امروز:
چهارشنبه - 6 تير - 1403
ساعت :

هزارتوی مشکلات کودکان کار

 مدیرکل بهزیستی خوزستان از ساماندهی ۹۰۲ کودک کار و خیابانی خبر داد.

 

 به گزارش حبیب خبر از اداره‌کل بهزیستی خوزستان، مهران کریمیان با تبریک هفته ملی کودک که از ۱۶ مهرماه با شعار "حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی" آغاز شده است و تا جمعه ۲۲ مهرماه ادامه خواهد داشت، گفت: از ابتدای فعالیت مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی استان خوزستان شامل شش مرکز روزانه و یک مرکز شبانه‌روزی یعنی از سال ۱۳۹۲ تاکنون، یک هزار و ۲۸۲ کودک کار و خیابان شناسایی شده است که از این تعداد، ۹۰۲ کودک، پس از دریافت خدمات مختلف و در فرآیند ساماندهی، بازتوانی شده و یا به دلیل سن بالای ۱۸ سال از چرخه حمایت سازمان خارج شده‌اند و بقیه یعنی ۳۸۰ کودک در حال حاضر دارای پرونده فعال هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

 

 او با بیان اینکه کودک کار و خیابان به افراد زیر  ۱۸ سالی گفته می‌شود که برای امرار معاش در سطح خیابان و میادین پرتردد شهر فعالیت می‌کنند، افزود: با همکاری دو مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده تحت نظارت بهزیستی (کودک کار روزانه)، کودکان از خدماتی همچون مددکاری، مشاوره، روانشناسی، بهداشتی، درمانی، تحصیلی، حرفه آموزی، توزیع ارزاق و ... بهره‌مند شده‌اند.

 

 او با اشاره به فعالیت یک مرکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان خیابانی در سطح خوزستان ادامه داد: ظرفیت این مرکز ۲۰ نفر است که به صورت شبانه‌روزی از کودکان کار و خیابان نگهداری می‌کند.

 

کریمیان عنوان کرد: علاوه بر فعالیت مراکز روزانه و شبانه‌روزی کودک کار، اورژانس اجتماعی ۱۲۳  در سراسر استان خوزستان به صورت ۲۴ ساعته و رایگان در راستای طرح حمایت‌های اجتماعی از کودکان کار (برنامه اقدام و عمل) با رویکرد دوستدار کودک، اقدام به شناسایی، جذب، پذیرش و ارجاع  کودکان کار و خیابان به مراکز و نهادهای حمایتی می‌کند.

 

مدیرکل بهزیستی خوزستان با تاکید بر اینکه بیشتر کودکان کار دارای خانواده و بدسرپرست هستند، گفت: هدف ما در وهله اول توانمندسازی خانواده‌ها از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی وآگاه‌سازی آن‌ها درباره منع کار کودک و پس از آن کاهش پیامدهای ناشی از حضور کودکان در خیابان و ریسک ابتلای آن‌ها به انواع آسیب‌های اجتماعی است.

 

کریمیان با بیان اینکه  بچه‌ها  به جای کار کردن در خیابان و محیط‌های نامناسب و آسیب‌زا باید روی اهداف، رویاها و تحصیل‌شان سرمایه‌گذاری کنند، گفت: پیگیری تحصیلی کلیه کودکان کار و خیابان، پیگیری تحصیلی بازماندگان از تحصیل به منظور بازگشت به چرخه آموزش، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری کلاس‌های تقویتی و توزیع بسته‌های لوازم التحریر از جمله دیگر فعالیت‌های بهزیستی برای کودکان کار و خیابان است.

 

او در پایان افزود: رفع مشکلات کودکان کار نیازمند همکاری کلیه دستگاه‌های متولی، هم راستا با اقدامات بهزیستی است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید