امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

هلیکوباکتری یا میکروب معده چیست؟

 

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد درباره منشا، علایم، عوارض و درمان هلیکوباکتری یا میکروب معده توضیح داد.

 

به گزارش حبیب خبر، دکتر پژمان علوی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هلیکوباکتری میکروبی است که برای رشد و نمو در معده انسان به عنوان یک محیط اسیدی تطابق پیدا کرده است.

 

وی افزود: این میکروب با ورود به معده از راه حفره دهانی، شروع به رشد و نمو می کند و در بسیاری از افراد عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند اما گاهی منجر به التهاب معده، تغییرات بافتی منجر به تخریب، زخم معده و حتی بدخیمی‌ معده می‌شود.

 

علوی نژاد ادامه داد: این میکروب معمولا در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد و سوءهاضمه در بیشتر مواقع به دلیل وجود میکروب هلیکوباکتر است.

 

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: در کشورهای در حال توسعه افراد از سنین کودکی مبتلا می شوند که ازدحام جمعیت، حضور در مکان‌های شلوغ و استفاده از لوازم مشترک منجر به انتقال میکروب در بین افراد خواهد شد در نتیجه رعایت بهداشت فردی اهمیت دارد.

 

وی توضیح داد: برخی افراد در سنین کودکی مبتلا به هلیکوباکتری شده اما علایم در بزرگسالی بروز می‌کند که از سوء هاضمه تا زخم معده و بدخیمی معده را شامل می‌شود.

 

علوی نژاد درباره درمان این میکروب گفت: با بروز علایم گوارشی باید درمان آغاز شود و به دلیل مقاوم بودن باکتری نیازمند رعایت شیوه‌نامه‌های مشخصی است که معمولا از ترکیب دو یا سه آنتی بیوتیک استفاده می‌شود.

 

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد ادامه داد: از آنجا که در جوامع مختلف افراد خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می‌کنند گاهی این میکروب در برابر آنتی بیوتیک مقاومت پیدا می‌کند.

 

وی اضافه کرد: وقتی میکروب به دنبال مصرف برخی رژیم‌ها و درمان‌ها همچنان رشد و نمو پیدا کرده و از بین نرود دچار مقاومت آنتی بیوتیکی شده و با روش‌های مختلف از جمله کشت میکروب برای تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی به هدف ریشه کنی میکروب دست پیدا می‌کنیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید