نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
در نوشتار قبلی نگاهی گذرا به وضعیت حمل و نقل جاده ای در خوزستان شد و در این نوشتار به صورت جزیی تر به این موضوع خواهیم پرداخت.
هر سیستم حمل و نقلی اعم از جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی به دو بخش عمده ی حمل و نقل کالا و مسافر تقسیم می شود. استان ما در حمل و نقل جاده ای و در هر دو بخش حمل و نقل کالا و مسافر یک استان ویژه در کشور است.
در سال ۹۸، حدود ۶ میلیون مسافر از مبدأ خوزستان جابه جا و تقریباً همین تعداد مسافر نیز وارد استان شدند و رتبه ی استان در این شاخص در بین ۳۱ استان پنج شد.
یادمان های دوران دفاع مقدس، پایانه های مرزی شلمچه و چزابه که در ایّام اربعین حسینی(ع) پدیرای زائران هستند و آثار تاریخی مانند: سازه های آبی شوشتر، غار کولفرح ایذه زیگورات چغازنبیل، کاخ آپادانا و موزه ی شوش، مسافران فراوانی را سالانه روانه ی استان می کنند؛ ضمن این که در تعطیلات نوروزی به دلیل آب و هوای مساعد با تراکم میلیونی مسافر روبه رو هستیم. این در حالی است که بسیاری از جاذبه های نهفته ی گردشگری در صورت بالفعل شدن در طول سال شمار زیادی مسافر و گردشگر را راهی استان می کنند.
نوار ساحلی خلیج قارس از اروند کنار تا هندیجان(که می تواند تبدیل به پلاژهای شنا و تفریحات دریایی شود)، حاشیه ی رودخانه های کارون، اروند، دز، کرخه، مارون، جراحی و مناطق دارای آب و هوای مساعد و طبیعت بکر در شهرستا نهای لالی، ایذه، باغملک، دهدز و اندیکا از جمله ی این جاذبه های نهفته هستند که در صورت ساماندهی علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، موجب جذب گردشکر از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه خواهد شد.
در بخش حمل و نقل کالا، خوزستان جایگاه ویژه تری در کشور دارد. در سال ۹۸، حدود ۸۴ میلون تن از مبدأ استان حمل یا وارد استان شد و رتبه ی استان در این شاخص در بین ۳۱ استان ۲ است.
۷ بندر در استان فعال است. بندرامام خمینی(ره) بزرگ ترین بندر ورود کالاهای اساسی و فلّه به کشور است. کارخانه های تولید فولاد، سیمان و پتروشیمی در سراسر استان قرار دارند و استان را به قطب تولید این محصولات تیدیل کرده اند.
خوزستان از بزرگ ترین تولیدکنندگان گندم است و نقش عمدهای در خودکفایی این محصول ایفا می کند. سایر محصولات کشاورزی راهبردی نیز مانند چغندرقند، نیشکر، ذرت، سویا در سطح وسیعی در استان کشت می شوند.
به رغم مواردی که عنوان شد، وضعیت خوزستان در جاده ها مطلوب نیست. استان دارای ۱۳۸۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه است. به عبارت دیگر کمتر از ۲۰ درصد جاده های استان یک طرفه بوده و رتبه ی استان در این شاخص در بین ۳۱ استان کشور ۲۰ است.
الیته در سال های اخیر شبکه ی راه های استان توسعه یافته است. بهره برداری از دو آزادراه اهواز – بندرامام خمینی(ره) و اندیمشک – پل زال و تعریض و بهبود کیفیت جاده های ورودی و خروجی شهرستان ها و اغلب جاده های منتهی به خارج استان و پایانه های مرزی از جمله ی این اقدامات سودمند به شمار می روند ولی طرح ها و پروژه های مهمی نیز مانند آزاد راه های اهواز – اندیمشک و غیزانیه – شهرکرد و جاده های سراک به سد کارون۳ و درخزینه به مسجدسلیمان بر روی زمین مانده و تا کنون حتی به مرحله ی ساخت هم نرسیده اند.
توسعه نیافتن شبکه ی راه های استان زمینه ساز مسایل و مشکل هایی مانند افزایش تصادفات رانندگی و کشته ها و مجروحان ناشی از آن خواهد بود. خوش بختانه آمار تصادفات در سال جاری کاهش محسوسی داشته است ولی این کاهش بیشتر به دلیل کاهش مسافرت ها و ترددهای جاده ای به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.
در صورتی چاره ای نیندیشیم و تدابیر لازم اتخاذ نشود، پس از پایان همه گیری ویروس کرونا و کاهش تلفات ناشی ار آن، شاهد افزایش کشته ها و مجروحان تصادفات رانندگی خواهیم بود.
پی نوشت: کلیه آمار و اطلاعات موجود در این مطلب از سالنامه های آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای دریافت شده است.
سیدفرید علوی – کارشناس ارشد حمل و نقل
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
ارسال نظر به عنوان مهمان