معیشت/ به گزارش حبیب خبر به نقل از رکنا، قبل از کرونا همه تلاش می کردند شرایط کارگران سر و سامان بگیرد و زندگی شان کیفیت بهتری به خود بگیرد. بعد از کرونا اما کیفیت زندگی کارگران که هیچ زندگی و کار صاحبکاران نیز با مشکلات عدیده ای روبرو شد. بعد از  تعطیلی کرونایی دو را پیش روی کارفرمایان بی پناه و حمایت وجود دارد یا ورشکست شوند و یا با گرانفروشی، ضرر خود را جبران کنند. به نظر که هیچ کارفرمایی نمی خواهد کار خود را تعطیل کند پس گرانفروشی های از روی ناچاری در پیش است و در این میان مردم و حقوق بگیرانی که دستمزد ثابت در برابر این نوسانات بازار دارند متضرر های اول این دوره هستند.

 

راه اندازی کمپین حمایت از کارفرمایان !

  مشکلات کارفرمایان در این روزهای کرونایی؛ باعث بیکاری بسیاری از همان کارگرانی شده  که پیش از کرونا ،دنبال زندگی بهتر آنها بودیم. حال باید کمپین ها  برای حمایت از کارفرمایان به راه بیفتد تا حداقل اقتصاد و تولید کشور در این شرایط به خواب ابدی فرو نرود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این پرسش: دولت برنامه ریزی و تدبیری دارد برای مشاغلی که قرار است تعطیل باشند و ضرری که متضرر می شوند ؟ تاکید کرد: این روزها بسیاری در مورد به خطر افتادن کسب و کارشان به نمایندگان مجلس مراجعه می کنند. باید از دولت پرسید که تدبیرش در مورد اصناف چیست؟ برخی از اصناف از اسفند تا اردیبهشت، دوره تابستان و در محدودیت های اخیر در صف تعطیلی ها قرار گرفته اند.

تدبیری برای اصنافی که تعطیل شده اند اندیشیده نشده است

مهدی طغیانی افزود: در مورد اصنافی که با مشکل روبرو شده اند تدبیری اندیشیده نشده است. مطالبه مجلس نیز این است که تدبیر و کمکی به این اصناف شود تا با رعایت پروتکل های بهداشتی به کسب و کار خود ادامه دهند. در این شرایط اقتصادی اگر کسی با تعطیلی کسب و کارش روبرو شود، با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد که زندگی خود، کارگران و اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می دهد.

تسهیلات کفاف کسب و کارها را نمی دهد

مهدی طغیانی با اشاره به کمک های دولت گفت: تسهیلاتی که دولت ارائه کرده است کفاف کسب و کارها را نمی کند. دولت ها در تمام دنیا وسط میدان هستند تا کسب و کارها را حفظ کنند.

تذکر و سوال از دولت کم نیست

وی در پاسخ به این سوال که مجلس یازدهم با شعار "سامان دهی معیشت مردم" به صندلی های سبز رسید. چرا حالا از کسب و کارها حمایت نمی کند؟ چرا شما باید سوال من را داشته باشید در حالی که نماینده مجلس هستید؟ تاکید کرد: بحث نماینده اجراست. دولت باید در این زمینه میدان دار باشد. رسانه و مجلس باید به دولت فشار بیاورند تا کارها درست انجام شود. پیام هایی که در قالب تذکر و سوال نمایندگان مجلس یازدهم به دولت داده اند کم نیست. در سامانه ده ها سوال و تذکر ثبت شده است. وقتی دولت پای کار خود نیست چه کار می توان کرد؟

ما بین بد و بدتر انتخاب می کنیم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس ابزارهای دیگری در اختیار دارد که از آن استفاده نکرده است. گفت: هر کدام از وزرا را در 6-7 ماه آخر دولت استیضاح کنیم چه کسی حاضر است مسئولیت وزارتخانه را در این مدت کم به عهده بگیرد. ما بین بد و بدتر انتخاب می کنیم. در حال حاضر وضعیت بد است و ما سوال می کنیم و دولت جوابگو نیست. ولی اگر وزیری را استیضاح کنیم وضعیت بهتر می شود؟ قطعا ما بین بد و بدتر داریم بد را انتخاب می کنیم. ولی پیگیر هستیم. از رئیس و معاونان سازمان برنامه و بودجه بپرسید برای این وضعیت چه تدابیری در نظر گرفته اند؟

وام های ده میلیونی که پرداخت آن بلاتکلیف است

مهدی طغیانی به این سوال که سازمان برنامه و بودجه به شما چه پاسخی داده است؟ پاسخ داد: به ما می گویند: "به پرسنل وام یک میلیونی و صاحبان کسب و کارها وام 10 میلیونی پرداخت کرده ایم." اما این پول که کفاف کسب و کارها را نمی کند و رصدهای ما نشان می دهد که پرداخت وام ها رخ نداده یا صاحبان کسب و کار با مشکلات عدیده ای در این مورد روبرو هستند. 

 پریسا هاشمی