امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نیاز نگاه آبی به آب/ رضا کیانی اهواز/ حبیب خبر- *رضا کیانی:

 مایه مهم و حیاتی" آب" را باید جستاری "میان بخشی" در نظر گرفت. چرا که همه جامعه در برابر پاسداری از منابع آبی، گسترش فرهنگ درست مصرف آب پاسخ گوی مسوولیت اجتماعی خود هستند.

 افزون بر گفت و گوهای فنی، سازه ای، خدماتی و عمرانی از دریچه های گوناگون دیگر همچون فرهنگی، تاریخی، محیط زیست قابل کاوش و درنگ است، برای نمونه می توان به جایگاه ممتاز سازه های آبی تاریخی در استان خوزستان و همچنین نقش پرسمان آب در ماندگاری حیات تالاب ها و افزایش جاذبه های گردشگری اشاره کرد.

 توجه به جایگاه آب به عنوان موضوعی "تمدن ساز" در طول تاریخ و اهمیت آن در جهان پرجاذبه اسطوره ها ، شکل گیری آیین های مرتبط به آب، پیرامون هریک از این سرفصل ها می توان مفصل سخن گفت و نوشت و البته زمینه ساز پژوهش های نو در همین وادی شد.

 کنشگران نگران در حوزه های گوناگون جامعه شناسی، روانشناسی، حقوق، هنر، ادبیات و رسانه در کنار دولت، سازمان های مردم نهاد و دانشگاهیان و معلمان نسبت به چگونگی گسترش شعارهای مرتبط به پاسداری از منابع آب و نهادینه کردن آنها با در نظرگرفتن واقعیت ها، آینده نگری و به گونه ای اثرگذار اقدام کنند.

 برای اثربخشی شعارهای فرهنگ صرفه جویی و آگاهی بخشی درست و سازنده و افزایش امید و اعتماد می بایست به راهکارهای "خلاق" با در نظرگرفتن فضای ذهنی هم سخن، احساسات و زیباشناسی روزآمد، ارج نهاد تا هم کنش و درک و باورپذیری لازم در مسیر رفع کاستی ها روی آورند.

شناخت بافت جامعه و نیازهای زندگی انسان باتوجه به افزایش دامنه فن آوری های ارتباطی، شیوه مصرف گرایی، گفتمان چیره جامعه و اولویت‌های زندگی در این پیمان ناگزیر است.

افزودن بر گسترش فرهنگ درست در مصرف آب، جلوگیری از آلوده شدن آب، در نظرگرفتن شرایط آب های زیرزمینی و تنگنا‌ها، حساسیت افکار عمومی در مواردی مانند: دوری از ساخت ساختمان در حریم رودخانه ها، جدی گرفتن هشدارهای پیوسته با ممنوعیت شنا در کانال ها و رودخانه ها، بایسته است.

* نویسنده، کنشگر فرهنگی، پژوهشگر و عضو کانون ملی منتقدان تیاتر ایران

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید