امروز:
يكشنبه - 30 ارديبهشت - 1403
ساعت :

رنگین کمان (فرهنگ و هنر) را آفتابی کنیم

یک نویسنده و شاعر خوزستانی گفت: حوزه هنری خوزستان در سال‌های کذشته نشان داد توجهی به هنرمندان انقلابی در گوشه و کنار استان ندارد و انتخاب برخی چهره‌های برتر هنر انقلابی بر اساس سلیقه فردی مدیران استان شکل می‌گیرد.

"مصطفی بوعذار" در گفت و گو با "بهنام رضایی مالمیر" خبرنگار ایلنا گفت: حوزه هنری در این دوران نتوانسته جریان ساز هنر انقلابی باشد و بیشتر به وعده‌‌ها و شعارهای تکراری روی آورده است.

 دبیر همایش ملی تیاتر خیابانی راهیان نور با تاکید بر اهمیت ترویج هنر انقلابی افزود: حوزه هنری خوزستان نقشی در معادلات فرهنگی استان ندارد و جشن هنر انقلابی صرفاً یک دورهمی حلقه دوستان و نزدیکان است و مرجعیت رسمی و مقبولیت در میان هنرمندان خوزستان ندارد.

وی ادامه داد: انتخاب برخی افراد از سالیان گذشته در حوزه هنری خوزستان رواج داشته و هیچ گاه مدیران حوزه به نگرانی‌های افکار عمومی، اهالی رسانه و هنرمندان پاسخگو نبوده‌اند.

 این هنرمند برتر جشنواره بین المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد: مدیرانی که بدون رزومه مشخص هنری بر مسند‌های فرهنگی استان تکیه بزنند، پیکر فرهنگ و هنر را تضیعف خواهند کرد

 این هنرمند خوزستانی، مهاجرت هنرمندان انقلابی استان به پایتخت و دیگر استان‌ها، تکریم و حمایت نکردن از هنرمندان گمنام و متعهد در شهرستان‌های کوچک و بزرگ، ‌توجه نکردن به محرومیت‌ها را چالش حال حاضر در میان اهالی فرهنگ و هنر عنوان کرده و افزود: مدیریت با این رویه به فرهنگ و هنر لطمه می‌زند و چنین فرصت‌سوزی‌هایی ماندگار خواهد شد.

بوعذار، فرایند انتخاب چهره برتر هنر انقلابی طبق شیوه نامه مصوب حوزه هنری کشور در سال ۱۴۰۲را یکی از اقدامات ارزشمند در این موضوع دانست و تاکید کرد: مدیران ارشد حوزه هنری کشور باید به اجرای ناقص این شیوه نامه در برخی از استان‌ها به ویژه خوزستان نظارت جدی داشته باشند. چراکه اگر دیر بجنبند، هنرمندان انقلابی نه تنها ناامید خواهند شد بلکه هنر انقلابی در مناطقی مانند خوزستان آسیب جدی خواهد دید.

حبیب خبر: در طول و عرض چهار دهه کار فرهنگی، هنری و ادبی در خوزستان و انعکاس در سطح کشور، نقش حوزه هنری خوزستان را در امور هنری همان گونه که استاد بوعذار گفته است بسیار کم رنگ دیده ام!

با وجود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور و اداره های فرهنگ در استان ها و شهرستان ها، بودن حوزه هنری و دیگر موسسه ها، کانون ها، سازمان ها، انجمن ها و بنیادهای فرهنگی هنری که بودجه های برخی از آن ها بیشتر از وزارت فرهنگ است و خروجی چندان و تاثیرگذاری هم در کشور و حتا در منطقه خود هم ندارند جز موازی کاری و هدر دادن بیت المال و سرگردانی و ناامید شدن هنرمندان برای انجام کارهای هنری، بهره ای نداشته اند.

مسوولان دست اندرکار از جمله قوای مجریه و مقننه هر چه زودتر نسب به انحلال حوزه هنری و مراکز آن در استان ها و ادغام آن در "وزارت فرهنگ هنر اسلامی" به جای "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" اقدام کنند تا ضمن یک کاسه شدن بودجه ها و هزینه ها، چرخ های فرهنگ و هنر کشور به ویژه در استان ها و شهرستان ها بهتر و بیش تر به گردش درآید و رنگین کمان آن آفتابی شود؛ ان شاءالله.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید