امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نوید قائدی

 اهواز/ حبیب خبر- نوید قائدی:

 مقام معظم رهبری شعار سال نو را با مضمون اقتصادی و رشد تولید آن هم با همکاری و همیاری مردم اعلام کرده اند. برای تحقق این شعار باید الزام ها و موانع آن را شناسایی و برای رفع آن ها کوشش کرد.

 لازم است از سوی مجموعه مجلس و دولت و... برای رفع و اصلاح آن ها اقدام شود، که اگر تا کنون اصلاح شده بودند امروز جامعه ما این همه گرفتاری اقتصادی نداشت.

 مشارکت مردم در تولید، عنصری کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه‌ای است. با وجود مزایای فراوان این امر، موانع بسیاری در مسیر تحقق آن در کشور وجود دارد که می‌توان آن ها را به دسته‌های زیر تقسیم کرد.

 ۱- موانع اقتصادی: بسیاری از افراد گرایش به مشارکت در تولید دارند؛ ولی به دلیل کمبود سرمایه و منابع مالی، توانمند به انجام این کار نیستند. بالا بودن نرخ سود بانکی، انگیزه سرمایه‌گذاری در تولید را کاهش می‌دهد و به ‌طور غیرمستقیم، مانعی در مسیر مشارکت مردم در این باره می‌شود. فرآیند پیچیده و زمان‌بر دریافت مجوزها برای آغاز یک کسب و کار، بسیاری از افراد را از این کار منصرف می‌کند.

۲- نبود ثبات اقتصادی: نوسانات شدید اقتصادی و تورم بالا، ریسک سرمایه‌گذاری در تولید را افزایش می‌دهد و دلبستگی مردم به مشارکت در این زمینه را کاهش می‌دهد.

۳- زمینه های فرهنگی: در بسیاری از جوامع، فرهنگ کارآفرینی و ریسک‌پذیری ضعیف است و مردم اشتیاق کمتری به آغاز یک کسب و کار دارند. شوربختانه در برخی موارد، کار تولیدی به اندازه کارهای اداری و خدماتی ارزشمند نیست و این امر، انگیزه افراد را برای مشارکت در تولید کاهش می‌دهد. ترس از شکست و ضرر مالی، یکی از موانع مهم در مسیر مشارکت مردم در تولید است.

۴- موانع آموزشی: بسیاری از افراد مهارت‌ها و دانش لازم برای آغاز یک کسب و کار را ندارند و این امر، مانعی در مسیر مشارکت آن ها در تولید می‌شود. نظام آموزشی در کشور، متناسب با نیازهای بازار کار نیست و افراد را برای ورود به دنیای تولید آماده نمی‌کند و بیشتر مباحث تئوریک هستند.

۵- موانع دولتی: دولت‌ها در بسیاری از موارد، از ایده‌های نو و کارآفرینان حمایت کافی نمی‌کنند و این امر، مانعی در مسیر مشارکت مردم در تولید می‌شود. بروکراسی اداری پیچیده و قوانین و مقررات دست‌ و پاگیر، مانعی در مسیر فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی است. فساد اداری، اعتماد مردم به دولت را کاهش می‌دهد و گرایش آنها به مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی را کم می‌کند.

از راه کارهای رفع موانع مشارکت مردم در تولید می توان به موارد زیر هم اشاره کرد.

 ارایه تسهیلات مالی و حمایتی به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، کاهش نرخ سود بانکی، ساده‌سازی فرآیند دریافت مجوزهای کسب و کار(درگاه جدید ایجاد شده، مشکل را حل نکرده و باید بازبینی و نظارت و اصلاح شود)، ایجاد ثبات اقتصادی و کنترل تورم(مهم ترین عامل فرار مردم در امر تولید است)،ترویج فرهنگ کارآفرینی و ریسک‌پذیری و بالا رفتن ارزش کار تولیدی در جامعه، ارایه آموزش‌های لازم به افراد در زمینه‌های گوناگون تولیدی، حمایت دولت از ایده‌های نو و کارآفرینان(به درستی انجام نمی شود)، کاهش بروکراسی اداری و اصلاح قوانین و مقررات(بسیار پیچیده و مشکل ساز هستند) و در نهایت مبارزه با فساد اداری که باید اساسی و ریشه ای به آن پرداخته شود.

با برداشتن موانع بالا و گرفتن راه کارهای مناسب، می‌توان زمینه را برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در تولید فراهم کرد و از مزایای این امر مهم در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بهره‌مند شد؛ وگر نه صرف شعار و تغییر در سربرگ ها مشکل را حل نخواهد کرد‌.

* یکم فروردین ۱۴۰۳

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید