امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

 

 معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به آتش سوزی‌های روزانه در پارک‌های ملی کرخه و دز هشدار داد و گفت: تاکنون پنج نفر در ارتباط با این آتش سوزی‌ها به دادگاه معرفی شدند.

سید عادل مولا روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در پارک‌های ملی کرخه و دز تقریبا هر روز شاهد آتش سوزی هستیم که دلیل بیشتر این حوادث آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی و سرایت آن به این جنگل‌های حفاظت شده است.

وی افزود: روز یکشنبه هفته جاری دو فقره آتش سوزی در پارک‌های ملی کرخه و دز رخ داده و یک مورد نیز یکشنبه شب در پارک ملی کرخه اتفاق افتاد که تا صبح خاموش شد.

به گفته وی، وزش باد شدید در روزهای اخیر باعث تشدید آتش سوزی در این جنگل‌ها و بیشتر شدن گستره آتش شده است.

مولا اضافه کرد: وسعت مناطق درگیر با آتش و میزان خسارت آن به پارک‌های ملی کرخه و دز در حال بررسی است.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: روز یکشنبه هفته جاری یک مورد آتش سوزی در مخزن شماره یک هورالعظیم نیز رخ داد که ناشی از سرایت آتش از بخش عراقی هور بود.

وی ادامه داد: این آتش سوزی در بخش آبدار تالاب رخ داده و بدون دخالت نیروی انسانی به دلیل نبود دسترسی، خودبخود خاموش شد.

وی افزود: تاکنون با استفاده از امکانات سازمان محیط زیست این آتش سوزی‌ها خاموش شده اما در صورتی که آتش گسترده‌تری رخ دهد، ضروری است که ستاد بحران استان و شهرستان‌ها وارد عمل شده و امکانات بیشتری را اختصاص دهند.

مولا ، با ابراز نگرانی از احتمال آتش سوزی در جنگل‌های زاگرس، اضافه کرد: امکانات خاموش کردن آتش در این جنگل‌ها کافی نیست و ستاد بحران باید از هم اکنون پیش‌بینی لازم را برای مقابله با آتش سوزی احتمالی انجام دهد.

وی با اشاره به شرایط دشوار کار محیط بانان در روزهای اخیر ادامه داد: همه محیط بان‌ها و ماموران محیط زیست در پاسگاه‌ها خارج از نوبت کاری در حالت آماده باش هستند.

منطقه حفاظت شده و پارک ملی کرخه با حدود ۱۴ هزار هکتار وسعت، در حاشیه رودخانه کرخه در غرب خوزستان و در شهرستان شوش قرار دارد. همچنین منطقه حفاظت شده و پارک ملی دز با بیش از ۱۷ هزار هکتار در حاشیه رودخانه دز در دزفول قرار دارد. این پارک‌های ملی آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیر جهان و زیستگاه اصلی گوزن زرد از گونه‌های در خطر انقراض هستند.

هرسال از اردیبهشت و همزمان با برداشت محصولات کشاورزی در خوزستان، آتش سوزی‌هایی در این جنگل‌ها رخ می‌دهد که دلیل آن سرایت آتش از مزارع کشاورزی است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید