امروز:
سه شنبه - 18 ارديبهشت - 1403
ساعت :

200 هزارژيمناست سازمان يافته در كشور فعال هستند

ژیمناستیک را از قدیم، پایه و اساس تمام رشته های ورزش می نامیدند. این رشته پر  جنب و جوش را در کنار دو و میدانی لقب مادر ورزش ها نام نهادند.

قدمت ژیمناستیک در خوزستان بیش از نیم قرن است. خوزستان را  یکی از سه استان برتر و قطب های قهرمان پرور ژیمناستیک کشور می دانند.

ژیمناستیک هم اکنون در خوزستان بی سر و صداترین رشته ورزشی استان به شمار می رود و به رغم اینکه کمتر خبری از آن در رسانه های نوشتاری و سمعی و بصری نوشته یا گفته می شود اما فعالیت ژیمناستیک خوزستان هم چنان در دایره حضور است.

در نگارش پیش رو، نگارنده قصد دارد یادی شود از مردان تاثیر گذار و نام های ماندگار این رشته زیبای ورزشی. هدف از یاد کردن این نام ها فقط، تجدید خاطره ای برای اهالی ورزش استان به ویژه اهالی ژیمناستیک و نسل جدید علاقه مند به این رشته ورزشی است؛ در صورتی که  نامی ذکر نشد مطمینا به دلیل داشته های محدود نگارنده مطلب است و کاملا سهوی است. امید است با این یاد آوری،  تلنگری شود برای نگاه  بهتر به سمت و سوی  ژیمناستیک خوزستان.

بنیانگذار ژیمناستیک در خوزستان زنده یاد، جاوید نام، استاد مرام و اخلاق و منش ارزشی ورزش، "مجید قبایی" است. این بزرگ مرد ارزشی ورزش، به رغم گذشت بیش از سه دهه از وفاتش، هم چنان نامش  به عنوان یک برند مدیریت تدبیری،  الگوساز و موفق، در فضای ورزش خوزستان مطرح باقی مانده است.

هم چنین نام های ذکر شده زیر را باید به صراحت مردان و زنان پابه گذار شکوفایی ژیمناستیک در شهرهای خوزستان نامید.

*کریم رشدی  و ناصر هلاوی/ خرمشهر

 خانواده رشدی را می توان یار همیشه همراه  ورزش ژیمناستیک خوزستان نامید. این نام همچنان از خرمشهر تا مرکز استان در فضای ورزش و میان اهالی ژیمناستیک می درخشد. در کنار کریم رشدی نباید تلاش های بی دریغ و تاثیر گذار ناصر هلاوی را در شکوفایی ژیمناستیک خرمشهر نادیده گرفت. ناصر از مربیان و پایه گذاران واقعی ورزش ژیمناستیک خرمشهر به حساب می آید.

*عطری زاده / شوشتر

پایه گذار ژیمناستیک شوشتر بود و این نام برای ژیمناستیک خوزستان افتخار مرام ارزشی ورزش محسوب می شود. 

*محمد اردشیر نژاد / ماهشهر و سربندر

مردی که موفق شد با توانمندی و اقتدار و شایستگی نام ژیمناستیک ماهشهر و سربندر را به ورزش خوزستان معرفی کند.

*حامد کاظمی و سرکار خانم ابوالفتحی/ رامهرمز

دو قهرمان پر تلاش دیروز و دو فرد ورزشی مقتدر که توانستند در محروم ترین شهر استان ورزش ژیمناستیک رآ احیا و شکوفا کنند تا نام شان به عنوان بنیانگذاران این رشته ورزشی ماندگار شود.

*عبدالجلیل نیسی، قهرمان تیم ملی در بازی های آسیایی تهران

نیسی، چندین دوره عهده دار ریاست هیات ژیمناستیک خوزستان بود و یکی از خادمان مردمی ژیمناستیک خوزستان به شمار می آید.

*عبدالامیر موسوی نیا ، قهرمان دار حلقه

موسوی نیا به"صلیب دار حلقه" ژیمناستیک ایران معروف بود. او در کنار تلاش برای کسب مدال، توانست به عنوان یک تعلیم دهنده قابل، تجربیاتش را به نسل جدید ژیمناستیک انتقال دهد. 

*عبدالرحیم نیسی پدر اموزش ژیمناستیک خوزستان

شاید این لقب کمترین چیزی است که نصیب این مرد توانای ورزشی شده است. حضور و کلام و نوع آموزش این ورزشکار توانای دیروز و پدر آموزش ژیمناستیک امروز، بسیار خاص است.

*عبدالکاظم سیاحی قهرمان ژیمناستیک  کارگران ایران

نامی که ژیمناستیک گارکران خوزستان را به فضای ورزش ژیمناستیک کشور معرفی کرد و در ایام جنگ تحمیلی یک امانت دار بی بدیل در حفظ اماکن و ابزارهای گران قیمت ژیمناستیک خوزستان بود.

*ایرج رشدی

جوان خوش سیرت و رعنای دیروز ژیمناستیک خوزستان و ایران و پیشکسوت ارزشی ورزش امروز  سرزمین طلای سرخ شهادت خورستان، داور و مدرس  بین المللی فدراسیون ژیمناستیک ایران که چندین بار عنوان ریاست هیات ژیمناستیک خوزستان را عهده ار بود.

 او در حال حاضر یکی از شناسنامه های کم نظیر ژیمناستیک و به طور کلی ورزش خوزستان محسوب می شود.

*عزیز حمید قهرمان جوانان ایران

 خدمات تاثیر گذار عزیز حمید برای زیر ساخت ژیمناستیک خوزستان، غیر قابل انکار است. او به یکی از عاشقان و متعصبین کم نظیر این رشته ورزشی در میان اهالی ژیمناستیک معروف است و یکی از مدیران و متخصصان ژیمناستیک خوزستان.

*ایوب خضری 

 یکی از قهرمانان و مربیان تاثیر گذار و موفق و بی ادعای ژیمناستیک خوزستان است. از مدرسان عالی مقام دانشگاهی در اهواز و شوشتر و مدرس فدراسیون ژیمناستیک ایران و نویسنده چند کتاب علمی ورزشی و چندین بار نیز به عنوان دبیر هیات ژیمناستیک خوزستان فعالیت چشمگیری داشته است.

ختم کلام نوشتاری قلم ورزش

اسامی ذکر شده را می توان پایه ژیمناستیک خوزستان نامید و به یقین بزرگانی دیگری به ویژه بانوان محترمی در عرصه این ورزش جذاب و دوست داشتنی زحمات بی دریغی برای شکوفایی ژیمناستیک خوزستان کشیده اند که اسامی آنان به دلیل عدم دسترسی ذکر نشده است.

امید است ژیمناستیک خوزستان با تلاش وتدبیر متولیان و بهره بردن از تجربیات بزرگان و پیشکسوتان خود  بار دیگر همانند گذشته شکوفا و مورد استقبال فرزندان خوزستانی قرار گیرد. ورزش ژیمناستیک برای هر نونهال و نوجوان  و جوان طالب حضور در ورزش همگانی و قهرمانی الزامی است.

      سید مهدی ابوس

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

  • ایوب خضری

    پنج شنبه 27 شهریور 1399 - پنج شنبه, سپتامبر 17 2020 12:26:32am

    باسلام و تشکر فراوان از شما،امیدوارم مسولین ستادی و اجرایی ورزش استان توجه بیشتری به این رشته و توجه عمیق تری به این نوشتار داشته باشند،زیرا این افراد خاک خورده سرمایه های ژیمناستیک ایران و استان هستند و از بیت المال و هزینه های این آب و خاک به این مقام ها رسیدندبنابراین هم وظیفه دارند که دین خود را ادا کنند و هم انتظار میرود که از انها بنحو شایسته درخواست کمک به ژیمناستیک استان شود.