امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

توفان در عراق، گرد و غبار در خوزستان!

"غبار و ریزگرد و درشت گرد و آلودگی های صنعتی و کشاورزی از دو دهه گذشته تا کنون، هرچه در خوزستان و برخی از استان های کشور گرد و خاک کرده اند، دیگر حنای شان اثری ندارد!

چرا؟ چون خوزستانی ها گرد و غبار و خاک دیده شده اند و ریه های سبزشان همچون چمن های مصنوعی ورزشگاه ها نه تنها به هوای آلوده عادت کرده اند که حتا این گونه هواها را از رو برده اند و باز هوای  وطنم، وطنم آرزوست سر می دهند!

به هر روی، بهتر است مسوولان همیشه خدمتگزار به جامعه، به کارهای مهم تری بپردازند و دیگر وقت و کارگروه های شان را صرف این هواهای دایم العمر داخلی و خارجی نکنند! البته در این باره هم شاعری حرف را به پایان رسانده است: (از طلا بودن پشیمان گشته ایم/ مرحمت فرموده ما را وِل کنید!)"

به گفته مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان صبح امروز غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از هشت برابر حد مجاز و در وضعیت «خطرناک» و «قهوه‌ای» بوده است که این مساله بسبب تعطیلی فعالیت مراکز آموزشی ۴ شهرستان خوزستان و شروع کار ادارات از ساعت ۹ شد و مسوولان بهداشت استان نیز هشدار دادند خوزستانی‌ها به منظور حفظ سلامت خود ‌موارد بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

دبیرکارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان ‌منشأ گرد و غبار امروز خوزستان را وقوع توفان در کشور عراق اعلام کرده است.

به گزارش حبیب خبر، "داود میرشکار" درباره این وضعیت به ایسنا گفت: با توجه به گزارش‌هایی که از هواشناسی خوزستان ارایه شده است، جریان همرفتی و توفان ناگهانی در شهر نجف عراق رخ داده است، بنابراین منشأ گرد و غبار امروز (۱۰ اردی بهشت‌ماه ۱۴۰۳) در خوزستان از سوی کشور عراق است.

او افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها، جریان باد از سوی جنوب استان خوزستان در اواسط امروز رخ خواهد داد و پس از وقوع این جریان، شاهد بهبود شرایط گرد و غبار در اهواز و دیگر شهرهای درگیر خواهیم بود.

دبیرکارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان همچنین با اشاره به اعلام دیرهنگام غیرحضوری شدن فعالیت مدارس و دو ساعت تاخیر آغاز کار ادارات در پی وقوع گرد و غبار شدید، گفت: سعی می‌شود با هماهنگی، این ایراد را برطرف کنیم و از این به بعد با هماهنگی بیشتر، نتیجه تصمیم‌گیری‌ها به موقع اعلام شود تا چنین شرایطی رخ ندهد.

‌میرشکار با اشاره به غیرحضوری شدن نوبت صبح مدارس در چند شهر خوزستان گفت: با توجه به اینکه هواشناسی هنوز گزارش متقنی مبنی بر تداوم این شرایط نداده است، اگر این شرایط ادامه پیدا کند حتما غیرحضوری شدن مدارس در نوبت بعد از ظهر را زودتر اعلام خواهیم کرد.

او درباره اعلام دیرهنگام غیرحضوری شدن فعالیت مدارس و دو ساعت تاخیر آغاز کار ادارات و اطلاع‌رسانی این موضوع بعد از ساعت ۷ صبح، بیان کرد: با توجه به اینکه شرایط ناگهانی رخ داد، انجام پیش‌بینی‌ها بسیار سخت بود. دیشب تا پاسی از شب در حال هماهنگی بودیم و تصمیم‌گیری برای غیرحضوری شدن مدارس در نوبت صبح یا بعد از ظهر، تا صبح طول کشید و در نهایت صبح اعلام شد.

میرشکار گفت: سعی می‌شود با هماهنگی، این ایراد را برطرف کنیم و از این به بعد با هماهنگی بیشتر، نتیجه تصمیم‌گیری‌ها به موقع اعلام شود تا چنین شرایطی رخ ندهد.

* نوبت بعدازظهر مراکز آموزشی ۸ شهر خوزستان غیرحضوری شد

‌در پی تداوم آلودگی هوا در خوزستان، فعالیت نوبت بعد از ظهر تمامی مراکز آموزشی در هشت شهرستان استان خوزستان هم غیرحضوری است.

استانداری خوزستان اعلام کرد: با توجه به وقوع پدیده گرد وغبار و پیش‌بینی تداوم آن، فعالیت کلیه مقاطع تحصیلی اعم از پیش دبستان، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه‌ها در نوبت عصر در شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، شوش و کرخه به صورت غیرحضوری است

برگزاری کلاس‌های مدارس در بستر شاد خواهد بود.

پبش از این نوبت صبح مراکز آموزشی غیرحضوری اعلام شده بود.

منشأ گرد و غبار امروز خوزستان، ‌وقوع طوفان در عراق اعلام شد

*گرد و خاک ۳ ‌پرواز فرودگاه اهواز را به تاخیر انداخت

‌سه پرواز فرودگاه بین‌المللی شهید سلیمانی اهواز هم به دلیل وقوع گرد و غبار و کاهش شعاع دید با تاخیر انجام خواهد شد.

بنابر اعلام اداره ‌کل فرودگاه‌های خوزستان پرواز شرکت‌های هواپیمایی قشم ایر مسیر اهواز- تهران به شماره ۱۲۱۱، شرکت هواپیمایی چابهار به شماره ۸۷۵۷ مسیر اهواز- تهران و شرکت‌های هواپیمایی زاگرس به شماره ۴۱۱۲ مسیر اهواز - مشهد به دلیل وقوع گرد و غبار امروز تا اطلاع ثانوی با تاخیر انجام می‌شوند.

مسافران برای اطلاع از آخرین وضعیت پروازها با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند.

* هشدار مرکز بهداشت خوزستان برای گرد و غبار امروز

مرکز بهداشت خوزستان نیز با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در توصیه‌هایی برای حفظ سلامت شهروندان ارایه داد.

در اطلاعیه صبح امروز (۱۰ اردی بهشت‌ماه) مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر اینکه شهروندان با توجه به بروز گرد و غبار، رعایت موارد بهداشتی را به منظور حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان مد نظر قرار دهند، آمده است:

در صورت حضور در محیط‌های سربسته مانند خانه تا حد امکان در خانه بمانید. درها و پنجره‌ها را بسته نگهدارید و در صورت نیاز از درزگیر استفاده کنید.

در صورت امکان از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید و آب فراوان بنوشید. وضعیت هوای منطقه را نیز از گزارش‌های هواشناسی دنبال کنید.

برای عکاسی و فیلمبرداری به پشت بام یا نقاط مرتفع نروید و در شرایط نامناسب جوی، وسایلی را که احتمال دارد به دلیل وزش باد شدید به خیابان پرت شوند مهار کنید یا در جای امن نگهدارید.

در صورت حضور در محیط‌های باز مانند خیابان‌ها نیز در شرایط نامناسب جوی در معرض طوفان قرار نگیرید. بینی و دهان خود را با ماسک یا پارچه نمناک بپوشانید و از ورزش یا فعالیت در فضای باز خودداری کنید. به ویژه اگر مبتلا به آسم، دیابت یا بیماری‌های تنفسی هستید. در این شرایط آب بنوشید.

در شرایط نامناسب جوی به ویژه هنگام طوفان، برای در امان ماندن از وسایلی که به هوا پرتاب می‌شوند، به مکان سربسته بروید و از تابلوهای شهری و درختان بزرگ و کهنسال فاصله بگیرید و خودروی خود را زیر تابلوهای بزرگ شهری و درختان کهنسال پارک نکنید.

کارهای ساختمانی را موقتا تعطیل کنید و از نقاط بلند مانند اسکلت ساختمان و داربست که احتمال پرتاب شدن وجود دارد، سریع پایین بیایید.

* هوای دو شهر خوزستان در وضعیت «خطرناک»

 مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: صبح امروز غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از هشت برابر حد مجاز و در وضعیت «خطرناک» و «قهوه‌ای» بوده است.

"شهریار عسکری"، با اشاره به میزان آلاینده‌های پدیده گرد و خاک امروز، اظهار کرد: در پی وقوع گرد و غبار در خوزستان، طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها در ساعت ۸ صبح امروز (۱۰ اردی بهشت‌ماه) میزان ذرات ریزگردها در اهواز ۱۲۴۱ میکروگرم بر متر مکعب بوده است.

او با بیان اینکه میزان مجاز آلاینده‌ها در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، افزود: بدین ترتیب غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از هشت برابر حد مجاز و در شوش بیش از چهار برابر حد مجاز بوده و هوا در این دو شهر در وضعیت «خطرناک» و «قهوه‌ای» بوده است.

عسکری بیان کرد: در این مدت غلظت گرد و غبار در شوشتر ۱۶۱ و در شادگان ۱۹۶ بر متر مکعب اندازه‌گیری شده و از حد مجاز بالاتر بوده است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

* مراکز آموزشی ۴ شهرستان خوزستان غیرحضوری شد

به دلیل وقوع گرد و غبار، فعالیت مراکز آموزشی ۴ شهرستان خوزستان در روز دوشنبه غیرحضوری و ساعت آغاز به کار ادارات از ساعت ۹ اعلام شد.

کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار و پیش‌بینی تداوم آن تا اواسط امروز (۱۰ اردی بهشت‌ماه)، کلیه مقاطع تحصیلی اعم از پیش دبستان، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه‌ها در نوبت صبح شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی و حمیدیه به صورت غیرحضوری است. در مورد چگونگی فعالیت مدارس در نوبت عصر متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.‌

همچنین ساعت شروع به کار کلیه دستگاه‌های اجرایی از ساعت ۹ صبح بوده است.

حبیب خبر: "باز هم مدرسه ام زود شد! دیروز ساعت پانزده و سی و هشت دقیقه نهم اردی بهشت ماه ۱۴۰۳، خبرگزاری ها با تیتر " هشدار ‌وقوع‌ گرد و خاک در خوزستان"  اعلام کردند: "مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان با پیش‌بینی وزش بادهای شدید و وقوع گرد و خاک در استان، هشدار سطح زرد صادر کرد."

یعنی این که اوضاع جوی خطرناک است و باید همان پسین گاه نهم اردی بهشت، درباره دو ساعت تاخیر کار ادارات و تعطیلی مدارس تصمیم آنی گرفته می شد ولی شوربختانه کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان- که نمی دانم نامش را چه بگذارم که ادای دین کرده باشم- از دیشب تا پاسی از شب در حال هماهنگی بودند و تصمیم‌گیری برای غیرحضوری شدن مدارس در نوبت صبح یا بعد از ظهر، تا صبح طول کشید و در نهایت صبح اعلام شد که دیگر مدرسه ام زود شد و هم پیش دبستانی ها و دانش آموزان و دانشگاهیان گرد و خاک ها را درآغوش گرفتند و هم کارکنان دستگاه ها!

 تازه، این مساله آن چنان سخت و پیچیده بود که اگر (فیثاغورث یا فیثاغورس) فیلسوف و ریاضیدان سده ششم پیش از میلاد هم زنده بود و عضو این کارگروه، باز هم نمی توانست یک شب تمام برای تعطیلی مراکز آموزشی مدارس و دانشگاه ها و نیز دو ساعت تاخیر برای رفتن کارمندان به دستگاه های دولتی هماهنگی و تصمیم گیری کند و به احتمال بسیار باید یک هفته ای برای هماهنگی و تصمیم گیری در انجام تعطیلی روزانه و دو ساعت تاخیر، وقت صرف می کرد که خوش بختانه مسوولان ما تنها یک شب وقت گذاشتند و خبرگزاری ایسنا ساعت ۰۷:۲۱ امروز دوشنبه دهم اردی بهشت و خبرگزاری دولتی ایرنا ساعت ۸:۵۶ امروز از هوای سه شهر خوزستان در وضعیت خطرناک تنفسی و تعطیلی مدارس چهار شهرستان و ساعت آغاز به کار ادارات از ۹ صبح خبر دادند که دیگر همه از ساعت شش و سی دقیقه صبح به سوی دستگاه های دولتی و مراکز آموزشی رفتند...

البته ناگفته نماند: از دو دهه پیش تا کنون به یاد ندارم که چنین کارگروه هایی نوشداروی شان را شب هنگام به خورد رسانه ها داده باشند تا سهراب ها بتوانند نفس راحتی بکشند!

خوب شد که فیلسوفان و ریاضیدانان گذشته مان برای همیشه خواب اند ولی در عوض باید به مسوولان شب بیدارمان شادباش بگوییم که از خواب شبانه خود می زنند تا آپولو هوا کنند، ببخشید، تا وضعیت رفت و آمد و تندرستی کارکنان دولت و برخی از دانش آموزان و دانشجویان مراکز آموزشی را بررسی کنند که بحمدالله شب تا صیح انجام دادند. بابا ای ول!"

گزارش از: حبیب اله بهرامی بیرگانی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید