امروز:
چهارشنبه - 12 ارديبهشت - 1403
ساعت :

  اهواز- حبیب خبر/ نوید قائدی:

خوزستان ملک هیچ پدرخوانده یا جریان سیاسی و قومی نیست.

خوزستان فقط متعلق به مردم این دیار رنج کشیده است.

عمر د‌ولت هشت ساله رو به پایان می رود و این روزها تمام گمانه‌زنی‌ها بر سر جایگزینی دولت است.

 خوزستان برای عبور از ناملایمات و کم توجهی های گذشته قطعاً خواهان دولتی لایق است که بتواند با استفاده از منابع موجود و شرایط پیش روی چهره این استان را دگرگون و حسب خواست به حق مردم، خوزستان را متحول کند.

 در یک نگاه استان از قطار توسعه عقب‌مانده است. یعنی آثار پیشرفت در آن دیده نمی‌شود. اگر سهم صنایع و منابع بزرگ ملی از استان کسر شود از توسعه نمره‌اش مردودی است. تنها تولید بومی منطقه به‌غیراز صنایع و نفت و پتروشیمی محصولات کشاورزی است که به دلیل کمبود آب و دست کاری های اکوسیستمی در بالا دست با ایجاد سدها و انتقال آب بین حوزه ای مظلوم واقع‌شده است و جای بحث‌های فراوان دارد.

 به کدام داشته‌های استان باید فخر فروخت؟ فرودگاه و پروازهای آن‌چنانی؟ داشتن رونق تجاری و گردشگری؟ داشتن مجتمع‌های تجاری و تفریحی و رفاهی؟ شهرسازی مطلوب و روبه‌پیشرفت؟ داشتن فرهنگسراها و کتابخانه و مراکز سینمایی ویژه؟ سامانه‌های نوین حمل جاده‌ای و ریلی؟ وضعیت آب شرب و آب‌ کشاورزی؟ داشتن مدیران قوی و بی‌نقص؟ شبکه‌های قوی بهداشت و درمان؟ وضعیت مدارس و آموزش و پرورش و آمار بالای اشتغال ...

 در کدام‌یک از موارد گفته و ناگفته شده خوزستان شاخص است؟ چرا باید با ارایه آمار و ارقام ناصحیح ذهن مردم را منحرف کرد؟ امروز اگر یک کودک خردسالی از استانی دیگر وارد این استان زر خیر شود به‌وضوح متوجه حجم و سطح بالای عقب‌ماندگی‌های استان خواهد شد. یعنی آقایان مرکز نشین در چند دهه گذشته متوجه مشکل های این استان نبوده اند؟!

کدام یک از گزینه‌های ریاست جمهوری فارغ از جناح و دسته بندی قومی، فردی واجد شرایط برای سکان‌داری کشور است و قول می دهد به خوزستان توجه ویژه کند؟ چون خوزستان به تغییر نگرش و مدیریت قوی و تزریق تفکر و ایده‌های نوین نیاز دارد تا بتواند متحول شود.

 شمار زیادی از مدیران ناکارآمد فعلی باید سال‌های باقی‌مانده عمر را صرف کارهای خیر کنند اگر تشنه خدمت‌رسانی به مردم هستند و احساس ادای تکلیف دارند نه این که با سطح دانش اندک جایگاه‌های مهم مدیریتی را اشغال نمایند. آیا مدیریت ضعیف استان کم مانعی برای توسعه بود که دولت به آن توجه نکرد؟

فضای پیش روی جامعه مردمانی هستند با سطح دسترسی به منابع وسیع اطلاعات و ارتباط ها، نمی‌توان با شیوه‌های سنتی گذشته با آن‌ها برخورد کرد. مردم در انتخابات اخیر نشان داده اند مطالبات زیادی دارند و تشنه تغییر و تحول هستند و اگر به خواست آنان توجه نشود جامعه دچار یاس و سرخوردگی جبران ناپذیری خواهد شد و چالش‌های بعدی در جامعه بروز خواهند کرد. لذا کنشگران این استان تشنه شنیدن برنامه های عملی با ضمانت بالای اجرایی هستند تا رییس جمهوری مطلوب افق پیش روی استان را  انتخاب کنند.

باید فردی نخبه، برنامه‌ریز و متفکر و امتحان پس داده‌ در مدیریت کلان اجرایی و فارغ از جناح‌های سیاسی، سکان داری دولت را به دست گیرد تا بتواند فارغ از دید نیروهای خودی و غیرخودی و استفاده از نیروهای توانمند ملی توسعه آفرینی کند. در غیر این صورت، با انتخاب افراد محفل‌نشین و گروهی و باندی کار به جایی نخواهد رسید.

 مردم خوزستان در تمامی دولت‌ها چه راست و چه چپ به حقوق واقعی خود نرسیده‌اند. لطفاً جناح‌بندی‌های سیاسی و قومی را مستمسک نکنید. آزموده را آزمودن خطاست.

خوزستان متعلق است به مردم درد و زجر کشیده سال‌های جنگ و بعد از آن. در استان وعده های تحقق نیافته زیاد است. هیچ‌کس حق ندارد با وعده های واهی مردم را بیشتر ناامید کند.

خوزستان مرد عمل و تضمین می خواهد که بگوید در پایان سال نخست تا دوم و تا پایان دولت برای این مردم چه می کند؟ ستادهای نامزدها بهتر است به مردم برنامه های عملیاتی و دقیق و چشم اندازهای ملموس ارایه دهند؛ نه اینکه فقط فکر یارگیری های کورکورانه و امیدوار به کسب مناسب باشند.

۱۹ خرداد ۱۴۰۰

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید