امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

لزوم توقف سفرهای تابستانه برای کنترل کرونا در خوزستان

 سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان با اشاره به اعلام تعطیلی به دلیل افزایش دما در استان، از شهروندان درخواست کرد با توجه به ادامه شرایط همه‌گیری کرونا، در ایام تعطیل در خانه بمانند و از سفرهای تابستانی درون استانی و برون استانی خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، رضا نجاتی بامداد جمعه در برنامه تلویزیونی سلامت خونه سیمای خوزستان اظهار داشت: یکی از عوامل گسترش بیماری کرونا، سفرهایی است که افراد در خوزستان و یا سایر استانها دارند، به همین دلیل انتظار داریم در تعطیلات پیش رو به مسافرت نروند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان امسال مسافرت را از برنامه خود خارج کنند، اظهار داشت: مردم و مسئولان در شهرهای خوش آب و هوای استان نیز از مسافرت هم استانی‌ها در تعطیلات آخر هفته گلایه دارند که به آنها اعلام شده است ظرفیتی را برای پذیرش مسافران ایجاد نکنند.

نجاتی افزود: خوزستان بعد از گذراندن هفته‌های سخت به روند کاهشی در تعداد بیماران به کرونا رسیده که نتیجه همکاری مردم است و نشان می دهد که مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرده و استفاده از ماسک را مورد توجه قرار داده و تاحدودی مراسم ها را برگزار نکردند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط خوزستان همچنان شکننده است، اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش تعداد بیماران برخی از بیمارستان‌هایی که به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داشتند، تخلیه شده‌اند، البته این به معنی تمام شدن این بیماری نیست، بلکه این ویروس در کمین نشسته و در صورت سهل انگاری دوباره به شرایط گذشته بازمی‌گردیم.

نجاتی به شهروندان توصیه کرد: همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند زیرا با توجه به اینکه کادر درمان در بیمارستان‌ها چند ماهی است که در حال تلاش هستند، در صورت بازگشت بیماری شاید شرایط سخت‌تر شود.

بررسی درخواست گرانفروشی ماسک در داروخانه‌ها

سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا همچنین درباره اعتراض داروسازان به تصویب نرخ ۱۴ هزار ریال برای توزیع ماسک، گفت: درخواست داروخانه‌ها مبنی بر توزیع ماسک هایی که از قبل خریداری کرده و بالاتر از نرخ مصوب است تا زمان رسیدن به تولید مورد نیاز استان، قابل طرح و تصمیم گیری در ستاد استانی مدیریت کرونا است و این پیشنهاد با حضور سایر اعضا بررسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: وقتی مردم را به استفاده از ماسک توصیه می‌کنیم، از طرف دیگر باید شرایط را به نحوی ایجاد کنیم که ظرفیت تولید ماسک بیشتر شود و قیمت ماسک نیز به گونه‌ای باشد که همه اقشار مردم امکان تهیه آن را داشته باشند، زیرا این بیماری به صورتی است که همه مردم باید ماسک بزنند.

نجاتی افزود: از زمان شروع بیماری کرونا، هدف ستاد تسهیل شرایط پیشگیری و مقابله با بیماری برای مردم بوده است، از سوی دیگر شرایط استان خاص است و چند ماهی است که این ویروس جان مردم را می‌گیرد، بنابراین از دستگاه‌ها انتظار داریم که از ناهماهنگی خارج شوند، چرا که هر چقدر بتوانیم ظرفیت تولید ماسک را بالا ببریم، در پیشگیری هم موفق‌تر خواهیم بود.

وی در ادامه درباره درخواست تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد برای لغو برخی آزمون‌ها، اظهار داشت: تاکنون همه امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها که دغدغه خانواده‌ها بوده به صورت غیرحضوری برگزار شده، درباره آزمون‌های دانشگاه آزاد نیز مقرر شده است که بعد از هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و با رعایت پروتکل‌ها آزمون برگزار شود اما پیشنهاد می‌دهیم که در برگزاری این آزمون تجدیدنظر کرده و در صورت امکان آن را تغییر دهند.

تصویب نرخ ماسک در ستاد کرونا

مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان در ادامه گفت: تصمیم گیری برای تصویب و عرضه ماسک با نرخ ۱۴ هزار ریال در داروخانه‌ها در ستاد مدیریت کرونا و به دستور استاندار اتخاذ شده است.

شهاب رزمی تاکید کرد: این مصوبه مانعی برای فعالیت داروسازان و داروخانه‌ها و وارد کردن ماسک از خارج از استان نیست.

وی افزود: به داروسازان اعلام شده است با ارائه فاکتورهای خرید معتبر، می‌توانند ماسک‌هایی را که قبلا با قیمت بالاتر خریداری کرده‌اند، به فروش برسانند، اما اینکه ماسک به ارزش ۱۲ هزار ریال را به قیمتی بالاتر از ارزش آن و به نرخ بیشتر از ۱۴ هزار ریال عرضه کنند از نظر ما قابل قبول نیست.

تعیین ۲۰۰ داروخانه منتخب

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین از تعیین ۲۰۰ داروخانه منتخب برای عرضه ماسک با قیمت مصوب خبر داد و گفت: از ۶۰۰ داروخانه موجود در استان، یک سوم آنها به عنوان داروخانه منتخب اعلام خواهد شد.

فرهاد ابول‌نژادیان افزود: در حال حاضر علاوه بر کارگاه‌های کوچک تولیدی، روزانه ۲۰۰ هزار عدد ماسک در استان تولید می‌شود که در صورت افزایش میزان تولید تا ۵۰۰ هزار عدد ماسک، تعداد داروخانه‌های منتخب افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: تامین مواد اولیه، تامین دستگاه‌های تولید و راه اندازی دستگاه‌ها جزو وظایف سازمان صمت است، اما با وجود تلاش‌ها برای افزایش تولید، هم اکنون میزان ماسک تولیدی جوابگوی نیاز استان نیست.

لزوم تامین مواد اولیه تولید ماسک

معاون هماهنگ کننده سپاه ولیعصر خوزستان نیز در این برنامه گفت: در صورت تامین پارچه مخصوص و مواد اولیه، ظرف ۱۵ روز آینده می توانیم مشکل عرضه ماسک با قیمت دولتی را حل کنیم.

سرهنگ عبدالرضا حاجتی خواستار فراخوان سازمان صمت برای دعوت از خیران و سرمایه گذاران در افزایش تولید ماسک شد و افزود: روزانه ۳۸ هزار عدد ماسک توسط نیروهای جهادی در مساجد و پایگاه‌های بسیج خوزستان در حال تولید است که اولویت توزیع آنها در شهرهای کم برخوردار و درجه سوم است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت بالای ماسک در خوزستان باید شکسته شود، افزود: تا زمان کمبود ماسک در داروخانه ها روند تولید ماسک توسط نیروهای جهادی باید ادامه یابد.

حاجتی با اشاره به خواسته داروخانه‌ها برای فروش موجودی ماسک خود به قیمت بالاتر از نرخ مصوب، اظهار داشت: با توجه به کمبود فعلی ماسک می‌توان اجازه داد تا زمان تامین نیاز استان، این ماسک‌ها با قیمت مورد نظر داروخانه‌ها عرضه شود.

وی همچنین با اشاره به طرح «کمک مومنانه» رهبری از زمان شروع بیماری کرونا، گفت: مرحله دوم این کمک‌ها همزمان با اعیاد غدیر و قربان توزیع می‌شود.

حاجتی افزود: در ایام اربعین کمک همه دستگاه‌ها را می‌طلبیم تا علاوه بر توزیع نان و غذای نذری، برای توزیع ماسک نذری نیز اقدام کنند.

لزوم جلوگیری از توزیع ماسک غیراستاندارد در فروشگاه‌ها

نماینده انجمن داروسازان خوزستان همچنین در ادامه این برنامه، با بیان اینکه تولیدی‌های داخل خوزستان ظرفیت تولید ماسک مورد نیاز را ندارد، خواستار ادامه روند کنونی توزیع ماسک توسط داروخانه‌ها شد و گفت: تصمیم گیری برای تعیین نرخ مصوب ماسک، پیش از رسیدن به ظرفیت تولید مناسب، غیرکارشناسی بوده است.

داوود عبدالحسین‌پور افزود: باید به داروخانه‌ها اجازه داده می شد که ماسک‌های موجود که با فاکتورهای قبلی هستند، عرضه کنند و ماسک‌های تولید داخل با نرخ مصوب، به تدریج وارد بازار شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دکه‌ها، سوپرمارکت ها و ابزار فروشی‌ها، ماسک‌های غیراستاندارد عرضه می‌کنند که باید جلوی توزیع آنها گرفته شود، این در حالیست که تمام توجه به فروش ماسک با قیمت بالاتر از ۱۴ هزار ریال در داروخانه‌هاست اما به دیگر مراکز فروش توجهی نمی‌شود.

عبدالحسین‌پور با اشاره به تلاش داروسازان استان برای تهیه اقلام بهداشتی شامل ماسک و مواد ضد عفونی و دستکش با قیمت مناسب از ابتدای همه گیری کرونا، گفت: پیش از این ۱.۶ میلیون عدد ماسک با نرخ ۱۰ هزار ریال درمحله‌های کم برخوردار توزیع شده همچنین با یک شرکت از استان قم برای تولید ۲ میلیون ماسک با نرخ ۱۴ هزار تا ۱۶ هزار ریال و با بسیج اصناف برای تولید ۱.۶ میلیون عدد ماسک قرارداد منعقد شده است.

وی اظهار داشت: قرار است روز شنبه نیز یک‌صد هزار عدد ماسک در مناطق کم برخوردار توزیع شود.

بر اساس این گزارش، رزمی مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان چهارشنبه اول مرداد در گفت‌وگوی تلفنی با صدا وسیمای مرکز خوزستان از آغاز توزیع ماسک با قیمت مصوب ۱۴ هزار ریال در داروخانه‌های استان خبر داد و گفت: پیشنهاد شده تا رسیدن به وضعیت پایدار در زمینه تهیه و توزیع ماسک، داروخانه‌های منتخب برای عرضه ماسک با قیمت مصوب در خوزستان تعیین شوند.

وی گفته است که نظارت بر نحوه توزیع و فروش ماسک از شنبه چهارم مردادماه افزایش می‌یابد.

این در حالیست که همزمان با اعلام خبر عرضه ماسک با نرخ مصوب در استان، گزارش‌های شهروندان از سطح شهر اهواز نشان می‌دهند که برخی از داروخانه‌ها از فروش ماسک امتناع کرده‌اند. از سوی دیگر برخی داروخانه‌ها فقط ماسک فیلتردار که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ممنوع اعلام شده را عرضه می‌کنند.

ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پنجشنبه شب اعلام کرد: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا بعد از هشت هفته افزایش، به طور محسوسی کاهش یافته و این استان از پیک اول این بیماری عبور کرده است.

لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اما ظهر روز پنجشنبه خوزستان را در رده استان‌های وضعیت قرمز اعلام کرد و گفت: همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گفته وی، تا ظهر روز (دوم مرداد ۱۳۹۹)، در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که دو هزار و چهار نفر بستری شدند، با فوت ۲۲۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۷۴ نفر رسیده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید