امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مدیران کنونی را باید آموزش مدیریت داد

یک متخصص در علوم‌ مدیریت و سازمان و عضو هیات علمی دانشگاه، منابع ملی تلف شده در سایه مدیریت ضعیف را، هزاران‌میلیارد بیشتر از میزان اختلاس ها، دزدی ها، رشوه ها و رانت ها در کشور دانست.

دکتر غلامرضا مومنی، در گفت و گو با خبرنگار حبیب خبر تاکید کرد: مدیران کنونی را باید آموزش مدیریت داد تا تفاوت میان کار اصولی و درست را از کار غیر اصولی تشخیص دهند و منابع را بیش از این تلف نکنند.

او گفت: هر نوع فساد مالی که ناشی از بیماری سیستم ها باشد یقینا" بد است و آثار و تبعات منفی بسیاری دارد و به همین سبب باید آنها را شناسایی و درمان کرد. اما گاهی مواقع آگاهانه و شاید هم‌ ناآگاهانه جریان را به سمت سویی که مشهود تر است می برند تا اذهان از جریان اصلی اتلاف منابع ملی دور بماند. درست مانند حکایت صرفه جویی در مصرف آب است.

 او افزود: همه مسوولان و رسانه ها مردم را تشویق به کم مصرف کردن آب، استفاده از فاضلاب برای مصارف فضای سبز ، تصفیه مجدد آب و فاضلاب برای استفاده در صنایع و حتا صرفه جویی در حمام و امثال آن می کنند؛ در حالی که بیش از ۸۰‌ درصد (قریب به ۸۵ درصد) آب ملی در کشاورزی غیر اصولی از میان می رود . کسی هم‌نیست از مسوولان سوال کند: مردم در مصرف آب صرفه جویی می کنند، اما جریان منابع آبی تلف شده ناشی از مدیریت غلط آب چی می شود؟! اساسا این دو رقم ۱۵ و ۸۵ کدام بیشتر است!؟

 مومنی ادامه داد: در حوزه مدیریت هم‌همین طور است؛ گاهی یک تصمیم غلط مدیر در یک پروژه موجب خسارات زیادی می شود که شمارش آنها به واسطه نبود آمار دقیق امکان‌ پذیر نیست.

پروژه های بسیاری ناتمام‌ می مانند در حالی که میلیاردها ریال صرف ساخت نیمه تمام ‌آنها شده است. پروژه هایی با آمدن مدیری آغاز می شود و منابع را به خود اختصاص می دهد ولی با آمدن مدیر بعدی چون اعتقادی به آن ‌ندارد متوقف می شوند! پلی قرار است با صرف مقداری مشخص در یک سال ساخته شود، اما ساخت آن‌۵ سال به طول می انجامد و هزینه ساخت آن صد برابر اضافه تر می شود!

او گفت: چه کسی گفته ما پول نداریم یا همه پول مان را به جاهای دیگر می فرستیم، پول‌هایی که به طور واضح خیرات می شوند یا در راه نادرست صرف می شوند، باور بفرمایید به اندازه عدد انگشتان دست هم، درصدی از منابعی را که تلف می شوند شامل نمی شود.

مومنی گفت: اگر می خواهیم این مملکت روی خوش ببیند باید به فرزندان مان یاد بدهیم در آینده چگونه منابع را حفط و از آن استفاده درست نمایند به ویژه زمانی که مدیر شدند!

مدیران کنونی را باید آموزش مدیریت داد تا تفاوت میان کار اصولی و درست را از کار غیر اصولی تشخیص دهند و منابع را بیش از این تلف نکنند.

 آخر چه گونه می توان از  مدیری که تفاوت میان رشد و توسعه، تامین اعتبار و تخصیص اعتبار را نمی داند و.... ، حتی قدرت تفکیک قوانین از آیین‌نامه ها و ساختار سازمان خود را ندارد و  مصر است که حتا متن صریح قانون را از بالادستی خود استعلام‌نماید!، می توان انتطار معجزه داشت؟!

او اظهار کرد: یادمان باشد، پول داریم، دزدی و رشوه و اختلاس و خیرات هم داریم- همه دنیا دارند- اما بیشتر پول ها و منابع کشور که در چنبره مدیران ضعیف قرار می گیرد تلف می شود!

همت کنیم که زیر دستان مان افراد شایسته باشند نه سفارش دیگران؛ تا شاید سهمی در خاموشی جنگل آتش گرفته، داشته باشیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید