امروز:
سه شنبه - 11 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نوید قائدی

 اهواز- حبیب خبر- نوید قائدی:

 تغییر کشورها نتیجه دو جریان عمده یکی مطالبات بیشینه مردم و دیگری جریان مخالف خواست مردم است که گاهی در جوار و گاهی مقابل هم قرار می‌گیرند.

 تاریخ گواهی می‌دهد همیشه تقدیر با خواست بیشینه مردم همراه خواهد بود و این شعاری دل‌خوش کننده نیست بلکه اصلی ثابت‌شده است که نشان می‌دهد روند حاکمیت مردم قطعی است و روند دموکراسی به‌پیش خواهد رفت.

 مردم صاحب واقعی سرزمین‌های خود هستند و حق تعیین سرنوشت برای آنان محفوظ است و هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر خواست بیشینه آنان قرارگیرد. خداوند منان بارها در قرآن کریم به رسول گرامی اسلام فرمودند وظیفه شما هدایتگری مردم است ولی اجازه ندارید به‌اجبار عقیده‌ای را به مردم تحمیل کنید و درنهایت حساب بندگان با خداوند عزوجل است.

 مطابق همین اصل چهل سال پیش مردم ایران در برابر نظام شاهنشاهی قیام کردند تا عدالت اجتماعی را برقرار و چهره فقر و بدبختی را از جامعه بزدایند و حاکم بر سرنوشت خود باشند.

 اما مسوولان در طول سال های گذشته نتوانسته‌اند خواست و مطالبه بیشتر مردم را برآورده سازند و هنوز  فقر و بی‌عدالتی بر چهره کشور نمایان است. اگرچه در کشور کارهای زیربنایی زیادی هم انجام شده است اما به دلیل نبود تعریف مشخص از توسعه همه جانبه پایدار، توفیق لازم که رضایت مردم را حاصل کند، تحقق نیافته است.

 مردم به رویه‌های گذشته و عملکرد مسوولان اعتراض جدی دارند و احساس می‌کنند حقوق آنان پایمال‌شده و به جیب عده‌ای خاص رفته و فاصله فقیر و غنی و شکاف‌های طبقاتی میان توده‌های مردم بیشتر شده است.

 در شرایط فعلی که صدای مردم در رسانه‌های گفتاری و نوشتاری و تصویری شبکه‌های اجتماعی و گاهی در کف کوچه و خیابان بلند است و به مجلس و دولت اعتراض دارند قطعاً وظیفه تمامی مسوولان ارشد کشور این است که به صدای مردم با دقت و حرمت گوش دهند و به خواست آنان احترام و البته پاسخ مستدل دهند.

قرار مردم در برپایی انقلاب اسلامی همین اصل پاسخ گویی مسوولان در برابر ملت بود. از آفت‌های بزرگ دوران گذشته توجه نکردن به صدای واقعی مردم بود و معمولاً در رسانه ملی نمایش یک‌طرفه گل‌وبلبل برپا بود، فقط مسوولان گفتند و عملکرد دادند و نگذاشتند مردم و نهادهای اجتماعی- مدنی و جراید مردمی پشت تریبون‌ها بیایند و نظر و مطالبات عمومی را مطرح کنند.

در شرایط فعلی هم هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این رویه غلط صداوسیما در پخش مصاحبه‌های مردمی باشد که هرکجا به قول حضرات مصلحت نبود صدای مردم را کات کردند و در بسیاری از موارد به غلط گفتند خواست مردم چنین بوده که البته نبوده است.

چاره‌ای نیست، من‌بعد باید به خواست بیشینه مردم توجه شود. باید روشی پیدا کرد تا در شرایط خطیر کنونی که دشمن کمر به نابودی و ایجاد تفرقه در توده ها و تجزیه کشور بسته و هرروز با انواع تهدیدهای ترکیبی پیدا و پنهان علیه تمامیت ارضی ایران توطئه می‌کند دل‌های مردم را به حکومت نزدیک کرد و خواست و مطالبات آنها را در حوزه های مدیریت کشور، مسایل سیاسی و اقتصادی و روابط بین الملل محقق کرد، در غیر این صورت هزینه‌های بیشتری متحمل کشور خواهد شد و کدورت‌ها لاینحل باقی خواهند ماند.

 ۵ بهمن ۱۴۰۲

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید