امروز:
دوشنبه - 31 ارديبهشت - 1403
ساعت :

استاد رضا زدوار

 

خالق خط "شیدا"، نمایشگاه "خطّ شکرین" در دومین جشنواره شکرستان ایران را فرصتی برای پیوند دو دوست، دو یار همیشگی می‌داند که می‌تواند تحولات شگرفی را موجب شود.

 

به گزارش حبیب خبر، حکایت نی، حکایت پیوند دیرین شکرستان است و هنر. آنجا که مولانا، این عارف شوریده، سوزِ سوزناک سخن‌اش را در مثنوی معنوی، از زبان نی زمزمه می‌کند: «بشنو این نی چون حکایت می‌کند». گاهی نیز از شکستن قلم و شنیدن پیامِ نیشکر سخن می‌گوید: «قلم بشکن بیا بشنو پیام نیشکر باری».

 

این پیوند نی و هنر، به گفته استاد رضا زدوار خوشنویس برجسته‌ی خوزستانی، صرفا به ادب فارسی و کلام بزرگانش منتهی نمی‌شود و نی با خط و خطاطی نیز ارتباطی کهن دارد: «نی که ادریس نشاند قلم است».

این هنرمند، چنین رابطه‌‌ای را «فوق العاده» می‌داند و معتقد است خوشنویسی بیش از هرچیزی با نی، نیستان و حالا هم شکرستان عجین است.

 

دیدار دو یار جدا مانده

خالق خط «شیدا»،  نمایشگاه «خطّ شکرین» در دومین جشنواره شکرستان ایران را فرصتی برای پیوند دو دوست، دو یار همیشگی می‌داند که می‌تواند تحولات شگرفی را موجب شود.

 

او می‌گوید: کار و زندگی و هنر در طول تاریخ مواره پیوسته و در تعامل با هم بوده‌اند و اساسا هیچ‌گاه هنر از زندگی و کار جدا نبوده اما گاهی به دلیل مشغله‌های فراوان و وجود مدیرانی دور از شمّ فرهنگی، فراقی بین هنر و کار ایجاد شده است، حال آنکه پیوند هنر و صنعت، پیوند هنر با زندگی، پیوند هنر با کار، نیاز جامعه امروز است.    

 

رضا زدوار که خود تجربه‌ای دیرین در هنر خطاطی و پیوند آن با جامعه دارد، ورود این هنر را به صنعت نیشکر عاملی برای شناخت بیشتر مردم و تعامل بهتر و گسترده‌تر نخبگان با این صنعت شیرین می‌داند.

 

این خطاط خوزستانی، تعامل مدیران نیشکری با هنر را قابل قبول ارزیابی می‌کند و معتقد است که شمّ فرهنگی و هنری این مدیران، موجب پیوند صنعت و هنر شده و پیامدهای مثبتی را به همراه دارد.

 

نمایشگاه خطّ شکرین

خوشنویس برجسته‌ی خوزستانی در بخش دیگری از سخنان خود به نمایشگاه «خطّ شکرین» و ظرفیت‌های آن اشاره کرد و گفت: چندین تابلو نمایش داده شده در این نمایشگاه از اشعار سهراب سپهری شاعر اهل دل و طبیعت‌گرای ایران است که این تابلوها ارتباطی معنایی، معنویی و تصویری با طبیعت از جمله حیات نیشکر دارند.

در واقع این تابلوها، ترکیب خط و نقاشی و نقاشی و خط‌ است و آنجا که سهراب می‌گوید: «باد می رفت به سر وقت چنار»، ترکیبی از خط و نقاشی در تابلوها ایجاد شده است.

 

او می‌گوید: به واسطه غنای ادبیات فارسی از شکر و نی و نیشکر، و به کارگیری گسترده آن در اشعار مولانا، حافظ، سعدی، نظامی، دهلوی و… چندین تابلو نمایشگاه به خطاطی اشعار شکرین این بزرگان اختصاص یافته که فرصت مناسبی را برای صنعت نیشکر در پیوند هنر و صنعت فراهم می‌کند.

 

پیوند هنر و نیشکر

رضا زدوار در ادامه پیشنهاد می‌دهد که این غنای نیشکری در ادب فارسی می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا کتابی در رابطه با «نیشکر در شعر شاعران» با خطاطی خوشنویسان ایرانی تهیه شود و در شناخت بیشتر از ظرفیت‌های صنعت نیشکر، به دوستداران این هنر داده شود.

 

راه‌اندازی موزه خوشنویسی اشعار شکرین نیز پیشنهاد دیگر او بود که این هم می‌تواند مردم و هنرمندان را به صنعت نیشکر علاقه‌مند کند و پیوندی ناگسستی ایجاد نماید.

 

استاد رضا زدوار در پایان سخنانش، به این نکته اشاره کرد که مدیران نیشکری نوگرا و اهل فرهنگ هستن و با این روحیه و این نوع نگاه در برگزاری جشنواره‌ها، می‌توانند نیشکر خوزستان را در سطحح جهانی مطرح کنند.

 

ثبت خوشنویسی شیدا

زدوار از هنرمندان ناب خوشنویسی ایران است. خط اصلی این هنرمند که در آن درجه استادی دارد خط نستعلیق است.

 

ده سال روی یک گونه خوشنویسی به نام «شیدا» کار کرده است که تلفیقی از خط کوفی و شکسته نستعلیق است که در سال ۸۴ ثبت اسناد ملی شده و آن را به بسیاری از هنرجویان آموزش داده‌ و نمونه‌های زیبایی از این خط موجود است.

 

این هنرمند در همین دو گونه خط کار می‌کند و معتقد است یک عمر می‌طلبد انسان بتواند در نوشتن یک قالب خط به سطوح عالی برسد.

 

وی تاكنون نمايشگاه های انفرادی متعددی در شهرهای تهران «مقام معلم»، اهواز «يوسف گمگشته»، مسجدسليمان، رامهرمز، ايذه «علمدار هستی»، شهركرد «وصيت نامه امام(ع) و نسيم و دريا» برپا كرده و امسال نیز برای اولین بار نمایشگاه خط شکرین در دومین جشنواره شکرستان به راه انداخته است.

منبع: دبیرخانه دومین جشنواره ملی برداشت نیشکر

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید