امروز:
چهارشنبه - 19 ارديبهشت - 1403
ساعت :

در نوشتار قبلی نگاهی گذرا به وضعیت حمل و نقل جاده­ ای در خوزستان شد و در این نوشتار به صورت جزیی تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

هر سیستم حمل و نقلی اعم از جاده ­ای، ریلی، هوایی و دریایی به دو بخش عمده­ ی حمل و نقل کالا و مسافر تقسیم می­ شود. استان ما در حمل و نقل جاده ­ای و در هر دو بخش حمل و نقل کالا و مسافر یک استان ویژه در کشور است.

در سال ۹۸، حدود ۶ میلیون مسافر از مبدأ خوزستان جابه جا و تقریباً همین تعداد مسافر نیز وارد استان شدند و رتبه­ ی استان در این شاخص در بین ۳۱ استان پنج شد.

یادمان ­های دوران دفاع مقدس، پایانه­ های مرزی شلمچه و چزابه که در ایّام اربعین حسینی(ع) پدیرای زائران هستند و آثار تاریخی مانند: سازه ­های آبی شوشتر، غار کولفرح ایذه زیگورات چغازنبیل، کاخ آپادانا و موزه ­ی شوش، مسافران فراوانی را سالانه روانه ­ی استان می کنند؛ ضمن این که در تعطیلات نوروزی به دلیل آب و هوای مساعد با تراکم میلیونی مسافر روبه رو هستیم. این در حالی است که بسیاری از جاذبه­ های نهفته­ ی گردشگری در صورت بالفعل شدن در طول سال شمار زیادی مسافر و گردشگر  را راهی استان می کنند.

 نوار ساحلی خلیج قارس از اروند کنار تا هندیجان(که می­ تواند تبدیل به پلاژهای شنا و تفریحات دریایی شود)، حاشیه­ ی رودخانه ­های کارون، اروند، دز، کرخه، مارون، جراحی و مناطق دارای آب و هوای مساعد و طبیعت بکر در شهرستا ن­های لالی، ایذه، باغملک، دهدز و اندیکا از جمله ­ی این جاذبه­ های نهفته هستند که در صورت ساماندهی علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، موجب جذب گردشکر از سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه خواهد شد.

در بخش حمل و نقل کالا، خوزستان جایگاه ویژه تری در کشور دارد. در سال ۹۸، حدود ۸۴ میلون تن از مبدأ استان حمل یا وارد استان شد و رتبه ­ی استان در این شاخص در بین ۳۱ استان ۲ است.

 ۷ بندر در استان فعال است. بندرامام خمینی(ره) بزرگ ترین بندر ورود کالاهای اساسی و فلّه به کشور است. کارخانه ­های تولید فولاد، سیمان و پتروشیمی در سراسر استان قرار دارند و استان را به قطب تولید این محصولات تیدیل کرده ­اند.

خوزستان از بزرگ ترین تولیدکنندگان گندم است و نقش عمده­ای در خودکفایی این محصول ایفا می کند. سایر محصولات کشاورزی راهبردی نیز مانند چغندرقند، نیشکر، ذرت، سویا در سطح وسیعی در استان کشت می­ شوند.

  به رغم مواردی که عنوان شد، وضعیت خوزستان در جاده­ ها مطلوب نیست. استان دارای ۱۳۸۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه است. به عبارت دیگر کمتر از ۲۰ درصد جاده ­های استان یک طرفه بوده و رتبه­ ی استان در این شاخص در بین ۳۱ استان کشور ۲۰ است.   

الیته در سال­ های اخیر شبکه­ ی راه­ های استان توسعه یافته­ است. بهره برداری از دو آزادراه اهواز – بندرامام خمینی(ره) و اندیمشک – پل زال و تعریض و بهبود کیفیت جاده­ های ورودی و خروجی شهرستان­ ها و اغلب جاده­ های منتهی به خارج استان و پایانه­ های مرزی از جمله­ ی این اقدامات سودمند به شمار می­ روند ولی طرح­ ها و پروژه ­های مهمی نیز مانند آزاد راه­ های اهواز – اندیمشک و غیزانیه – شهرکرد و جاده­ ها­ی سراک به سد کارون۳ و درخزینه به مسجدسلیمان بر روی زمین مانده و تا کنون حتی به مرحله­ ی­ ساخت هم نرسیده­ اند.

توسعه­ نیافتن شبکه­ ی راه­ های استان زمینه ساز مسایل و مشکل هایی مانند افزایش تصادفات رانندگی و کشته­ ها و مجروحان ناشی از آن خواهد بود. خوش بختانه آمار تصادفات در سال جاری کاهش محسوسی داشته ­است ولی این کاهش بیشتر به دلیل کاهش مسافرت ­ها و ترددهای جاده­ ای به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.

در صورتی چاره­ ای نیندیشیم و تدابیر لازم اتخاذ نشود، پس از پایان همه­ گیری ویروس کرونا و کاهش تلفات ناشی ار آن، شاهد افزایش کشته­ ها و مجروحان تصادفات رانندگی خواهیم بود.

پی نوشت: کلیه آمار و اطلاعات موجود در این مطلب از سالنامه ­های آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای دریافت شده ­است.

سیدفرید علوی – کارشناس ارشد حمل و نقل

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید