امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 رییس پژوهش و فناوري شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تشریح عملکرد یک ساله پژوهش و فناوري از حل چالش بلاتكليفي قراردادهای پژوهشي تا اقدام در توسعه فناوري با 20 بسته قرارداد پژوهشي و توليد بار نخست خبر داد.

 به گزارش حبیب خبر از روابط عمومی مناطق نفت خیز جنوب، دکتر محمد گلستانباغ در ابتدا به چالش های پژوهشی اشاره کرد و گفت: اصلي ترين چالش در شروع مسئوليت، بلاتكليفي و توقف تعداد قابل توجه اي عنوان پژوهشي براي حدود سه سال و به عبارتي سكون كامل فرآيندهاي پژوهشي بود موضوعي كه نارضايتي مديريت هاي متقاضي درون سازمان در  تعيين تكليف نشدن نيازهاي پژوهشي اعلامي، رضایت نداشتن دانشگاه ها و شركت هاي دانش بنيان صاحب پيشنهاد و از همه مهم تر بي انگيزگي بخش تحقيقات و كارگروه هاي تخصصي را به دليل عدم تحرك و به نتيجه نرسيدن پروژه هاي مورد پيگيري در پي داشت.

 وی افزود: بر این اساس به نظر مهم ترين اتفاق صورت گرفته در فعاليت هاي یک سال اخير پژوهش، فعال شدن مجدد فرآيندهاي تبديل ايده تا پديده و نياز پژوهشي به پروژه هاي پژوهشي است.

به هر تقدير با ايجاد تغييرات ساختار، نفرات و از همه مهم  تر تلاش همكارانم در پژوهش و فنآوري و امور قراردادها در مدت بسيار كوتاهي فرآيندهاي پژوهشي بروزآوري و اصلاح شد.

دکتر گلستانباغ ادامه داد: نتيجه اين اقدامات سبب شد كه علاوه بر تعيين تكليف كليه عناوين متوقف شده، در شش ماه اخير، شاهد 18 فراخوان پژوهشي، 118 پروپوزال فناوری دریافتی از سوی مراکز دانش بنیان و دانشگاه ها، 37 نیاز پژوهشی اعلامی از سوی مدیریت های سازمان و حدود 25 بسته قرارداد پژوهشي مهم در جهت استخدام فنآوري باشيم كه تا اين لحظه 6 مورد قرارداد قطعي و مابقي در درست پيگيري است.

به طور خلاصه در حال حاضر مجموع قراردادهای تحقیقاتی، تحصیلات تکمیلی و فرصت مطالعاتی جاری، منعقد شده و خاتمه یافته به ترتیب 133، 39 و 40 قرارداد است.

رئیس پژوهش و فناوري مناطق نفت خیز جنوب در ادامه بیان کرد: اقدام مهم ديگر كه با هدف توسعه، اكتساب و انتقال فناوري و حل مسائل و چالش هاي سازمان از مسير دانش بنيان ها صورت گرفت، انتقال فرآیند قراردادهاي توليد باراول به پژوهش و فناوري بود.

بر اين اساس با تشكيل كارگروه توليد بار اول و  ساز و كار موجود در پژوهش و فناوري از مرحله احصا نياز درون سازمان يا ارائه ايده توسط دانش بنيان ها، عناوين و موضوعات توليد بار اول تا حصول نتيجه و قرارداد با مديريت هاي متقاضي و همچنين معاونت علمي فناوري رياست جمهوري پيگيري و دنبال مي شود.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه توليد بار اول علاوه بر 5 قرارداد جاري با اعتبار 632 ميليارد ريال، 25 بسته پيشنهادي در درست اقدام با اعتبار دوسالانه حدود 2500 ميليارد تومان در حال پيگيري است.

اتفاق مهم در این بین تخصیص بیش از 65 درصد اعتبارات پژوهشی و بار اول به شرکت های دانش بنیان است که این مهم با تلاش همکاران پژوهش و فناوری در عملیاتی نمودن عنوان سال تحقق یافته است.

دکتر گلستانباغ گفت: بايد اشاره نمود كه در كنار قراردادهاي پژوهشي و توليد بار اول، اجراي پيوست فناوري قراردادهاي بزرگ جاري اتفاق مهم و جذاب ديگري در رسوخ فناوري به صنعت است كه با جديت در حال پيگيري است.

وی افرود: در حوزه ي ارتباط موثر با شركت هاي دانش بنيان و دانشگاه ها، در یک سال اخير 5 تفاهم نامه همكاري به ترتيب با ستاد انرژي معاونت علمي فنآوري رياست جمهوري، پارك ملي پرديس، پارك علم و فنآوري خوزستان، انجمن كارفرمايي شركت هاي دانش بنيان صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوزستان منعقد و همكاري هاي جدي في مابين شكل گرفته است.

رئیس پژوهش و فناوري مناطق نفت خیز جنوب، افتتاح دفاتر پژوهشي مناطق نفت خيز جنوب در دانشگاه صنعتي شريف و پژوهشگاه صنعت نفت را از ديگر اقدامات صورت گرفته اخير برشمرد و توضیح داد: البته براي ماه های پیش رو نيز برنامه ريزي هايي در جهت گسترش ارتباطات مؤثر و برگزاري رويدادهاي دانش بنياني صورت گرفته كه در موعد مقرر اشاره خواهد شد.

وی تاكيد کرد که سياست اجراي پايلوت هاي فنآورانه و تعريف پژوهش هاي خروجي محور با دستاوردهاي كمي، ملموس و با ارزش افزوده مشخص در راستاي اهداف اصلي سازمان مهمترين ويژگي و هدف فعاليت ها و قراردادهاي پژوهشي در دوره كنوني و منطبق بر نقشه راه توسعه فناوري سازمان است.

دکتر گلستانباغ افزود: تلاش براي ايجاد بستري مناسب جهت مشاركت عادلانه مراكز علمي، تحقيقي و دانش بنيان در مسير تحقق برنامه هاي پيش رو كه در نهايت منجر به حل مسائل و رسوخ فنآوري به صنعت با شاخص هايي از قبيل كسب دانش فني، بومي سازي، ارتقاء و استخدام فنآوري، توليد پايلوت هاي فنآورانه و تجاري سازي در بستر زيست بوم خواهد شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید