امروز:
جمعه - 10 فروردين - 1403
ساعت :

بی‌انگیزگی فوتبالیست‌های خوزستانی با ورود غیربومی‌های درجه چندم به استان

 

 یک مربی فوتبال با بیان این که معتقدم باید از سرمایه‌های بومی استان در تیم های لیگ برتری خوزستان بهره ببریم و نباید بگذاریم به راحتی سرمایه‌هایی که ساخته و پرداخته خوزستان هستند به استان‌های دیگر بروند، گفت: متاسفانه ما در حالی بازیکنان غیربومی درجه دو یا سه را به خدمت می‌گیریم که استان‌مان سرمایه‌های بومی بسیاری دارد و حضور همین بازیکنان باعث بی انگیزگی بازیکنان خوزستانی شده است.

 

هوشنگ لوینیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که چرخه آموزش در مدارس فوتبال معیوب است، اظهارکرد: به اعتقاد من مربی خوب نیازمند ابزار است و بازیکن‌سازی یکسری امکانات می‌خواهد که باید برای مربی مهیا شود، البته آن هایی که اعتقاد دارند در لیگ ‌برتر استان و کشور بازیکن‌سازی و پرورش فوتبالیست با آتیه، خیلی قدرتمند صورت نمی‌گیرد تا اندازه‌ای حق دارند اما باید دید که این بازیکن در خوزستان در حالی که هر لحظه انتظار انحلال تیم خود را می‌کشد، چگونه پرورش می‌یابد.

بنابراین باید ابزار مورد نیاز مربی را فراهم آورد تا این مربی بتواند با استفاده از امکانات و البته بدون دغدغه، بازیکن‌سازی کند. در حال حاضر ما فقط به نتیجه فکر کرده و به فرآیندگی در مرحله بعد نگاه داریم.

 

وی افزود: موضوع اصلی این است که غریب به اتفاق مدارس فوتبالی که در حال حاضر مشغول به کار هستند، علی رغم نظارت هیات فوتبال، متاسفانه کارایی و نتیجه لازم را در زمینه رشد و پرورش استعدادهای فوتبال ندارند و بیشتر فقط اوقات فراغت این نونهالان را پر می کنند.

البته شاهدیم که پیشکسوتان هر استان یا شهرستان اقدام به راه اندازی مدارس فوتبال و آموزش استعدادها می‌کنند که شاید تنها نقطه امیدواری در این گونه مدارس فوتبال هستند ولی این کافی نیست.

متاسفانه در بیشتر مواقع از مربیان جوان و کم تجربه خصوصا در آموزش سنین پایین استفاده می شود و این قطعا بزرگترین اشتباه محسوب می شود، چرا که مهمترین نکات آموزشی باید توسط افراد با دانش و دارای تجربه بالا در ذهن بکر و دست نخورده این نونهالان کاشته شود.

 

این مربی فوتبال عنوان کرد: کار کردن با جوانان دشوارتر از کار کردن با بزرگسالان است زیرا آن ها نیاز دارند که به طور بنیادین مهارت‌های فوتبال را آموزش ببینند. مهارت‌هایی از قبیل کنترل توپ، تکنیک‌های پایه و روش‌های بازی. ما در ایران بر روی بازی گروهی کار نمی‌کنیم و فوتبال یعنی کنترل توپ، حرکت و پاس‌کاری و این که خودتان را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید برای تیم‌تان موثر واقع شوید.

 

وی با بیان این که متاسفانه باشگاه ها از بازیکنان پایه در تیم های اصلی استفاده نمی‌کنند، ادامه داد: همه تیم های دنیا از پایه ها، بازیکن به تیم اصلی می برند. برای مثال رئال مادرید از پنج بازیکن خودش در ترکیب اصلی استفاده می‌کند اما در این جا به اعتقاد من چون قوانین فیفا برای تیم داری آن ها را مجبور کرده است، در رده پایه فعالیت می کنند و بعد نیز بودجه آن چنانی هم در اختیار پایه های خود قرار نمی دهند.

 

لوینیان در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین مشکل فوتبال خوزستان چیست و راهکار رفع آن را چه می دانید؟ گفت: جواب سوال مطرح شده، به اندازه یک کتاب است؛ در فوتبال خوزستان مشکلات زیادی وجود دارد که بررسی همه آن ها نیاز به زمان بیشتری دارد اما فکر می‌کنم مهمترین معضل فعلی در فوتبال استان و کل کشور، عدم برنامه‌ریزی اصولی است که باعث به وجود آمدن مشکلات بعدی می‌شود.

 

وی افزود: فوتبال خوزستان می تواند به دوران اوج خود بازگردد، به شرط آن که مدیران توانمند ورزش یک برنامه‌ریزی صحیح و مدون شده‌ای را اتخاذ کنند. خوزستان نیاز به پیشرفت در زمینه مربیگری و فوتبال پایه دارد تا بتواند همچون گذشته با قدرت دیگر استان‌ها را به دنبال خود بکشاند.

در خوزستان همیشه می گوییم باید با جوانان کار کنیم تا بتوانیم قدرتمند شویم اما این بیشتر به شعار می‌ماند تا واقعیت. این روزها مدارس فوتبال زیادی در خوزستان دایر شده است که بیشتر مربیان این مدارس، جوان و بی تجربه هستند، در حالی که  کسی که می‌خواهد به فوتبالیست‌های جوان آموزش دهد باید تجربه و دانش بالایی داشته باشد تا بتواند تاثیرگذار باشد.

 

مربی سابق تیم فوتبال استقلال خوزستان با بیان این که امروز باید دست به دست هم داد و بستری فراهم کرد تا پیشکسوتان خوزستانی بار دیگر در میادین ورزشی حاضر شوند و تجربیات گران‌بهای خود را به نسل امروز انتقال دهند، افزود: اما سوال این است که باشگاه ها و هیات های ورزشی تا چه اندازه از ایده ها و نظریات کارشناسانه پیشکسوتان اصیل و تحصیل کرده استفاده می کنند؟

فوتبال خوزستان از ظرفیت های بالایی برخوردار است از مربی گرفته تا بازیکن، از مدیریت گرفته تا سرپرست تیم ها، همه و همه باید با هم همدل شوند و این اتحاد می تواند رمز موفقیت فوتبال باشگاهی‌مان باشد. حیف است فوتبال استان از گذشته پرافتخارش فاصله بگیرد.

اصلا بازی محلات و آموزشگاه‌ها کجا هستند؟ استعدادهای بسیاری از همین مسابقات محلات و آموزشگاه‌ها کشف می‌شد اما الان چه؟

در حال حاضر بازیکن تا رده سنی جوانان بالا می‌آید ولی بعد مشخص نیست که این استعداد چه می‌شود. الان فوتبال جذابیت ندارد و این‌که باشگاه‌های خوزستان، از استان‌های دیگر بازیکن جذب می‌کنند، روی استعدادهای خوزستانی تاثیر گذاشته است و نادیده گرفته شده‌اند.

از این بابت نیز ضربه زیادی به فوتبال خوزستان وارد شده است و می‌بینید که خوزستان سهمی در تیم‌ملی بزرگسالان ندارد. در فوتبال خوزستان کاربلدها خانه‌نشین شده‌اند و حق مربیان بومی ضایع شده است. مدیران باشگاه‌ها می‌توانند از پیشکسوتان فوتبال خوزستان به عنوان مشاور، کمیته فنی و مدیر فنی استفاده کنند ولی این‌کار را انجام نمی‌دهند.

 

وی بیان کرد: توسعه واقعی فوتبال نیازمند عزم ملی است. امروزه اصولا تحقق هر امری یا اجرای هر برنامه‌ای در گرو مشارکت جمعی است، به ویژه فوتبال که یک پدیده اجتماعی و ملی است و این امر برای فوتبال بسیار پراهمیت‌تر تلقی می شود. رشد و توسعه فوتبال یک فرآیند بلندمدت است و احیای گذشته فوتبال خوزستان نیز باید با حوصله و صبر و انجام تحولات اساسی در همه عرصه‌ها و ابعاد مدیریت فوتبال انجام شود.

یعنی داشتن برنامه، قانونمند کردن بهتر شکل باشگاه‌ها و نحوه تیم‌داری در سال‌های آینده، تجهیز منابع مالی، نیروی انسانی متخصص و غیره. ضمن این که مردم نباید انتظار معجره داشته باشند.

 

لوینیان گفت: خوزستان بزرگترین تغذیه‌کننده فوتبال ایران و مهد فوتبال است و همیشه ۹-۸ نفر از بازیکنان که در ترکیب تیم ملی قرار می‌گرفتند، خوزستانی بودند اما حالا چه شده است که به ندرت بازیکن در تیم‌ملی دارد؟

معتقدم باید از سرمایه‌های بومی استان در تیم های لیگ برتری بهره ببریم و نباید بگذاریم به راحتی سرمایه‌هایی که ساخته و پرداخته خوزستان هستند به استان‌های دیگر بروند.

متاسفانه ما در حالی بازیکنان غیربومی درجه دو یا سه را به خدمت می‌گیریم که استان‌مان سرمایه‌های بومی بسیاری دارد. به هر حال حضور همین بازیکنان باعث بی انگیزگی بازیکنان خوزستانی شده است، در حالی که با به کارگیری فوتبالیست های خوزستانی، می‌توانیم نتایج بهتری به دست آوریم.

 

وی در ادامه نیز درباره لیگ برتر فوتبال خوزستان، عنوان کرد: این رقابت ها تنها آوردگاهی است که بازیکنانی راه نیافته به سطوح بالاتر لیگ های کشوری در آن فعالیت دارند و من چندین بازی را هم از نزدیک تماشا کردم و سطح قابل قبولی دارد. مربیان بومی هم که با توجه به بضاعت شان در این لیگ فعالیت می‌کنند، قطعا می توانند باعث شکوفایی استعدادهای بومی کمتر دیده شده باشند.

فوتبال استان باید از خروجی این لیگ بهره مند شود تا بتواند ایجاد انگیزه و امیدواری برای سایر بازیکنان باشد. در این بی‌پولی‌ها هر کسی به جای مدیران این تیم های لیگ برتری خوزستان بود کار را رها می کرد، اما عشق به فوتبال خوزستان باعث شده که از زندگی شخصی بگذرند و با مشکلات دست و پنجه نرم کنند و بعد نیز از سوی مسئولان مربوطه حمایت نمی شوند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید