جذب فالوئر حالا بخشی از زندگی روزمره بخش عمده ای از جامعه شده و برای لایک بیشتر، هستند کسانی که دست به هر کاری می زنند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از "رکنا"، یکی از کاربران اینستاگرام چندی پیش در مورد کودک همسری صحبت کرده و اعلام کرد: «کودکان می توانند در سنین پایین ازدواج کنند و این به تصمیم خودشان مربوط است.»

پس از آن فعالان اجتماعی، جامعه شناسان، روانشناسان و حتی کاربران عادی اینستاگرام به این صحبت واکنش نشان دادند.

پلیس فتا بلافاصله فرد مورد نظر را دستگیر کرد و او در اعترافات خود گفت: «فردی او را فریب داده و از او خواسته که این صحبت ها را انجام دهد تا هم خودش و هم این فرد فالوئر اینستاگرامیشان بالا برود»

جذب فالوئر چقدر در زندگی انسانی امروز و در روند رو به جلو و آینده زندگی انسان ها اثر گذار است؟ چه آسیب هایی را در پی خواهد داشت؟

اینستاگرام همچون آینه است

 دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوالات پاسخ داده و تاکید کرد: اینستاگرام مانند آینه است. گفته می شود اگر آینه وجود نداشت انسان چهره اش را نمی دید و عاشق خودش نمی شد. در عصر جدید و فضای مجازی حوزه هایی مانند اینستاگرام که انسان می تواند به صورت تعاملی یا یکطرفه خود را به نمایش بگذارد و نوع جدیدی از نارسیسم مطرح است و بعضا احتمال دارد انسان ها کارهای ناهنجار و غیرمتداول از خود نشان دهد.

ابوالحسن فیروزآبادی

اینستاگرام سنت شکنی کرد

ابوالحسن فیروزآبادی با بیان این که قبل از پدیده اینستاگرام، مردم از نشان دادن آلبوم شخصی خود وحشت داشتند و این کار را زشت می دانستند، افزود: ولی در حال حاضر تمام زندگی خود را با جزئیات در اینستاگرام می گذارند. این موضوعات پدیده های جدیدی است که در جامعه بروز کرده و عمدتا نابهنجار و غیرمتناسب با سنت های جامعه است. نوعی سنت شکنی و حتی خلاف عقل هم در اینستاگرام مشاهده می شود.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص به اینکه  در حال حاضر نمی توانیم بگویم مردم از اینترنت استفاده نکنند اما می توانیم در مورد آسیب های آن هشدار دهیم راه پیشگیری از آسیب ها چیست؟ گفت: از آگاهی مردم در مورد فضای مجازی  به عنوان سواد رسانه مجازی تعبیر می شود.  در کشور سنت، تاریخ و فرهنگ قوی داریم با داشتن این پیشینه  در مقابل این فرهنگ جهانی که از طریق پلتفورم هایی مانند اینستاگرام پیش رفته است باید نیروی مقاومت بیشتر را داشته باشیم. یعنی به همان اندازه که فرهنگ های ملی و سنتی و دینی داریم  می توانیم در برابر تهاجم فرهنگی مقاوم باشیم.

ارتقاسواد رسانه های با تدابیر

وی در ادامه به راه حلی برای کاهش آسیب ها اشاره کرده و تاکید کرد: باید با یک تدبیر سواد فضای مجازی را ارتقا دهیم. زندگی امروزی نمی تواند بدون فضای مجازی شکل بگیرد. باید یاد بگیریم با پدیده ها برخورد درست داشته باشیم.

بهت زدگی نظام اداری در برابر پیشرفت فضای مجازی

فیروزآبادی در مورد اینکه به نظر سرعت  ارتقا سواد فضای مجازی کمتر از سرعت اینترنت است  گفت:‌ قطعا این طور است و این مطلب ،می طلبد که در همه حوزه های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی مانند دانشگاهی، آموزش و پرورش، مساجد و... ورود جدی داشته باشیم. حتی در حوزه کار باید در آموزش ضمن خدمت نیز به این آموزش های سواد فضای مجازی توجه داشته باشیم چرا که یکی از اصول نظام اداری جهان است. یکی از اشکالات ما این است که نظام اداری با یک مشکل در فضای مجازی به موقع برخورد نمی کند و پاسخ آن را در فضای مجازی منتشر نمی کند چون آموزشی ندیده است. در نظام اداری با نوعی بهت زدگی و تاخیر در برخورد را شاهد هستیم و این خالی بودن صحنه ایجاد سوالات بزرگی می کند. ما در این حوزه عقب هستیم.

 تلاش برای کاهش آسیب های فضای مجازی

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: مواردی مانند خودآزاری، خودکشی، کودک آزاری و... در فضای مجازی کشورهای دیگر بیشتر از ایران است چرا که در کشور ما نهادهای دینی، خانواده و... با قدرت عمل کرده اند و امیدواریم با گسترش آموزش رسانه ای بتوانیم با این گونه موارد برخورد کنیم. البته نهادهای مناسبی مانند پلیس فتا، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و... نیز شکل گرفت و در تعدیل این فضا عمل می کنند تا آسیب های فضای مجازی کمتر جامعه را تهدید کند اما متاسفانه مواردی مانند خودکشی دو دختر از پل در اصفهان، خودآزاری در مدارس تهران و... اتفاق افتاد و ما در حال رصد آنها هستیم تا این موارد کاهش یابد.

فیروزآبادی در خصوص اینکه تا چه میزان آسیب های اجتماعی حاصل از فضای مجازی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است گفت: چون رشد سریع و شتابانی در تعداد کاربران و میزان استفاده از فضای مجازی را در کشور شاهد هستیم میزان این موارد افزایش یافته اما نسبت به رشد فضای مجازی این موارد کمتر است.