امروز:
جمعه - 10 فروردين - 1403
ساعت :

شایع‌ترین بیماری‌های چشم کدامند؟

 

 یک متخصص چشم‌پزشکی گفت: چشم‌ها از مهمترین اعضای بدن هستند و بروز کوچکترین علائم در آن‌ها می‌تواند زنگ خطری برای بروز یک بیماری شایع چشمی باشد.

 

ژیلا حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چشم‌ها اندام‌هایی اند که می‌توانند خود را درمان کنند، اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همیشه به این کار ادامه دهند و نیاز به دارو ودرمان پیدا نکنید.

 

وی با اشاره به این‌که چشم نیز مانند دیگر اندام‌های بدن با بیماری‌هایی روبرو است، افزود: تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا یکی از این بیماری‌هاست که به سن وابسته بوده و در زنان و مردان بالای ۵۰ سال شایع است.

 

حسینی با اشاره به این‌که این بیماری هنگام آسیب به شبکیه رخ می‌دهد، ادامه داد: ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مانند خواندن و رانندگی لازم است، در نتیجه این بیماری فرد دچار تاری دید می‌شود و در بخش مرکزی دید بینایی خود را از دست می‌دهد.

 

این متخصص چشم‌پزشکی تصریح کرد: این اختلال شایع‌ترین علت نابینایی در افراد مسن به شمار رفته و در بعضی موارد ممکن است برای AMD جراحی انجام شود، اما این روش برای درمان این بیماری خظرناک است.

 

وی با اشاره به این‌که التهاب چشم دیگر بیماری شایع این اندام است، افزود: در این بیماری معمولاً پوست اطراف چشم شروع به پوسته پوسته شدن می‌کند، سفیدی چشم‌ها قرمز می‌شوند، کیفیت بینایی تغییر می‌کند و احساس خارش در چشم ایجاد می‌شود که چهار علت اصلی آن شامل گرد وغبار، سندرم چشم خشک، اگزما و عفونت خفیف باکتریایی است.

 

حسینی تأکید کرد: برای درمان این بیماری تمیز نگه داشتن چشم و پلک‌ها و جلوگیری از آلودگی آن‌ها ضروری است و متخصصان ممکن است قطره استریل چشمی را هم تجویز کنند.

 

این متخصص چشم‌پزشکی با اشاره به این‌که آب مروارید چهارمین بیماری شایع چشم در جهان است، عنوان کرد: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که یک توده کوچک از مات گرفته تا شفاف در جلوی چشم شکل می‌گیرد، در این اختلال چشم هنوز به درستی کار می‌کند، اما به دلیل ایجاد جرم در مسیر بینایی نور به طور مؤثری از رسیدن به شبکیه باز مانده و منجر به اختلال در بینایی می‌شود که برای از بین بردن آن عمل جراحی لازم است.

 

وی با اشاره به این‌که علائم کمی برای آب مروارید وجود دارد، بیان کرد: این بیماری بسیار آهسته بروز کرده و بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود و در صورت عدم درمان، منجر به نابینایی موقت خواهد شد که می‌توان با جراحی آن را برطرف کرد.

 

حسینی با اشاره به این‌که آلرژی در چشم اولین مشکل شایع چشمی در جهان است، افزود: علل زیادی برای آلرژی وجود دارد، از سموم موجود در هوا گرفته تا نور مستقیم خورشید و از عطرو رایحه‌ها گرفته تا گرد و غبار همه عواملی هستند که می‌توانند منجبر به آلرژی چشمی شوند.

 

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به این‌که سندرم خشکی چشم یا همان DES در صورت وجود نقص در کیسه اشک اتفاق می‌افتد، ادامه داد: علائم احتمالی برای این بیماری شامل تولید ناکافی اشک یا اشک بی کیفیت و اشک‌هایی است که بسیار سریع تبخیر می‌شوند، که این سندرم بسیار رایج است و معمولاً باعث تحریک شدید چشم می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که آب سیاه دومین علت اصلی نابینایی در جهان محسوب می‌شود که در آن به عصب بینایی که وظیفه  انتقال اطلاعات بینایی به مغز را بر عهده دارد، آسیب می رسد، تصریح کرد: شایع‌ترین شکل آب سیاه، در ابتدا هیچ علائمی به همراه ندارد، در این بیماری، فشار چشم افزایش یافته و نقاط کوری در گوشه چشم گسترش می‌یابد و تا زمانی که عصب بینایی دچار آسیب جدی نشود، ناشناخته باقی می‌ماند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید