امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

فايده روغن نارگيل در كاهش وزن و فشار خون

 

خبرگزاری مهر نوشت: روغن نارگیل همچنان بسیار محبوب است، اما برخی از کارشناسان می گویند که این روغن برای کسانی که از آن استفاده می کنند چندان سالم نیست.

 

 در چند سال گذشته، مصرف کنندگان با اطلاعاتی در مورد فواید روغن نارگیل برای سلامتی بمباران شده‌اند: می‌تواند روند پیری را کُند کند؛ می‌تواند به سلامت قلب و تیروئید کمک کند؛ می‌تواند از شما در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری آلزایمر، آرتروز و دیابت محافظت کند؛ و حتی در کاهش وزن هم موثر است.

 

دکتر «اندرو فریمن»، مدیر پیشگیری و سلامت قلب و عروق در دنور، می‌گوید: «داده‌های بسیار کمی وجود دارد که فواید سلامتی روغن نارگیل را نشان می‌دهد.»

 

وی در ادامه افزود: «روغن نارگیل سرشار از چربی است، بنابراین بدترین چیزی است که می‌توان آن را به یک رژیم غذایی معمولی که سرشار از گوشت و پنیر فرآوری شده است، افزود.»

 

در حالی که این احتمال وجود دارد MCFA ها [اسیدهای چرب با زنجیره متوسط] در بدن متفاوت از چربی‌های اشباع شده با زنجیره طولانی‌تر رفتار کنند، اما هیچ مدرک مستقیمی وجود ندارد که روغن نارگیل حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد یا می‌تواند در پیشگیری یا درمان دیابت در انسان مفید باشد. انجمن دیابت آمریکا روغن نارگیل را یک چربی اشباع شده محدود می‌داند.

 

روغن نارگیل با فشردگی چربی موجود در لایه سفید داخل نارگیل تولید می‌شود. حدود ۸۳ درصد از کالری آن از چربی‌های اشباع شده تامین می‌شود. حال آن را با ۱۴ درصد کالری چربی اشباع شده در روغن زیتون و ۶۳ درصد در کره مقایسه کنید.

 

دکتر «لیزا یانگ»، متخصص تغذیه، می‌گوید: «همین مساله توضیح می‌دهد که چرا روغن نارگیل، مانند کره، در دمای اتاق جامد است و ماندگاری طولانی دارد و توانایی تحمل دمای پخت بالا را دارد.»

 

روغن نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع شده است، اما بیشتر از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط (MCTs) تشکیل شده است. برخی می‌گویند: بدن با این چربی‌ها متفاوت از سایر چربی‌ها رفتار می‌کند.

 

MCFA ها که همیشه اشباع هستند، با ۶ تا ۱۲ کربن تعریف می‌شوند. اسیدهای چرب با زنجیره بلند (LCFAs) بیش از ۱۲ کربن دارند و می‌توانند اشباع یا غیراشباع باشند.

 

با این حال، روغن نارگیل سرشار از چربی اشباع شده است که کلسترول بد (LDL) را افزایش می‌دهد. در نتیجه با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی همراه است.

 

تحقیقات بیشتری برای تایید سایر فواید سلامت ادعا شده در مورد روغن نارگیل مورد نیاز است.

در حال حاضر، بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند: به جای تکیه بر روغن نارگیل، از انواع روغن‌ها از جمله روغن زیتون و آووکادو در آشپزی استفاده کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید