امروز:
سه شنبه - 29 اسفند - 1402
ساعت :

 

 

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان گفت: بزرگترین باند قاچاق چوب کشور معروف به "موریانه‌های جنگل" که در کردکوی فعالیت می‌کردند با تلاش سه ماهه پلیس و همکاری دستگاه‌های مرتبط متلاشی و ۱۰ عضو آن دستگیر شدند.

سرهنگ عباسعلی پهلوانی‌نسب روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: از انبار این باند در عرصه های جنگلی "سرکلاته و ولاغوز" کردکوی ۱۵ تن الوار درخت راش به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کشف و سه دستگاه خودرو سبک و سنگین نیز توقیف شد.

وی ادامه داد: اعضای این باند از چند سال قبل تا زمان دستگیری اقدام به قطع درختان جنگلی کرده و پس از تبدیل تنه درختان به الوار، چوب های قاچاق را با استفاده از چهارپایان به پایین دست منتقل و سپس با خودرو به مقاصد خود در خارج از استان به ویژه همدان و تهران حمل می کردند.

به گفته وی بررسی برای میزان قاچاق چوب این باند طی سالیان گذشته ادامه دارد.

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان دلیل فعالیت طولانی این باند قاچاق چوب را همکاری تعدادی از نیروهای حفاظتی تحت پوشش شرکت های طرف قرارداد با اعضای این باند عنوان کرد و گفت: در این رابطه سه نیروی شرکتی اداره منابع طبیعی کردکوی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در این نشست خبری، متلاشی شدن این باند قاچاق چوب را حاصل هماهنگی این اداره کل با پلیس امنیت اقتصادی استان دانست.

عبدالرحیم لطفی‌زاده به دستگیری سه نیروی شرکتی فعال در منابع طبیعی کردکوی اشاره کرد و گفت: این اداره کل ۵۷۶ نیرو دارد که ۵۰۷ نفر آنان طرف قرارداد با شرکت ها هستند.

لطفی زاده با اشاره به دستگیری شبانه روزی قاچاقچیان چوب از سوی نیروهای یگان حفاظت این اداره کل در گلستان گفت: طرح حفاظت از عرصه های منابع طبیعی استان به ویژه جنگل، تشدید شده و به صورت ۲۴ ساعته ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین اعلام کرد: پارسال ۸۳۰ فقره چوب قاچاق شامل هزار و ۷۴۵ استر و ۱۴۱ متر مکعب چوب صنعتی در استان کشف شد.

به گفته کارشناسان مرتبط، قاچاق چوب جنگلی در گلستان معضل اساسی به شمار می رود که تامین امکانات و اعتبار موردنیاز دستگاه‌های مرتبط در حفاظت از عرصه های جنگلی و اصلاح یا وضع قوانین جدید بازدارنده می‌تواند مانع دست اندازی بیشتر به این عرصه ها شود.

استان گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع ، دارای ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار عرصه جنگلی، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار عرصه مرتعی، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل، ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات و ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی است.

این استان شمالی دارای یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام مختلف است که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید