امروز:
چهارشنبه - 5 ارديبهشت - 1403
ساعت :

چرا آقای گل‏‏ محمدی؟

 حتی اگر فرض کنیم قرمزها فصل را در شیرین‌ترین شکل ممکن، یعنی کسب جام و ثبت دبل‌هت‌تریک قهرمانی به پایان ببرند، باز عملکرد این فصل یحیی گل‌محمدی جای بحث بسیار زیادی دارد.

 در این مطلب چند سوال جدی درباره رفتارها و تصمیمات سرمربی قرمزها را مرور می‌کنیم.

 

 روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «بعد از چند روز تعطیلی، تمرینات پرسپولیس برای حضور در مسابقات شش هفته پایانی از سر گرفته شده است.

 

 در نخستین جلسه تمرینی این تیم، یحیی گل‌محمدی سرمربی سرخپوشان کوشیده با بیان برخی سخنان انگیزشی، بازیکنانش را برای بقا در کورس تهییج کند.

 او گفته به قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست‌ویکم ایمان دارد.

 گل‌محمدی در شرایطی این حرف را زده که استقلال شش امتیاز بیشتر دارد و از تفاضل گل بسیار بهتری هم نسبت به سرخپوشان بهره می‌برد.

 البته که این فوتبال است و شما حتی یک ثانیه بعد را هم نمی‌توانید پیش‌بینی کنید.

 یک اشتباه، یک گل یا یک مصدومیت می‌تواند سرنوشت فصل را زیر و رو کند و از همین رو هنوز پرسپولیس هم بخت قهرمانی دارد.

با این اوصاف حتی اگر فرض کنیم قرمزها فصل را در شیرین‌ترین شکل ممکن، یعنی کسب جام و ثبت دبل‌هت‌تریک قهرمانی به پایان ببرند، باز عملکرد این فصل یحیی گل‌محمدی جای بحث بسیار زیادی دارد. در این مطلب چند سوال جدی درباره رفتارها و تصمیمات سرمربی قرمزها را مرور می‌کنیم.

 

تمدید قرارداد لک؛ چرا؟

مدت‌هاست که با دستور مستقیم یحیی گل‌محمدی، حامد لک از حضور در تمرینات محروم شده و طبیعتا برای بازی هم شانسی ندارد. این تصمیم در پی نزول فنی لک و نیز برخی حواشی او اتخاذ شده است.

خود موضوع چیز عجیبی نیست و در خیلی از تیم‌ها چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. با این حال چیزی که ماجرای لک را پیچیده‌تر می‌کند، تمدید قرارداد چندی پیش این بازیکن با پرسپولیس است.

در شرایطی که در فضای مجازی انتقادهای زیادی نسبت به عملکرد گلر قرمزها وجود داشت، باشگاه به‌ طور ناگهانی قرارداد او را تمدید کرد؛ خبری که موجب خوشحالی هیچکس نشد و بازتاب مثبتی هم پیدا نکرد.

بی‌تردید تمدید قرارداد یک بازیکن نمی‌تواند بدون هماهنگی با کادر فنی صورت بگیرد.

حتما یحیی از مجموعه شرایط فنی و اخلاقی لک ابراز رضایت کرده که این قرارداد تمدید شده، اما حالا می‌بینیم او حتی حاضر نیست از این دروازه‌بان در هفته‌های حساس پایانی استفاده کند.

این داستان شگفت‌انگیزتر می‌شود اگر بدانیم باشگاه پرسپولیس همان نیم‌فصل به دنبال جذب علیرضا بیرانوند بوده و حالا که نتوانسته، در پایان فصل قطعا این دروازه‌بان را به خدمت خواهد گرفت. در این شرایط تمدید قرارداد با لک چه حکمتی دارد؟ کسی می‌داند؟

 

تمدید قرارداد با شیری؛ چرا؟

اگر فقط ماجرای حامد لک بود، می‌شد کل داستان را یک سوءتفاهم یا اشتباه محاسباتی دانست اما مهدی شیری هم در پرسپولیس دقیقا همین مسیر را پیمود.

او همیشه بازیکن مورد انتقاد هواداران بود و این فضا مخصوصا بعد از اشتباهات شیری در فینال لیگ قهرمانان آسیا تشدید هم شد.

با این حال یحیی همواره پشت مدافع راستش می‌ایستاد. در جریان یکی از استعفاهای پرشمار گل‌محمدی و در حالی که هواداران منتظر اظهار نظر او و تعیین تکلیف تیم بودند، یحیی سکوت اینستاگرامی‌اش را فقط برای تبریک تولد شیری شکست!

بعد هم قرارداد این بازیکن به مدت دو سال تمدید شد که باز این تصمیم هم بازتاب مثبتی نداشت. تنها صد روز بعد از تمدید قرارداد شیری اما این بازیکن در مسابقه سوپرجام برابر فولاد مرتکب اشتباه شد و کارت قرمز گرفت.

بلافاصله بعد از بازی سایت باشگاه از تصمیم گل‎‌محمدی برای اخراج این بازیکن پرده برداشت. به این ترتیب شیری هم به‌ طور رایگان راهی فولاد شد؛ بدون این که باشگاه حتی بخت خودش را برای معاوضه او با یک مهره دیگر بیازماید.

این یک داستان عجیب و باورنکردنی است. چطور یحیی بعد از سه سال کار با شیری یک‌شبه به این نتیجه رسید که او به درد نمی‌خورد؟ کسی می‌داند؟

 

جذب علیرضا ابراهیمی؛ چرا؟

یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس خرید بد زیاد داشته که در بند بعدی به آن خواهیم پرداخت اما داستان علیرضا ابراهیمی آن‌ قدر عجیب و غریب است که خودش نیاز به یک سرفصل جداگانه دارد.

ابراهیمی مدافع ثابت و کاپیتان فصل قبل گل‌گهر سیرجان بود. او در نقل‎وانتقالات تابستان گذشته جزو نخستین نفراتی بود که جذب پرسپولیس شد. با این حال تقریبا هیچ‌گاه فرصت حضور در زمین و ارائه توانایی‌های فنی‌اش را پیدا نکرد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که پرسپولیس یکی از بدترین فصول دفاعی‌اش را پشت سر می‌گذاشت و ترکیب‌ها و سیستم‌های متنوعی برای حل این بحران آزمایش شد اما استفاده از ابراهیمی هرگز جزو برنامه‌های یحیی نبود. حتی در مقطعی این بازیکن قهر کرد و رفت اما با وساطت مدیران باشگاه بازگشت و باز هم روی نیمکت نشست.

موضوع زمانی حیرت‌انگیزتر شد که گل‌محمدی در نقل‌وانتقالات زمستانی هم با جدایی ابراهیمی یا لااقل معاوضه او با بازیکنی که به کار بیاید موافقت نکرد.

در نتیجه ما با بازیکنی مواجه بوده‌ایم که تمام طول فصل از باشگاه پول گرفته، همه سفرها را رفته و هیچ کارآیی هم نداشته است. عجیب این که هم خود بازیکن و هم شخص سرمربی درباره این پرونده شگفت‌انگیز سکوت کرده‌اند. چرا؟ کسی می‌‎داند؟

 

این همه خرید ناموفق؛ چرا؟

یحیی گل‌محمدی تاکنون در چهار پنجره نقل‌وانتقالاتی برای پرسپولیس بازیکن جذب کرده. حتما بین خریدهای او نفرات خوبی هم وجود داشته‌اند اما به‌ طور کلی برآیند خریدهای یحیی در پرسپولیس یک نمره منفی بزرگ بوده است.

بی‌شمار بازیکن متوسط یا نالازم از سوی او جذب تیم شد که حتی صدای پیشکسوتان را هم در آورده است. از آرمان رمضانی و رضا دهقانی که از تیم جدا شدند و رفتند بگیرید تا محمدمهدی مهدی‌خانی و محمد شریفی که خیلی به‌ندرت بازی می‌کنند.

از علی شجاعی که روندی پرنوسان داشته و اغلب روی نیمکت نشسته تا علی نعمتی و فرشاد فرجی که تکلیف خود سرمربی هم با آنها روشن نیست؛ یک هفته روی سکو هستند و حتی در فهرست ۱۸ نفره قرار نمی‌گیرند، هفته بعد به‌ طور ناگهانی سر از ترکیب اصلی در می‌آورند.

خریدهای خارجی هم که معرف حضور هستند؛ دو مدافع متوسط تاجیکستانی و یک مهاجم ضعیف ازبکستانی که قطعا نفراتی در سطح آنها با حداقل هزینه در تیم‌های پایه خود پرسپولیس پیدا می‌شد.

هر مربی ممکن است خرید بد داشته باشد و این اتفاق در سطح اول فوتبال جهان هم پیش می‌آید اما کثرت این نفرات در پرسپولیس یحیی بحث‌برانگیز است. این همه خرید ناموفق چرا انجام شد؟ کسی می‌داند؟»

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید