امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

حبیب خبر- شهرام احمدی:

زلزله سال گذشته در منطقه چلو، اوج محرومیت و عقب ماندگی مناطق شمال خوزستان را به نمایش گذاشت.

 تصاویر تکان دهنده از فقر فراگیر در این منطقه موجب شگفتی مسوولان و افکار عمومی شد.

 یکی از عمده دلایل محرومیت این مناطق سخت گذر بودن جاده ها و دسترسی نداشتن مسوولان به آن بوده است؛ هرچند خوش بختانه آقای رئیسی با دو‌ بار سفر به این نقاط و اخیرا" هم با سفر به منطقه احمد فداله در حد فاصل دو شهر لالی و الیگودرز عزم خود را برای محرومیت زدایی و کاهش رنج مردم این نقاط نشان داد، اما معلوم نیست استانداری خوزستان و استاندار ویژه آن، به چه دلیل با اراده رییس محترم دولت هماهنگ نیستند!

گردنه کوه تاراز در حدفاصل استان های چهارمحال بختیاری و خوزستان، از گردنه های سخت گذر و برفگیر خوزستان است که هر ساله به دلیل رانش و ریزش کوه و یا برفگیر شدن چند روزی مسیر آن مسدود شده یا شاهد تصادف مکرر در این مسیر هستیم.

عبور از این کوه مرتفع وقت بسیاری از مسافران را تلف می کند و‌ موجب مصرف سوخت زیادی می شود.

با ساخت تونل تاراز- که مراسم کلنگ زنی آن چندین بار انجام شده است- گشایش چشمگیری در معیشت و محرومیت زدایی از منطقه اتفاق خواهد افتاد.

از طرف دیگر، منطقه محروم احمد فداله که فاصله هوایی آن با لالی ۳۳ کیلومتر و با شهرستان الیگودرز ۷۵ کیلومتر است، راه دسترسی به این دو نقطه هم فرهنگ ندارد! اما در سال های اخیر با صرف هزینه های گزاف جاده ای نا ایمن و غیر استاندارد به طول ۱۴۰ کیلومتر، از شهرستان دزفول به این نقطه کشیده شده که هیچ گونه توجیه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی ندارد!

در سفر اخیر رییس جمهوری،  مردم احمدفداله مصرانه از ایشان مطالبه ساخت جاده از این نقطه به شهرهای لالی و الیگودرز داشتند و با صراحت از ساخت جاده طولانی و بدون توجیه احمد فداله به دزفول اظهار نارضایتی کردند.

 جاده ای استراتژیک که علاوه بر محرومیت زدایی منطقه، فاصله تهران به خوزستان را کوتاه می کند. ساخت این راه و اجرای این پروژه از دوران جنگ مطرح بود؛ اما فاز مطالعات اولیه توجیه اقتصادی آن (مطالعات F.S طرح در فاز صفر) در سال ۸۹ توسط مهندسین مشاور طرح هفتم به سفارش معاونت برنامه ریزی و حمل و نقل وزارت راه و ترابری انجام شد؛ اما از آن زمان تا کنون به رغم اختصاص بودجه با گرفتن ماده ۲۳ برای آن، هیچ اقدامی برای ساخت جاده صورت نگرفت که عواید آن شامل حال مردم محروم منطقه شود.

رییس جمهوری که در سفر اخیر خود با تقاضای گسترده مردم احمد فداله برای ساخت این جاده مواجه بود، در پاسخ به این درخواست مردم، سریعا" دستور رفع مشکل های زیر ساختی و جاده را داد و تاکید کرد: "هر چقدر می توان باید برای خوزستان کار جهادی کرد و هر کاری لازم است برای رفع محرومیت منطقه انجام داد."

شوربختانه هنوز یک هفته از این سفر تاریخی رییس جمهوری نگذشته که شنیده می شود عده ای دستور ایشان را برای ایجاد زیرساخت ها و رفع مشکل جاده احمد فداله به لالی و الیگودرز زیر سوال برده و به دنبال تلخ کردن حلاوت این سفر هستند.

 نامبردگان اظهار می دارند: رییس جمهوری منظورش جاده احمد فداله به دزفول بوده است!

خوش بختانه ویدیوی گفت و گوی مردم مظلوم و محروم منطقه احمد فداله با رییس جمهوری و دستور صریح ایشان موجود و قابل نشر و بررسی است.

 به رغم اهمیت ساخت جاده لالی- الیگودرز برای خوزستان و کل اقتصاد کشور و دستور صریح رییس جمهوری درباره ایجاد زیر ساخت های لازم برای منطقه و رفع محرومیت آن، عده ای با انگیزه های مبهم در حال کارشکنی و تاخیر در انجام وظایف خود هستند.

مشابه همین اتفاق هم سال گذشته برای رفع محرومیت از منطقه زلزله زده اندیکا و چلو و تونل تاراز و جاده های دسترسی به آن اتفاق افتاد.

مدتی است که به دلایل نامعلومی کارگاه تونل تاراز از فعالیت بازمانده و استاندار خوزستان هم گویا فراموش کرده که جایی به نام مناطق محروم شمال خوزستان وجود دارد؛ در حالی که نماینده محترم ولی فقیه و رییس جمهوری شخصا" برای رفع محرومیت به آنجا رفتند و تاکید لازم برای ساخت راه های دسترسی را صادر کرده اند.

 اجرایی نشدن این دستورها جای سوال و پیگیری دارد.

پویش مردمی ساخت راه خوزستان- الیگودرز، تظاهرات مسالمت آمیز مردم لالی برای ساخت این جاده، در خواست مردم احمد فداله از رییس جمهوری و تاکید آیت الله رییسی بر ساخت جاده لالی- الیگودرز، نشان دهنده عزم و اراده مردم منطقه و رییس قوه مجریه برای گشودن گره هفتاد ساله مشکل مردم لالی و احمد فداله است.

لذا با توجه به اهمیت موضوع، مقتضی است مجمع نمایندگان خوزستان، به ویژه نمایندگان شهرهای مسجدسلیمان، الیگودرز، فارسان، کوهرنگ و شوشتر، از وزیران راه و کشور ( به دلیل ضعف عملکرد استاندار خوزستان ) سوال کنند چرا با وجود گردنه های برفگیر چری و تاراز در حد فاصل استان های مذکور و منطقه محروم احمد فداله، تونل ها و جاده های پیش بینی شده ساخته نمی شوند و چرا و با چه انگیزه ای عده ای در قوه مجریه، حرف رییس جمهوری را بر زمین گذاشته اند؟

چه کسانی با  محرومیت زدایی، کاهش خطرهای جاده ای، توسعه کشور و کاهش مسیر تجارت، ساز مخالفت می زنند!؟

توقع مردم از شخص استاندار خوزستان این است که سریعا" و با اختیارات ویژه ای که دارد با ورود به مساله محرومیت زدایی از شمال خوزستان و ایجاد زیرساخت های اقتصادی، گزارشی از پیشرفت امور به مردم ارایه کند.

۱۴۰۱/۰۶/۱۹

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید