امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

این تیم‌ملی،تیم کی‌روش نیست!

 

در کلاب هاوس خبرآنلاین به بررسی دیدار ایران و کره جنوبی در انتخابی جام جهانی پرداخته شد.

 

امیررضا احمدی: تیم ملی ایران عصر امروز در چهارمین دیدار خود از رقابتهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، به مصاف کره جنوبی می رود. تیم ملی ایران در سه دیدار پیشین خود موفق شد سوریه، عراق و امارات را شکست دهد و با ۹ امتیاز در صدر جدول گروه قرار بگیرد.

این در حالی است که کره با ۷ امتیاز در رده دوم قرار دارد و پیروزی در این دیدار می تواند صدرنشینی ایران را در دور رفت این بازی ها قطعی کند. در این باره در کلاب هاوس خبرآنلاین با امید نمازی و حسین عبدی دو پیشکسوت و مربی فوتبال صحبت کردیم که در ادامه صحبت‌های این دو را می خوانید: 

 

نمازی: اسکوچیچ نشان داد به کارش در تیم ملی متعهد است و می‌تواند موفق شود

امید نمازی درباره بازی ایران و کره جنوبی گفت: این بازی، بازی سختی برای ایران خواهد بود. ‌کره تیم منظم و با کیفیتی است و حضور نفراتی مانند سون که در یک لحظه می‌توانند سرنوشت و نتیجه بازی را تغییر دهند از نکات مثبت آن‌هاست. به همین دلیل تیم ما باید با تمرکز بالا در زمین حاضر شود و بازیکنامن دستورات فنی را به طور کامل در زمین اجرا کنند.

 کره حریف سختی است و به نظرم‌نمی‌توان این تیم را  با تیم‌هایی مثل امارت، سوریه یا عراق مقایسه کرد. سطح بازی آنها سرعتی است و از بازیکنان فیزیکی خوبی‌ هم بهره می‌برند و در نقطه مقابل تیم ما هم کیفیت خوبی دارد و بازیکنان خوبی در ترکیب هستند. امیدوارم شاهد یک بازی منقطی و تماشاگر پسند از سوی تیم ایران باشیم و شاهد موفقیت ‌آن‌ها.

 

او درباره سن بازیکنان کره و بالابودن میانگین سنی آن‌ها گفت: اگرچه سن آن‌ها بالاست اما تجربه آن‌ها می‌تواند به کمک‌شان بیاید و در بازی‌های حساس به دادشان برسد. هیچ تیمی را نباید دست‌کم گرفت. مطمئنا کره‌ای‌ها استراحت و ریکاوری مناسبی داشته‌اند و برای این بازی کاملا آماده هستند چون می‌دانند ایران همیشه یک رقیب سرسخت برای آن‌هاست. کره مدت زیادی است نتوانسته در برابر ایران پیروز شود و تمام تمرکزشان بر این است که حداقل از ایران یک امتیاز بگیرند.

 

مربی اسبق تیم‌ملی درباره انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی و کارنامه او گفت: من با ایشان آشنایی دارم و به نظرم مربی خوبی است. اسکوچیچ هرجا رفته نتایج مناسبی گرفته و نشان داده که از نظر فنی مربی باکلاسی است هرچند اسم بزرگی ندارد. متاسفانه ما همیشه دنبال اسامی بزرگ بودیم و نمونه آن ویلموتس بود که در فوتبال دنیا اسم و رسم بالایی دارد و سالیان سال در سطح بالا مربی‌گری کرده بود اما با این وجود به درد ایران نخورد. 

شاید اسکوچیچ آن اسم و رسم را نداشته باشد اما برعکس ویلموتس، از نظر فنی به کار خود متعهد است و نشان داده است که می‌تواند با تیم ایران موفق باشد.

 

نمازی درباره بازیکنان با کیفیتی که اسکوچیچ در اختیار دارد و نحوه استفاده از آن ها ادامه داد: درباره اسکوچیچ نمی‌توان گفت او کار راحت یا سختی دارد. از یک سو تیم ایران بازیکنان با کیفیت زیادی دارد که همگی شایسته حضور در زمین هستند اما مربی فقط می‌تواند ۱۱ نفر را انتخاب کند.

از سوی دیگر می‌توان گفت  دو تیم قوی در اختیار اسکوچیچ هست که می‌تواند از هر فردی استفاده کند بدون اینکه در سطح کیفی بازی تیمش و بازیکنان خللی ایجاد شود. به همین دلیل اسکوچیچ تا الان که ده بازی پیاپی را با برد پشت سر گذاشته، نشان داده مربی با کیفیتی است.

از طرفی همه مربیان باید از یک‌جایی استارت کار خود را بزنند تا بتوانند صاحب اسم و رسمی برای خود شوند. کارلوس کیروش هم  در ابتدا اسم و رسمی نداشت اما در جایی همچون تیم جوانان پرتغال به او فرصت داده شد یا دیگر تیم‌ها و توانست به تجربیات خود ببفزاید و در فوتبال آوازه‌ای داشته باشد. 

به نظر من اسکوچیچ هم می‌تواند همین‌طور باشد و شیوه کارش هم با کی‌روش فرق می‌کند.. او نسبت به کی‌روش، به بازی تهاجمی علاقه بیشتری دارد اما بازی تهاجمی هم ریسک‌های خاص خود را دارد.

به همین دلیل هم بود که کی‌روش هیچ‌وقت ریسک نمی‌کرد و سعی می‌کرد محافظه کارانه عمل کند و ابتدا تمرکز تیمش را روی گل نخوردن بگذارد و بعد به فکر گل‌زنی در تک موقعیت‌ها باشد.

 

این تیم‌ملی،تیم کی‌روش نیست!

 

دستیار اسبق کارلوس کی‌روش در تیم ملی، در پاسخ به این سوال که منتقدان اسکوچیچ می‌گویند عیار او مشخص نشده در صورتی که ده برد به دست آورده و رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی را دارد اضافه کرد: عیار یک مربی در بازی‌های مهم مشخص می‌شود اما تا اینجای کار اسکوچیچ خوب کار کرده است.

شرایط ایران را باید با قبل از سرمربی‌گری اسکوچیچ مقایسه کنیم تا ببینیم زمانی که آقای ویلموتس سرکار بود تیم چه شرایطی داشت و حالا که ایشان مربی است اوضاع به چه شکلی است.

بین این دو دوره تفاوت‌های زیادی وجود دارد و به همین دلیل من معتقدم باید به اسکوچیچ زمان داده شود تا کار خود را انجام دهد و مطمئنم تیم ایران در مقابل کره هم ‌موفق خواهد شد.

 

باید به اسکوچیچ زمان داده شود تا کار خود را انجام دهد و مطمئنم تیم ایران در مقابل کره هم ‌موفق خواهد شد

 

او همچنین درباره این نکته که بعضی ها می گویند اسکوچیچ در مسائل فنی نقشی ندارد و بازیکنان بازی را در می آورند هم توضیح داد: به عقیده من اصلا این‌طور نیست.

در بازی با امارت، تیم ایران کارش را با ترکیب ۴-۴-۲خطی شروع کرد که طارمی و آزمون دو مهاجم ما در یک خط بودند و فضای پشت‌شان خالی بود و چون روی یک بودند، هافبک‌های امارات در پشت این دو راحت توپ می‌گرفتند و بازی‌سازی می‌کردند.

در نیمه‌دوم دیدیم که اسکوچیچ با تعویض‌ها و عوض کردن سیستم، توانست بازی را در دست بگیرد و فشار بیشتری را روی امارات اعمال کند که جریان بازی را تغییر داد.

همین تغییر سیستم باعث شد طارمی به پشت سر آزمون بیاید و همین تغییر در تاکتیک باعث شد ایران بازی را در دست بگیرد و برنده شود هرچند ایران می‌توانست با گل‌های بیش‌تری پیروز میدان شود.

به همین دلیل ایشان را از نظر فنی هم مربی با کیفیتی می‌دانم کما اینکه در لیگ هم نشان داد که می‌تواند موفق باشد. نباید مدام به دنبال شک کردن به افراد و زیر سوال بردن دانش آن‌ها باشیم.

 

امید نمازی در بخش دیگری از سخنان خود در کلاب هاوس خبرآنلاین، در پاسخ به این سوال که کی‌روش اعتقاد چندانی به شجاع نداشت و معتقد بود او در مواقع حساس هیجانی عمل می کند گفت:  کیروش همیشه معتقد بود بازی شجاع خلیل زاده نوسان زیادی دارد. بعضی وقت‌ها می‌تواند خیلی خوب باشد و بعضی وقت‌ها سطح پایینی داشت.

در عملکرد بازی‌سازی و اینکه بازی از عقب شروع شود، شجاع اشتباهات زیادی می‌کرد. از نظر دفاعی به نظرم مدافع بسیار خوبی است و با اینکه قد چندان بلندی ندارد اما جهش‌های خوبی دارد اما در بازی با توپ نوسان زیادی دارد.

وقتی به او مسئولیت بازی سازی از عقب داده می‌شود، بعضی وقت‌ها تصمیمات خوبی نمی‌گرفت که همین باعث شد کیروش به او اطمینان لازم را نداشته باشد. نظر شخصی من این است که ما دفاع وسط‌های خوبی داریم. خیلی‌عا این تیم را با تیم ۹۸ مقایسه می‌کنند و به نظرم تنها جایی که این تیم از تیم ۹۸ ضعیف‌تر است، همان نقطه دفاع وسط است.

در بقیه پست‌عا بازیکن‌های بسیار خوبی داریم که شاید از تیم ۹۸هم بهتر باشند. آن تیم چون در دفاع میانی هم چند بازیکن خوب داشت، بالانس بیشتری داشت اما تیم فعلی در حمله و هافبک بسیار قوی است اما تیم ۹۸ تیمی کامل یود که در همه پست‌ها کامل بود.

 

این تیم‌ملی،تیم کی‌روش نیست!

 

او گریزی هم به دفاع راست تیم زد و درباره اینکه خیلی ها معتقدند  جای رامین رضاییان در تیم ملی خالی است و می توان از او یا شخص دیگری به جای محرمی استفاده کرد گفت: من هم معتقدم رضاییان می‌تواند در تیم ملی باشد چون در حملات خوب اضافه می‌شود و ارسال‌های از جناحین خوبی دارد که خیلی وقت‌ها باعث گلزنی تیم می‌شود.

این نکته بستگی به بازی دارد که چه بازیکنی در زمین باشد؛ مثلا در بازی با کره شاید مربی نخواهد که مدافع راست نفوذ چندانی داشته باشد و بیشتر محتاطانه کار کند. مشکل رامین رضاییان احساساتی بودن اوست و اینکه خیلی بی‌محابا بازی می‌کند و مدام به حمله اضافه می‌شود که بعضی وقت‌ها فضای پشت او خالی می‌ماند که تیمی مانند کره می‌تواند از این فضا استفاده کند.

بنا بر این بستگی دارد که با چه حریف و سیستمی بازی کنید اما در مقابل کره باید بازیکنی با خصوصیات دفاعی بیش‌تر به کار گرفته شود.

 

نمازی در ادامه به نقش کلیدی وحید امیری در تیم ملی اشاره کرد و ادامه داد: شما به عنوان مربی همیشه می‌خواهید بهترین بازیکن‌هایتان در زمین باشند و یک بازیکن با کیفیت است که در هر پستی باشد، خیال‌تان راحت است چون مسئولیت‌پذیری بالایی دارد.

به همین دلیل. مربی احساس می‌کند که امیری باید همیشه در زمین باشد در هر پستی. من هم معتقدم اسکوچیچ اعتماد زیادی به امیری دارد چون می‌داند مسئولیت‌پذیری بالایی دارد و به موفقیت تیم کمک می‌کند.

 

اگر بازی را مانند بازی با امارات شروع کنیم، کارمان سخت می‌شود  چون تیم کره تیمی نیست که بتوان به آن‌ فضا داد و موقعیت بسازند.

 

مربی اسبق ذوب آهن در پاسخ به این سوال که آیا می توان این بازیکنان را دست پرورده و کشف کی‌روش دانست که آن ها را به حضور در لیگ های اروپایی تشویق کرد، گفت: در این مورد کی‌روش نقش بسیار مهمی داشت که بچه‌ها این انگیزه را داشته باشند که بهتر شوند و نظم خاصی به آن‌ها داد. اینکه پرورده کیروش باشند را قبول ندارم بلکه آن‌ها پرورده مربیان خوب ایران هستند که از سنین پایه با آن‌ها کار کردند تا به دست کی‌روش رسیدند و کی‌روش آن‌ها را پخته‌تر کرد.

کی‌روش به ‌آن‌ها القا کرد که در لیگ قطر به جایی نمی‌رسند و باید به اروپا برسند تا سطح بازی‌شان بالاتر برود و در این مورد خیلی به آن‌ها کمک کرد.

 

او در پایان پیش بینی خود از بازی ایران و کره جنوبی را اینگونه بیان کرد: پیش‌بینی در فوتبال کار سختی است و من فکر می‌کنم که شروع بازی بسیار مهم است.‌

اگر بازی را مانند بازی با امارات شروع کنیم، کارمان سخت می‌شود  چون تیم کره تیمی نیست که بتوان به آن‌ فضا داد و موقعیت بسازند. چون می‌توانند خطر ساز باشند پس نقش کادر فنی خیلی مهم است که تیم کره را به خوبی آنالیز کرده باشد و با تاکتیک مناسبی به زمین بیایند.

 

عبدی: وقتی اسکوچیچ مربی تیم ملی شد، برای همه سورپرایز بود

حسین عبدی پیشکسوت فوتبال کشورمان در ابتدای صحبت هایش در کلاب هاوس خبرآنلاین درباره بازی ایران و کره جنوبی توضیح داد: بازی ایران و کره به اندازه دیگر بازی‌های برای ما مهم است و البته اهمیت بالاتری دارد. در راه جام جهانی همه بازی‌ها مهم‌اند و باید از آن‌ها امتیاز جمع کنید، چه لبنان حریف باشد چه امارات یا کره.

بازی با کره جنوبی از این جهت مهم‌تر است که این تیم می‌تواند رقیب اصلی ما باشد و اگر ما امتیاز بگیریم می‌توانیم فاصله خود را با این تیم بیش‌تر کنیم و در صورت تساوی باز هم شرایط به نفع ماست. به همین دلیل ما هرچه به تیم‌های رقیب مانند کره امتیاز ندهیم به نفع ماست چون در نهایت تیمی صعود می‌کند که امتیازات بیش‌تری گرفته باشد.

 

وی افزود: درباره نوع بازی که امیدواریم بازیکنان ایران پیروز شوند، مطمئنا کره از استانداردهای مقبولی برخوردار است و برای ارائه یک بازی از پیش برنامه ریزی شده به میدان می‌آید. گل‌هایی که کره در بازبی‌های قبل به ثمر رساند و توانست در دقایق پایانی پیروز شود برای من جالب بود چون نفرات این تیم با سرعت بالا خود را به محوطه جریمه حریف می‌رساندند که به نظرم زنگ خطری است که باید در برنامه‌های کادر فنی لحاظ شود.

اگر تیم کره بخواهد بی‌محابا بازی کند زهر بیش‌تری دارد تا اینکه محتاطانه و عادی بازی کند. امیدوارم در هر صورت بازی ملی‌پوشان به نحوی باشد که سه امتیاز  را از آن‌ خود کنند.

از نظر فنی هم بازیکنان به هارمونی لازم رسیده‌اند که بخواهند در چنین بازی مهمی از یک‌دیگر درک متقابل داشته باشند. به نظرم بازی پر هیجانی را خواهیم دید.

 

عبدی درباره انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی و حرف و حدیث هایی که وجود داشت ادامه داد: این یک واقعیت است که وقتی اسکوچیچ مربی تیم ملی شد، برای همه سورپرایز بود.

او مربی بود که جای کسی آمد که توانست تیم را به جام جهانی ببرد و یک ساختار را پایه‌گذاری کند و همین کار را برایش سخت کرد. چون کارنامه او در این رده نامشخص بود اما هرچه جلو آمد، از نظر امتیاز گیری و نتیجه فوق‌العاده ظاهر شد.

هرچند هنوز هم به او انتقاد می‌شود اما باید در جایگاه مربی و عملکردش به او امتیاز داد که می‌توانیم بگوییم اسکوچیچ امتیاز خوبی گرفته و چه بسا بتوان به او امتیاز عالی داد.

 

این تیم‌ملی،تیم کی‌روش نیست!

 

هافبک اسبق پرسپولیس درباره خط دفاعی متزلزل تیم ملی که در بازی با امارات به راحتی به رقیب اجازه نفوذ می داد گفت: در هر بازی و سطحی ممکن است تیم رقیب از خط دفاعی عبور کند و این نشانه‌ تزلزل خط دفاعی نیست، اگر بتوان صد درصد همه حملات را مهار کرد که فوق‌العاده است اما در بازی فوتبال این اتفاقات طبیعی است.

از نظر اینکه عملکرد دفاع بالا و پایین دارد یا درباره شجاع که پس از حضور در قطر از بازی با کیفیتی که قبلا داشت فاصله گرفته و هماهنگی لازم را ندارد، باید گفت که از شرایط خوب خود فاصله  گرفته و باعث همان تزلزل می‌شود.

مربی تیم ملی با جایگزین‌هایی که می‌کند این را به ذهن می‌آورد که هنوز نتوانسته برای پست‌های مختلف بازیکنان منطقی را تثبیت کند و یا به آن‌ها اجازه هماهنگی بدهد. مثلا وقتی امیری در دفاع چپ بازی می‌کند برای من جای سوال است که چرا در تیم ملی از بازیکنی که رو به جلو است  و می‌تواند به مراتب بهتر از دفاع باشد را در دفاع به کار گرفته‌ایم.

 

هافبک اسبق پرسپولیس درباره وظایف احمد نوراللهی و دوگانگی که در آن دیده می شود بیان کرد:  برای بالندگی احمد نوراللهی یا طارمی و علیپور هزینه‌های زیادی شد تا مشکلات تاکتیکی و تفکرات آن‌ها عوض شود.

مثلا در زمان برانکو وقتی ۴-۴-۲ لوزی بازی می‌شد، نوراللهی بال هافبک بود که بهتر بازی می‌کرد اما در تیم ملی با مهاجم‌های خوبی که داریم، نظر من این است چه بعضی وقت‌ها آن‌ها در کنار عزت‌اللهی باشند بهتر است.

مشکل او فقط در رفت و برگشت‌هاست که می‌تواند با نوراللهی آن را تکمیل کند که همین کار هم در حال انجام است. من معتقدم نباید خیلی به جلو بزود چون وقتی جلو می‌رود نقش ریتم‌دهنده و آرام کننده بازی را اجرا می‌کند و وقتی از عقب به جلو اضافه شود خیلی بهتر است.

عکس‌العمل‌ها و رفت و برگشت‌هایش می‌تواند به دفاع‌ها در برابر بازیکنان سرعتی کره کمک بیشتری کند. نقش او در این بازی کلیدی است اما هر وقت جلوتر از هافبک‌های دفاعی بازی می‌کند دوگانگی پیدا می‌کند و در این حالت نمی‌توان مطمئن بود عملکرد همیشگی‌اش را داشته باشد.

 

او ادامه داد: نگرانی من اینجاست که وقتی کره بی‌محابا بازی می‌کند خطرناک‌تر می‌شود. از کجا بدانیم که همه پتانسیل و تاکتیک خود را در بازی با سوریه بروز داده‌اند؟ چه بسا تاکتیک‌های پنهانی داشته باشند که در بازی با ایران آن را رو کنند و این برای یک تیم حرفه‌ای که بازی با ایران برایش مهم است چنین چیزی بعید نیست و باید دید چیدمان آن‌ها به چه شکلی است.

 

در دوران کی‌روش بازی به شکلی بود که همیشه انتظار یک امتیاز را داشتیم و در کنار آن می‌توانستیم در تک موقعیت‌ها به برد برسیم و در بازی ضعیف و یا قوی به کنترل بازی علاقه داشت.

 

عبدی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره مقایسه سبک بازی تیم کی‌روش و اسکوچیچ گفت: در دوران کی‌روش بازی به شکلی بود که همیشه انتظار یک امتیاز را داشتیم و در کنار آن می‌توانستیم در تک موقعیت‌ها به برد برسیم و در بازی ضعیف و یا قوی به کنترل بازی علاقه داشت. تیم‌ها سال به سال تغییر می‌کنند و در نوع بازی تیم اسکوچیچ، بازیکنان زیاد و پخته‌ای داریم.

مثلا در بازی با امارات با یک هماهنگی بسیار خوب و خلاقیت دو بازیکن به گل رسیدیم که نشان می‌دهد در تیم خود و بازی در خارج، نگرش بهتری پیدا کرده‌اند و شاید ایرادی که می‌توان گرفت، کمبود بازی‌های تدارکاتی است که امیدوارم به بدعت تبدیل نشود.

از این نظر ما خوش‌شانسی آورده‌ایم که بازی‌های اول ما با تیم‌های ضعیف بوده و در بازی‌های بعد هماهنگ‌تر شده‌ایم‌ که در این چند بازی مشهود بود.

تغییرات مداومی که در تیم هست به خصوص در دفاع، نشان می‌دهد که قدرت ما بیشتر در هافبک و حمله نهفته است و دفاع ما حالت ایستا تری دارد که می‌تواند هم ضعف باشد هم قدرت.

او در پاسخ به این سوال که بعضی ها می گویند بازیکنان باعث پیروزی تیم می شوند و مربی نقشی ندارد گفت: در هر تیمی در برد و باخت همه سهیم و شریک‌اند.

نمی‌توان نقش مربی را ضعیف کرد یا قوی. در بعضی نسل‌ها بازیکنان قوی‌تر هستند و در بعضی ضعیف وهمین تعیین می‌کند که بازی و تاکتیک به چه شکلی باشد. مطمئنا بازیکنان با کیفیت دست مربی را بازتر می‌گذارند اما اینکه نقش مربی نادیده گرفته شود غلط است و هر مربی باید سیستم خود را بگذارد و نمی‌توان آن را نفی کرد. به هر صورت با این نتایج، نمی‌توان نقش کسی را کتمان کرد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید