امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

هفت خان تیم ملی برای صعود به جام جهانی

 

تیم ملی فوتبال ایران هرچند بدون اما و اگر شمشین حضور در جام جهانی را تجربه می کند اما چالش های زیادی را از سر گذراند.

 

مهری رنجبر: صعود تیم ملی فوتبال، به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، این بار قصه متفاوتی داشت. هرچند روزهای پر فراز و نشیبی داشت، حتی تا مرز حذف از جام جهانی هم رفت اما ورق برگشت و این بار صعود به اما و اگر نکشید.

تیم ملی فوتبال ایران  در مرحله دوم انتخابی جام جهانی به چالش خورد. تیم در این مرحله  و سید دوم با تیم های عراق ، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج همگروه شد. دو حریف راحت و دو حریف سر سخت. عراقی که همیشه بازی مقابل آن گره می خورد و بحرین هم که از قبل با آن مشکل داشتیم.

 

دور دوم و چالش هایش

بازیهای دور دوم از ۱۹ شهریورماه ۹۸ ، چند ماه قبل از شیوع کرونا با پیروزی ۲- صفر ایران مقابل هنگ کنگ استارت خورد، با گلهای  سردار آزمون و کریم انصاری فرد.

درست یک ماه بعد یعنی ۱۸ مهرماه، ایران در تهران میزبان کامبوج بود که تیم ملی در حضور تماشاگران زن مهمانش را با ۱۴ گل گلباران کرد. اما ۵ روز بعد در منامه شکست غیر قابل باوری مقابل بحرین خورد. با یک گل.

اتفاقی که هیچ کسی آن را پیش بینی نمی کرد. یک ماه بعد هم در شهر امان مقابل عراقی قرار گرفت که afc به آن به دلیل ناامنی کشورش  اجازه برگزاری مسابقه نمی داد. در این مسابقه تیم ملی فوتبال ایران ۹۰ دقیقه تحت فشار تماشاگران عراقی بود. مهاجرانی که یک نفس به بازیکنان ایرانی فحاشی می کردند و با این شرایط تیم ملی ایران دو- یک مقابل عراق باخت.

با این حساب ایران در مرحله دوم با ۲ پیروزی و ۲ باخت در آستانه حذف قرار گرفت و با رفتن ویلموتس اوضاع بحرانی شد.

 

همان موقع با شیوع  کرونا و داستانهایش ، شرایط برای  آمدن خارجی نبود و به همین دلیل فدراسیون با امیر قلعه نویی وارد مذاکره شد، اما او به دلیل حضور در سپاهان نتوانست سرمربی تیم ملی شود تا قرعه به نام دراکان اسکوچیچ بیفتد که پس از نتایج موفق در نفت ابادان، به دلیل بیماری از این تیم جدا شده بود.

انتخاب اسکوچیچ انتقاداتی را هم به دنبال داشت اما  فدراسیون به دلیل مشکل جابه جایی ارز ترجیح می داد با او به توافق برسد.

قرارداد با سرمربی کروات در ابتدا ریالی بود ولی بعدا تبدیل به دلاری شد. پس از انتخاب اسکوچیچ اما شیوع کرونا باعث تعویق یک ساله مسابقات تیم ملی شد.

 

هفت خان تیم ملی برای صعود به جام جهانی

 

بازی های حساس دور سوم

خرداد ۱۴۰۰ دوباره مسابقات از سر گرفته شد. وقتی حرف از برگزاری مسابقات متمرکز شد، ایران، عراق و بحرین داوطلب میزبانی دادند اما لابی قوی بحرینی ها جواب داد و بازیها به منامه افتاد.

 

ایران ۱۳ خردادماه ۱۴۰۰ اول با هنگ کنگ بازی کرد و 3 بر یک با گل های علی قلی‌زاده، وحید امیری و کریم انصاری فرد برنده این مسابقه شد. بعد هم مقابل بحرین با نتیجه ۳- صفر و با دو گل سردار آزمون و یک گل طارمی به برتری رسید و دیدار با کامبوج را هم ۱۰ –صفر برنده شد.

شاگردان اسکوچیچ در آخرین بازی این مرحله تیم عراق را هم در بازی سخت یک – صفر با تگ گل سردار آزمون شکست دادند و صدرنشین گروه شدند، تیم های عراق و بحرین دوم و سوم شدند.

ایران با این صدرنشینی جواز جام ملت های آسیا را هم گرفت .با اینکه در دیگر گروه ها تیم های سوم جواز حضور در جام ملت های آسیا را گرفتند اما بحرین تیم سوم گروه ایران از این جمع جا ماند.

 

نتایج خوب تیم ملی با مرد کروات، اما جواب منتقدان را داد. تیم ملی  بعد از روزهای سخت، از مرحله سوم روی دور برد افتاد و تا قبل از بازی ۴ فروردین ماه مقابل کره هم ادامه پیدا کرد. تیم ملی در مرحله سوم با تیم های کرهجنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان همگروه شد.

 

مسابقات ۱۱ شهریورماه با بازی مقابل سوریه  و پیروزی یک – صفر با گل علیرضا جهانبخش شروع شد. بازی با عراق در ۱۶ شهریورماه با ۳ گل علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و علی قلی زاده به پایان رسید.

سپس در هفته سوم امارات  ۱۵مهرماه مقابل ایران قرار گرفت و با تک گل مهدی طارمی با نتیجه یک – صفر باخت و در هفته چهارم هم ایران با کره جنوبی به تساوی یک – یک رسید.

 

بازی ایران با لبنان هم با با کامبک رویایی شاگردان اسکوچیچ همراه شد و ایران توانست شکست یک بر صفر را در آخرین دقایق به برد دو برد یک تبدیل کند. ایران در مسابقه ششم ۲۵ آبان مقابل سوریه قرار گرفت و با سه گل سردار آزمون، احسان حاج صفی و علی قلی زاده برنده این دیدار شد.

 

بازی با عراق هم هفتمین مسابقه بود که ایران با تک گل مهدی طارمی برنده شد و اسمش را به عنوان چهاردهمین تیم حاضر در جام جهانی نوشت. طارمی در بازی مقابل امارات هم تنها گل پیروزی بخش شاگردان اسکوچیچ را به ثمر رساند.

 

 کار  تیم ملی هنوز تمام نشده و دو بازی آخر، یعنی بازی ۴ فروردین با کره در سئول و بازی  ۹ فروردین ماه با لبنان هم حساسیت خاصی دارد.

 

چرایی حساسیت دوبازی آخر

پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در دوبازی آینده برای  سید بندی جام جهانی تاثیر گذار است. در واقع ایران اگر در سئول با کره مساوی کند هم ایران صدرنشین می ماند، مگر اینکه  ۹ فروردین ماه در بازی آخر مقابل لبنان در مشهد بازنده از زمین خارج شود که کمی بعید است. 

اگر ما کره را در سئول ببریم قطعا ایران با صدرنشینی به جام جهانی می رود چرا که اختلاف امتیاز ایران با کره تیم دوم جدول ۵ امتیاز می شود.

ولی باخت ایران در سئول کار را پیچیده می کند، چرا که کره یک امتیاز جلو می افتند و آن موقع سرنوشت صدرنشینی از دست تیم ملی ایران خارج است.

 

اگر تیم ملی فوتبال با برد در این دو بازی به جام جهانی ۲۰۲۲ برود، این شانس را دارد که برای اولین بار در در سید دوم قرار بگیرد.

همین قضیه اهمیت بازی را در سئول را زیاد می کند. به هرحال تیم ملی فوتبال برای حضور در سید دوم باید دو بازی آخر برنده باشد.

 

غایبان ایران در بازی سئول

سعید عزت اللهی و صادق محرمی برای این بازی محروم هستند، اما اسکوچیچ از آن‌ها خواسته بود در اردوی تیم ملی باشند. سامان قدوس هم یکی دیگر از غایبان ایران در بازی کره است.

بازیکن برنتفورد که با مثبت شدن تست کرونایش، در انگلیس نمی تواند به کره برود. در این بین تست کرونای مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش هم مثبت شده و اسکوچیچ از این دو بازیکن هم نمی‌تواند استفاده کند تا با سه غایب بزرگ به مصاف کره جنوبی برود.

البته اسکوچیچ می‌تواند در این بازی از محمدحسین کنعانی‌زادگان استفاده کند چرا که کمیته استیناف محرومیت او را برای بازی‌های دوستانه اعمال خواهد کرد.

 

هفت خان تیم ملی برای صعود به جام جهانی

 

در طرف مقابل اوضاع در کره جنوبی هم بهتر نیست و تست کرونای چند بازیکن این تیم هم مثبت شده است.

 

هفت خان تیم ملی برای صعود به جام جهانی

 

فرکی :تیم ملی وضعیت خوبی دارد

حسین فرکی مربی باسابقه فوتبال معتقد است شرایط  تیم ملی برای بازی با کره خوب است. به نظر او نباید نگران بود. چرا که تیم به جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کرده است.

 

*وضعیت تیم ملی را چطور ارزیابی می کنید؟

وضعیت تیم تا به امروز خوب بوده ، البته نمی توانم بگویم صعود به جام جهانی بدون دردسر داشته، چرا که در مقطعی شرایط حساس شد. اما همان طور که در مرحله دوم در اولین مصاحبه ام گفتم  تیم خوبی داریم و بدون مشکل صعود می کند، این اتفاق افتاد و انتظار مردم برآورده شد.  هرچند انتظار مردم باید منطقی باشد. ما دو بازی دیگر داریم.

بازی با کره در سئول که تعیین کننده  صدرنشین گروه است. البته سید بندی در قرعه کشی جام جهانی به نفع تیم صدرنشین می شود. درست است دراین بازی  نگرانی و حساسیت برای صعود به جام جهانی نداریم  و بچه ها با تمرکز و اعتماد به نفس زیاد می توانند نتیجه را به نفع خود تمام کنند.

البته ما سابقه برد کره در شرایط سخت را داشتیم، یک بار هم صعود کرده ایم، اما توقع داریم تیم ملی باز برنده باشد.

 

*شرایط جدول را چطور می بینید؟

نباید نگران بود.

 

*به هر حال تیم اگر با صدرنشینی به جام جهانی برود، در قرعه کشی سید بندی بهتری دارد و شرایط به نفعش است.

اگر تیم ما در سیدبندی جام جهانی دوم شود، باز هم انتظار به همان شکل است. این بارهم می توانیم در جام جهانی سنت شکنی کنیم. تیم ما در ۵ دوره جام جهانی شرکت کرده ومردم دوست دارند این بار اتفاق خاصی بیفتد. تیم ملی چه با صدرنشینی و چه دومی به جام جهانی برود خوشبختانه مردم استرس ندارند.

تنها صدرنشینی تیم ملی باعث می شود به سید دوم برسد و در قرعه کشی شرایط بهتری پیدا کند. اما حالا توقع همه عملکرد تیم در جام جهانی با صعود به دور دوم رقابتهاست. به ویژه که قطر میزبان جام جهانی همسایه ماست.

 

*برگشت محمدحسین کنعانی زادگان به تیم ملی را چطور می بینید؟

به هر حال انسان جایز الخطاست، بعضی خطاها مثل قتل جرم است یا فاجعه انسانی، که حاکم به آن رسیدگی می کند و اشد مجازاتش هم اعدام است.

اما بازیکن ما آن شرایط را ندارد، ممکن است بعضی مواقع بازیکنان اشتباه کنند و تاوانش را هم بدهند، چرا که نباید آن اشتباه را مرتکب می شد و مسئولیت اجتماعی بازیکنان ملی را هم متمایز می کند.

پس نباید اشتبباه کنند،چرا که الگو هستند و مردم به آنها توجه دارند. اما وقتی اشتباه کرد و اشد مجازاتش اعدام نیست، نباید زندگی اش را به باد داد.

شاید بازیکنان سابق هم اشتباهاتی مرتکب می شدند اما پنهان می ماند، ولی حالا با وجود فضای مجازی علنی می شود.

به نظرم باید در قبال بازیکن خطاکار هم  انعطاف به خرج داد، چرا که آنها با حذف زندگی اشان به باد می رود و خودشان هم محومی شوند که  این برخورد درست نیست .

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید