امروز:
پنجشنبه - 30 فروردين - 1403
ساعت :

 اهواز/ حبیب خبر- نوید قائدی:

 شهرداری کلان‌شهر اهواز برای تحقق شهری پويا و سازنده نيازمند تغيير نگاه به شهر از سه منظربین المللی، كشوری و شهری است و باید همواره همگام با برنامه‌های توسعه و قوانين فرادستی کشور در راه توسعه، برنامه ریزی و حرکت کند.

 چنين رويکردی مستلزم توجه هم‌زمان به مقاوم ساختن اقتصاد کلان‌شهر اهواز است؛ لذا اهتمام برنامه ريزان شهری و شورای اسلامی شهر و نيروهای اجرايی شهرداری بايد در تحقق اين اهداف و چشم‌ها معطوف باشد تا تعالی و پيشرفت و توسعه پايدار تحقق يابد.

 اما این پرسش مطرح می شود که برای تحقق شعار بالا چه باید کرد؟

 پاسخ: توجه به موارد زیر می تواند کارگشا باشد.

 * برقراری انضباط و شفافيت مالی در شهرداری و شفاف‌سازی اقتصاد شهری و شهرداری و سالم‌سازی آن و جلوگيری از اقدامات، فعاليت‌ها و زمينه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی و مالی، خدماتی و عمرانی.

 * مدیریت منابع و مصارف شهرداری و توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش منابع درآمد پایدار.

* توسعه مدیریت، افزایش بهره‌وری و توانمندسازی نیروی کار.

* برقراری عدالت اجتماعی در تخصیص منابع، امکانات و خدمات شهری.

* بهبود محیط‌زیست و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان.

* استفاده از همه‌‌ ظرفیت‌هاى دولتى، مردمى، مشاركتی و راه‌اندازی انجمن‌های خیریه در اجرای پروژه‌های شهری.

* افزایش و کمک به سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در کلان‌شهر اهواز.

* بهره‌گیری از تجارب شهرداری‌های بین‌المللی و ملی موفق و مراکز علمی و دانشگاهی کشور با رویکرد ایجاد شهری یاد گیرنده.

* توسعه سرمایه‌گذاری در شهرداری با رویکرد مدیریت یکپارچه ایمنی شهر.

* طرح احیای بافت‌های ارزشمند تاریخی و گردشگری ‌شهری و توسعه زیرساخت کارون.

* توسعه حمل‌ و نقل عمومی و شفاف‌سازی و چابک سازی نحوه خدمات‌رسانی به مردم مبتني بر سامانه‌های هوشمند حمل‌ و نقل (اتوبوس، تاکسی، مترو و راه‌آهن شهری).

* پیگیری مصوبات گروه خاص امور کلان‌شهرها در دولت، درزمینه سندهای آسیب‌شناسی در حوزه‌ وظیفه شهرداری با هدف رفع برخی مشکل های موجود و ابهامات قانونی از سوی شهرداری  اهواز و سازمان‌های وابسته در حوزه‌های مختلف خدمات‌رسانی (حوزه‌های ْآتش‌نشانی و امور ایمنی، فضای سبز شهری، پسماندهای شهری و حمل ‌و نقل و ترافیک شهری، حوزه میدان‌ میوه و تره‌بار، ساماندهی صنایع و مشاغل شهری و مدیریت بحران در شهر...).

* پیگیری نظام‌نامه‌های ارزیابی عملکرد شهرداری‌ و شهرداران مناطق هشت‌گانه و سازمان‌های خدمات رسان وابسته به شهرداری.

* تکریم ارباب‌رجوع و تسهیل خدمات‌رسانی از طریق اتصال تمامی شهرداری‌های مناطق و سازمان‌ها به درگاه پرداخت الکترونیک عوارض، یکپارچه‌سازی سامانه‌های شهری و ساماندهی هزینه نگهداشت شهرداری‌.

* توسعه همه‌جانبه شهر بر اساس الگوی محله محوری، به‌گونه‌ای كه بعد انسانی بر بعد كالبدی شهر غالب باشد و حس تعلق‌خاطر و ايجاد رضايت قلبی شهروندان از زندگی در شهر تقويت شود.

امیدوارم برنامه ریزان و شورای شهر به موارد فوق توجه ویژه داشته باشند؛ اگرچه تا کنون هم بسیار دیر شده است و شهر وضعیت مطلوب یک کلان شهر را ندارد.

۲۴ شهریور ۱۴۰۱

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید