امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 زیست جهان اکنون ما به گونه ای تحول‌یافته است که "نمادها" نقش تعیین کننده ای دارند.

 درواقع دنیای اکنون ما در بستری تکنولوژیک بر مبنای "کنش متقابل نمادین" ساخته، بازساخته و معنی دار می شود.

 نمادها به‌مثابه زبانی گویا حامل تاریخ، تمدن، فرهنگ، هویت و هستی شناختی هستند. از این منظر، شهری برای شهروندان، گردشگران، جهانگردان دارای اعتبار و هویت و جذابیت است که از طرفی معرف معماری، فرهنگ، تمدن، هویت، آداب‌ و رسوم و اعتقادات شهروندان باشد و از طرفی دیگر ساختمان ها، مغازه ها، میادین، پیاده روها و امکانات رفاهی در آن بر مبنای الگوی خاص به‌صورت منظم هماهنگ شده باشند.

 به همین دلیل، مبلمان شهری از اهمیت بالایی در توسعه زیبایی شناختی شهر، کیفیت زندگی و رضایت شهروندان برخوردار است.

 واقعیت بر این امر مبتنی است که مبلمان شهری بر هویت، زندگی شهری، تعاملات اجتماعی و کیفیت زندگی شهروندان بسیار مؤثر است.

 ضروری است نقش و عملکرد تجهیزات شهری برای افزایش کیفیت زندگی افراد، هویت‌سازی و احساس تعلق شهروندان به شهر همواره موردتوجه جدی شهرداران و مدیران شهر قرار گیرد؛ اما متأسفانه بی توجهی به مبلمان شهری که ناشی از ضعف مدیریتی مدیران شهری در کلان‌شهر تهران است، سبب مشکل های عدیده ای نظیر اغتشاشات بصری و بی‌نظمی‌های موجود در نماها، جداره‌ها، کف‌سازی‌ها و عناصر و تجهیزات شهری شده است و همه این موارد در کیفیت زندگی شهروندان مؤثرند.

 ناهماهنگی ارتفاع ساختمان‌ها و خط آسمان نامنظم، عقب‌نشینی و پیش‌آمدگی‌های نامناسب جداره‌ها، وجود عناصر الحاقی مانند کولرها و تابلوها و... همگی ازجمله این موارد هستند که درنهایت به شکل‌گیری چهره‌ی مخدوش شهر منجر شده‌اند. این امر از کیفیت زندگی در شهر می‌کاهد و باعث مختل شدن زندگی اجتماعی و آلودگی محیط‌زیست می‌شود.

 در حقیقت، بی توجهی مدیران شهری به مبلمان کلان شهر تهران تا حدود زیادی به زیرساخت های شهری و به‌تبع آن به سیمای شهر آسیب های جدی وارد ساخته است و برای بازسازی آن نیاز به تلاش همه جانبه دارد.

 ازاین‌روی، بازنگری کلی در سیاست های کلان ‌شهر تهران با در نظر گرفتن معماری اسلامی ـ ایرانی ضروری به نظر می رسد. همچنین بازسازی و سیاست گذاری در طراحی مبلمان شهری مطلوب و استاندارد بر اساس الگوی اسلامی ـ ایرانی باید در اولویت مدیران آینده قرار گیرد و این امر تلاشی انقلابی می طلبد که سرشار از نیروی جوانی، تعهد و تخصص باشد.

 * دکتر سجاد ریحانی نژاد

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

  • حامد

    یکشنبه 05 ارديبهشت 1400 - یکشنبه, آوریل 25 2021 11:21:05am

    دکتر ریحانی نژاد
    امید اصلی نسل جوان