امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

کیوان امام وردی کیست؟/ جزئیات پرونده کیوان امام وردی
 
چند وقتی است که نام کیوان امام وردی و خبرهای مرتبط با او در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.
 
اما او کیست و چرا حرف و حدیث در رابطه با او تا این اندازه زیاد است؟
 
 
بیش از دو ماه است که در شبکه‌های اجتماعی در کنار نام کیوان امام هشتگ تجاوز جا خوش کرده است و صحبت‌ها در رابطه با این شخص، پیرامون همین موضوع می‌گردد.
اما به راستی کیوان امام وردی (معروف به کیوان امام) کیست و چگونه این هجمه از بازخوردهای منفی علیه او شکل گرفته است؟
 

ماجرا از آنجایی شروع شد که کاربران دختر توئیتر تصمیم گرفتند تا با پیروی از هشتگ MeToo که چند سالی است برای بازگو کردن تجربه تجاوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرات ناگوار خود از تجربیات مشابه را بازگو کنند.

این توئیت‌ها از گفت و گو در رابطه با تعرض کاربری با نام امانوئل آغاز شد و هر چه پیش رفت ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت، تا آنجایی که پای اشخاص شناخته شده و مشهوری مانند آیدین آغداشلو نیز به میان آمد.

اما همزمان با توئیتر، در اینستاگرام نیز این جنبش جلو رفت و در آنجا نام کیوان امام برای اولین بار شناخته شد.

 

 کیوان امام وردی کیست؟

کیوان امام وردی متولد سال 66 در تهران است. او که لیسانس باستان شناسی دارد در اطراف میدان انقلاب در مغازه‌ای به کتاب فروشی مشغول بود.

با استناد به گفته‌های بازگو کنندگان داستان‌های تجاوز، او در زمانی که دانشجوی رشته باستان شناسی در دانشگاه تهران بوده، پس از آشنایی با دختران دانشجو در دانشگاه یا شبکه‌های اجتماعی در قرارهای اول آنها را به خانه خود دعوت می‎ کرد.

او با فریب دادن مهمانان خود به آنها در ظاهر مشروبات الکی تعارف می‌کرد اما ظاهراً به این نوشیدنی‌ها قرص‌های خواب آور قوی اضافه می‌کرد.

این دختران پس از خوردن نوشیدنی از هوش می‌رفتند و پس از آنکه به هوش می‌آمدند خود را برهنه و مورد تجاوز قرار گرفته در منزل کیوان امام می‌دیدند.

 

نکته ناگوار در ماجرای کیوان امام این بود که داستان تجاوز او به دختران این سرزمین مربوط به عده‌ای انگشت شمار نبود.

تعدد این گزارش ها باعث برانگیخته شدن خشم عمومی در جامعه شد و این ماجرا در آن حد شاخ و برگ پیدا کرد که در نهایت پای قوه قضاییه و پلیس به ماجرا باز شد.

 

دستگیری کیوان امام به اتهام تجاوز

با دستور قاضی روح‌الله رضاپورگتابی، بازپرش شعبه سوم دادساری امنیت اخلاقی تهران، پلیس امنیت عمومی وارد عمل شد و کیوان امام وردی را دستگیر کرد.

پس از دستگیری قاضی پرونده و پلیس از قربانیان درخواست کردند که برای تنظیم شکایت به دادسرا یا پلیس امنیت مراجعه کنند، این مراجع اعلام کردند که هویت شاکیان محفوظ خواهند ماند و هیچ اتهامی علیه آنها صادر نخواهد شد.

با این حال درست همان دلیلی که باعث شده بود تا دختران مدت زمان زیادی در رابطه با این ماجرا سکوت کنند، مانع آنها برای مراجعه و شکایت علیه کیوان امام شد.

 

طبق آخرین گزارش های دادسرای امنیت اخلاقی تهران تاکنون در حدود 30 دختر جوان که مورد تجاوز کیوان امام قرار گرفته بودند از او شکایت کرده‌اند.

از این تعداد حدود 10 نفر از آنها به صورت حضوری و با شناسایی متهم نزد بازپرس پرونده ماجرای طرح دوستی توسط او، کشاندن آنها به خانه، مسموم کردن آنها و تجاوز را بازگو کردند.

برخی دیگر از شاکیان نیز به صورت تلفنی در تماس با دادسرا از متهم این پرونده شکایت کردند.

در میان شاکیان این پرونده علاوه‌بر دختران تهرانی، افرادی از شهرستان دیگر و حتی خارج از کشور نیز به چشم می‌خورد.

 

متهم در بازجویی‌های اولیه زیر بار اتهامات خود نرفت و مدعی شد که شاکیان با اراده خود وارد دوستی و رابطه با او شده‌اند.

اما با دستور قاضی پرونده، مأموران با بازرسی منزل کیوان به فیلم‌های ناخوشایندی از تجاوز او به قربانیان را کشف کردند.

در نهایت با رو شدن اسناد تجاوز، او مجبور به اعتراف شد.

سردار حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی پایتخت چندی پیش با حضور در مجلس به بیان جزییاتی در از ابعاد پرونده کیوان امام پرداخت.

 

ادعا تجاوز به ۳۰۰ دختر توسط امام وردی

پس از حضور حسین رحیمی در مجلس، سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران ادعا کرد: رئیس پلیس تهران در جلسه مجلس اعلام کرده است "متهم به تجاوز به بیش از 300 دختر در 10 سال اعتراف کرده اما فقط در حدود 10 نفر در دادسرا حاضر شده‌اند".

یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز گفت: فیلم‌های سیاهی از تجاوز او به 46 دختر در مخفیگاه او کشف شده و رسیدگی به پرونده او همچنان ادامه دارد.

با این حال، رئیس پلیس تهران بعدها در اظهارات خود منکر اعلام رقم 300 تجاوز شد و گفت: او این ادعا را مطرح نکرده است.

 

کیوان امام که ظاهراً از بیماری سنگ کلیه رنج می‌برد، پس از دستگیری برای درمان به بیمارستان منتقل شده و پس از عمل جراحی و درمان دوباره به بازداشتگاه برگشته است.

پرونده اتهامات او همچنان باز و در جریان است و ظاهراً بازپرس پرونده قرار است به زودی برای او اتهام "مفسد فی الارض" را تعیین کند.

در صورت صدور این قرار، پرونده کیوان امام برای شروع محاکمه به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد.

 

باوجود آن که در قانون حکم اعدام برای مفسد فی‌الارض تعیین شده، هنوز مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار این متهم به تجاوز خواهد بود.

با این حال، با توجه به بازتاب گسترده‌ رسانه‌ای این خبر، انتظار می ‎رود که خیلی زود تکلیف پرونده او روشن شود.

 

انگیزه‌های متجاوز سریالی به دختران

امام وردی در اظهارات خود به پلیس ادعا کرده که سادیسم دارد اما رئیس پلیس تهران گفته است که این گونه نیست.

او گفته است: تنها به خاطر هیجان این کارها را انجام داده و تنفری از زنان نداشته است.

او همچنین گفته سعی داشته در این روابط به سوژه‌هایش دلبسته نشود. تنها به یک شخص علاقه مند بود که آن رابطه هم بعد از یک سال به دلیل اختلاف میان آنها تمام شده بود.

 

قربانیان تجاوز کیوان امام پس از افشای این ماجرا، تصاویری از پیام‌های رد و بدل شده بین او و خودشان را منتشر کرده‌اند.

برخی از آنها نیز ادعا کرده‌اند که او با عکس و فیلم‌هایی که از آنها درا ختیار داشت، این افراد را مجبور به ادامه رابطه می‌کرد.

طبیعتاً تهدیدهای او و قضاوت جامعه در رابطه با قربانیان ماجرا اصلی‌ترین دلیلی بوده که این افراد برای مدت طولانی سکوت پیشه کرده‌اند و حتی نتوانستند هم‌نوعان خود را از خطر وجود چنین فردی آگاه کنند.

 

کما اینکه در فضای مجازی شاهد بودیم پس از اعترافات دختران قربانی، بسیاری از افراد انگشت اتهام را به سمت آنها نشانه رفتند و این دختران را به دلیل اعتماد به افرادی مانند کیوان امام مقصر دانستند.

نکته تأسف برانگیز ماجرا عدم حمایت بسیاری از دختران از هم‌جنسان خود در این ماجرا بود.

طبیعتاً تا زمانی که چنین بازخوردهایی از سمت مردم جامعه نسبت به قربانیان تجاوز مشاهده می‌شود، دور از انتظار نیست که قربانیان آینده نیز از ترس سرزنش و نگاه سرکوفت آمیز جامعه از بازگو کردن داستان تلخ و ناگوار خود سر باز زنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید