غمگین بر اطلاع رسانی مطلوب از پروژه ها و اقدامات مجموعه وزارت در سطح مناسب و با استفاده از ظرفیت همه رسانه ها تاکید کرد و گفت: برای اثرگذاری بهتر باید علاوه بر حضور فعال و شفاف در فضای مکتوب، از قالب رسانه ملی و شبکه های مجازی برای انتشار اقدامات مثبت انجام شده، بهره گرفت.

وی در ادامه ۴۰ اقدام خاص مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو سال گذشته را بر شمرد و اشاره کرد: ایجاد شفافیت، برخورد با فساد، کنترل پرداخت های نجومی، ساماندهی شرکت ها، بورسی کردن شرکت ها، ارائه همه ترازنامه شرکت های بورسی و غیربورسی، جوان گرایی و نوگرایی، توجه به حداقل مزد کارگران بیش از همه سال ها در طول تاریخ( ۳۶ و ۴۳ درصد افزایش در دو سال)، همسان سازی حقوق بازنشستگی کارگری و تامین اجتماعی بعد از ۱۴ سال انتظار با اخذ ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به شکل سهام از جمله اقدامات انجام شده در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بوده است

غمگین ادامه داد: از دیگر اقدامات صورت گرفته می توان به همسان سازی حقوق بازنشسته های کشوری با اخذ ۱۶ هزار میلیارد تومان سهام در شرایط سخت مالی ناشی از تحریم، همسان سازی حقوق بازنشسته های فولاد و پرداخت معوقات آنها، دو برابر کردن سطح بیمه خدمات پزشکی و درمان های پیچیده بازنشستگان، پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه بیماری های صعب العلاج، برقراری قرض الحسنه ۲۰ میلیون تومانی به فرزندان بازنشستگان علاوه بر قرض الحسنه ازدواج رایج بانک ها اشاره کرد.

وی به ۱۱ برابر کردن وام قرض الحسنه بازنشسته های تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: ایجاد باشگاه خرید کالا با تخفیف و به صورت اعتباری برای بازنشسته ها، تسریع امور تعاونگران با ایجاد سامانه جامع تعاون، تقویت ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک رفاه و افزایش قدرت وام دهی، افزایش دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه بانک توسعه تعاون، پرداخت همه بدهی های تامین اجتماعی به بیمارستان‌های سراسر کشور به میزان ۱۶ هزار میلیارد تومان از دیگر اقدامات قابل ذکر وزارت متبوع است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به بورسی کردن شستا و خروج آن از تاریک خانه ها خاطر نشان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به قیمت های آن وقت و امروز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به حجم بازار بورس و عمق بخشیدن به بازار بورس با بورسی کردن شستا، افزایش سود شستا از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان در دو سال، سود آورکردن ۴۴ شرکت زیان‌ده شستا، تجمیع دو هزار بخشنامه تامین اجتماعی در ۶۰ بخشنامه، حذف لزوم تمدید دفترچه های درمانی و در نتیجه کاهش ۳۷ میلیون رفت و آمد، استقرار کامل نسخه نویسی الکترونیکی از آذرماه، ارایه خدمات شبانه روزی به بیش از ۴۵ هزار بیمار کرونایی در مجموعه مراکز درمانی وزارت متبوع از جمله اقدامات شایان ذکر است.

وی تهیه و انتشار محدود محرمانه اولین اطلس آسیب‌های اجتماعی ایران به تفکیک استان ها را از اقدامات مهم این وزارت عنوان کرد و یاد آور شد: تهیه و انتشار اولین اطلس وضعیت زنان سرپرست خانوار، پرداخت نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان وام ۴ و ۶ درصدی اشتغال روستایی و اعلام شفاف اسامی گیرندگان و تعهد آنها به تفکیک، رشد ۳۷ درصدی آموزش در کشور و عبور از یک میلیون و ۲۰۰ هزار آموزش مراقبتی در دو سال، افزایش ۵ تا ۹ برابری کمک هزینه زندگی معلولین و مراکز نگهداری، حل مشکل ۲۸ ساله امنیت شغلی مشاغل غیر دائمی کارگران با مصوبه تبصره یک ماده ۷ قانون کار، حل مشکل تابعیت و شناسنامه دار شدن فرزندان زنان ایرانی ازدواج کرده با همسران خارجی، نگهداری مطلوب سالمندان از مخاطرات کرونا در مراکز نگهداری، چندین برابر برتر از همه رکوردهای جهانی و دها اقدام اصلاحی و ... از جمله کارهای انجام‌شده ای است که می توان به آنها اشاره کرد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به آخرین اقدام مهم و شایان ذکر مقام عالی وزارت درباره انتقال حساب های مالی به استان ها، گفت: این اقدام موجب بازگشت میلیاردها تومان به بانک های استان و افزایش سرمایه آنها خواهد شد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم حساب های ۲۰ شرکت خوزستان به داخل استان منتقل شود تا شاهد افزایش چند برابری سرمایه بانک ها- که موجب تخصیص تسهیلات بهتر با شرایط مطلوب تر و افزایش ارزش افزوده خواهد شد، باشیم.

غمگین ادامه داد: درصدی از این ارزش افزوده به شهرداری ها تعلق دارد و بدین صورت با انتقال حساب های بانک ها به استان موجب توسعه شهری و انجام طرح های توسعه ای که موجب رفاه حال شهروندان خوزستانی خواهد شد، خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان جایگاه مطلوبی در میان دستگاه های دیگر استان پیدا کرده است که باید بدانیم نگه داشتن این جایگاه کاری بسیار دشوارتر و مهم تر از کسب آن است و باید به آن نگاه ویژه شود.

غمگین ادامه داد: در ۴۰ سال اخیر تنها ۷ مجموعه ورزشی در خوزستان ساخته شده است که ما توانستیم در صورت تامین زمین در موافقت نامه سال ۱۴۰۰ و در شرایط سخت تحریم، مجوز ساخت ۲۰ مجموعه ورزشی را در خوزستان اخذ کنیم که بسیار مهم است.

وی در ادامه جلسه با اشاره به موارد گفته شده به مقام عالی وزارت متبوع توسط نماینده مردم لالی، مسجد سلیمان، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تقویت بازار کار مشاغل زود بازده، خرد و مشاغل خانگی- توسعه زیر ساخت های اولیه شهری و روستایی- ایجاد، تشکیل و گسترش تعاونی ها- کارورزی دانش آموختگان- توجه جدی به مقوله امید به زندگی با توسعه کار آفرینی و اشتغال- توسعه زیر ساخت های لازم در روستاها و باز آفرینی روستاهای متروکه- رفع مشکلات و موانع برای تقویت معیشت کارگران- حفظ امنیت شغلی- سلامت روان و درمان کارگران- بررسی کمبود نیروهای چهار شهرستان از جمله موارد مطرح شده توسط نماینده مردم این شهرستان ها است.

غمگین اضافه کرد: البته اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان در یکسال اخیر در حوزه اختیارات خود قدم های موثری در رفع این مشکلات برداشته است اما باز هم امیدواریم بتوانیم در مقوله های مطرح شده توسط نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی بررسی های عملی و میدانی موثر تری با همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط در رفع مشکلات داشته باشیم  و در مسیر توسعه گام برداریم.

وی با اشاره به اقدامات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی در شهرستان مسجدسلیمان گفت: با وجود  اینکه ۲۶۸ فقره طرح به مبلغ ۵۹۷ میلیارد ریال به بانک ها معرفی شده اما تاکنون تنها ۶ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۰ درصد طرح ها به متقاضیان پرداخت شده است.

غمگین طرح های معرفی شده توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص شهرستان اندیکا را ۵۹۶ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این میزان تنها ۱۸۲ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است که نشان‌ می دهد بانک ها در پرداخت تسهیلات  همراهی موثر نداشته اند.

وی همکاری بانک های حوزه وزارت متبوع را در اعطا تسهیلات به طرح ها خوب ارزیابی کرد.

غمگین ادامه داد: در خصوص اشتغال روستایی در مسجد سلیمان به پست بانک ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان طرح معرفی شده که از این میزان تنها ۳۱۸ میلیون تومان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان اشاره کرد: با وجود اینکه این اداره کل در استان و شهرستان ها تمام هماهنگی ها را در مسیر تسهیلگری و پرداخت تسهیلات انجام داده اند اما به دلیل همکاری ضعیف برخی دستگاه های مرتبط، منجر به اجرای طرح و اشتغالزایی موثر نشده است.

وی در خصوص اعطای تسهیلات کرونا در شهرستان مسجد سلیمان، بیان کرد: ۱۲۴  میلیارد ریال طرح به بانک ها ارسال شده که از این میزان ۴/۵   میلیارد تومان پرداخت شده که باید بصورت ویژه پیگیری شود.

غمگین گفت: آسیب شناسی ها انجام شده و در شورای اشتغال بار ها به این مساله پرداخته شده است اما متاسفانه از سوی بانک ها اقدام موثری در رفع مشکل و افزایش روند پرداخت تسهیلات نشده است که لازم است فرمانداران در کارگروه اشتغال شهرستان ها تذکرات لازم را بدهند.

وی تاکید کرد: فرمانداران نیز باید سلیقه ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی را رصد کنند و از آنجا که دبیری شورای اشتغال در شهرستان ها بر عهده ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، باید کم کاری و عدم شرکت برخی از بانک ها در شورای اشتغال را به منظور سرعت بخشیدن به روند توسعه و مرتفع کردن مشکلات، پیگیری کنند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان درباره دستور مقام عالی وزارت مبنی انتقال تمام حساب های شرکت های وابسته به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به استان های خود، تاکید کرد: حدود ۲۰ شرکت خوزستانی که ۱۰۰ درصد سهام آنها متعلق به وزارتخانه است باید حساب های خود را به استان بازگردانند. همچنین موارد مورد نیاز بیمارستان‌هایی که در دست ساخت مدیریت درمان تامین اجتماعی است باید شناسایی و برآورد قیمت شده و در پرداخت مقادیر مورد نیاز، اقدام شود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید