امروز:
دوشنبه - 31 ارديبهشت - 1403
ساعت :

بودجه سال ۱۴۰۰با فراز ‌و فرودهایی میان دولت ‌و مجلس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. لازم است به چند نکته راهبردی در این باره بپردازیم:

۱- این بودجه با شاکله پیشنهادی دولت به تصویب رسید در صورتی که رییس محترم مجلس و نمایندگان در ابتدا انتقادهای جدی داشتند ولی‌در نهایت عقب نشینی کردند.

۲- روح کلی بودجه مشوش ‌و فاقد حرکت جوهری مشخص است. این بودجه برای اداره کشور است نه پیشرفت و نه حتی حل معضل های اساسی اقتصاد کشور.

 ۳- اقتصاد ایران یک اقتصاد از هم پاشیده است و آمریکای جنایتکار با سلطه دلارخود تا اعماق اقتصاد ما نفوذ کرده و ریال- پول ملی ما- فاقد اعتباراست. ریال ایران در مقابل دلار اسیر است. تکلیف اسیر این است که اطاعت کند هرگاه دلار افزایش پیدا کند ریال به همان نسبت کاهش پیدا می کند.

بنابراین همه چیز در کشور دچار افزایش قیمت کاذب می شود. امروز ارزش پول ملی عراق و افغانستان و سوریه از پول ملی ما بیشتر و با ثبات تر است؛ در صورتی که در این کشورها تولید قابل توجهی وجود ندارد. انتظار ما از مجلس این بود که بگوید در پایان سال۱۴۰۰تکلیف ریال ایران چه می شود. این موضوع با زیرکی تمام کنار گذاشته شده است. چه کسانی از این عمارت پوشالی دلار سود می برند که مورد تعرض قرار نمی گیرد؟!

 ۴- یک نگاه راهبردی دیگر موضوع اشتغال جوانان است که باید در این قانون یک آمار از بیکاران تحصیل کرده- که عمر آنها تلف شده- ارایه شود و درپایان سال۱۴۰۰معلوم شود چه تعدادی مشغول بکار می شوند.

قانون بودجه باید سه پیوست شفاف می داشت:

 ۱- ارزش پول ملی

۲- اشتغال جوانان

 ۳- ازدواج جوانان؛ که اثری از آنها وجود ندارد.

مجلس با افزایش وام ازدواج  فکر می کند شق القمر کرده است! در صورتی که این مبلغ مشکل حتی مسکن را حل نمی کند. امیدوارم مردم هوشیار و غیور ایران در آینده نزدیک رییس جمهوری انتخاب کنند که مشکلات اقتصادی کشور را- که در راس آنها ارزش پول ملی و اشتغال ‌ازدواج جوانان است- حل کند.

 قانون بودجه سال۱۴۰۰تماما اداره وضع موجود کشور است و هیچ پیشرفت قابل توجهی در کشور حاصل نمی شود ‌و متاسفانه انتهای سال ۱۴۰۰باز هم شاهد افزایش قیمت ریالی دلار و کاهش ارزش پول ملی و به حاشیه رفتن اشتغال و ازدواج جوانان خواهیم بود.

"امیرحیات مقدم" رییس پژوهشکده امنیت ملی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید