امروز:
چهارشنبه - 12 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 برگزاری همایش همدلانه طایفه هموله در اندیمشک

حبیب خبر- محمود بهرامی:

شکستن طلسم خزان (دوری) و شکوفه رخسارها در بهار۱۴۰۳ پس از نزدیک به ۱۵۰ سال دیدار ها در طایفه هموله تازه شد.

نزدیک به صد و پنجاه سال پیش در زمان درگیری "محمد تقی خان چهارلنگ" با "فتحعلی شاه قاجار"، مردمانی از دلیران و جنگاوران کیانرسی به عنوان مبارز و مشاور در کنار آمحمدتقی خان به سر می بردند که شماری از این مشاوران از طایفه هموله بودند.

 در آن دوران قتل محمد تقی خان چهارلنگ به دستور فتحعلی خان به معتمد الدوله حاکم وقت اصفهان داده شد. از آنجایی که معتمد الدوله آدمی نیرنگ باز و حیله گر بود با طراحی گرفتن مالیات با لشگر خود  به خوزستان سفر کرد و مالیات زیادی گرفت. در این هنگام نزدیکان و سپاهیان محمد تقی خان به لشگر معتمد الدوله حمله کرده آن ها را شکست دادند

 در این جنگ بانویی به نام "بی بی شهربانو"- که شوهرش را در جنگ از دست داده بود و به همراه  فرزند خود  (اکبر حموله) در اصفهان زندگی می کرد- با شخص ثروتمند و بزرگی به نام (حسن شرکه) ازدواج کرد.

برگزاری همایش همدلانه طایفه هموله در اندیمشک

اکبر حموله در آن دوران و شرایط زندگی کرد و بزرگ شد و با یکی از  دختران حسن شرکه از تیره الماسی طایفه حاجیوند ازدواج کرد که حاصل این ازدواج ۵ فرزند به نام های: عسکر- قیصر- خیرالله(خیراله) نورالله(نواله) و شمس الله (شمسی) شد که هم اکنون و با گذشت نزدیک به دوقرن نوادگان آن ها در اندیمشک و چم گلک  دزفول صفی آباد- چنانبر- شمس آباد- شهرک حمزه - قله صید زندگی می کنند .

حال پس از گذشت نزدیک به دو قرن و در پی تحقیق و جست و جوی فعالان اجتماعی و سیاسی طایفه هموله  ساکن مسجدسلیمان با قبول زحمات و عشق به همدلی و همگرایی با تحقیق و جمع آوری اطلاعات و دست و دل نیاز به سوی همتباران توسط گروهی به ویژه جناب مهندس وحید زمانی پی به این موضوع بردند و در صدد آشنایی بیشتر و ایحاد ارتباط قوی تری برآمدند که در نخستین گام میزبان شماری از حموله های ساکن اندیمشک و دزفول به مسجدسلیمان شدند.

برگزاری همایش همدلانه طایفه هموله در اندیمشک

 درپی دعوت و به منظور آشنایی بیشتر، حاج "محمدعلی رحمانی" بزرگ طایفه حموله ساکن دزفول به مناسب عید سعید فطر و در بهار ۱۴۰۳میزبان دیداری در اندیمشک بود. دیداری باشکوه و نشستی هزار نفری که به نمایندگی از سوی مهرورزان وارگه هموله به عنوان میزبان (گرچه همه میهمان جان بودند) و مهربان بانوان و بزرگ مردان از طایفه حموله در اندیمشک و دزفول.

برگزاری همایش همدلانه طایفه هموله در اندیمشک

بزرگوارانی همچون حاج علی محمد رحمانی، قیصر سزاری، عبداله الرضا سزاری و بانو خدیجه زمان پور از نامداران  و فرهیختگان این طایفه مهرپرور و بزرگ اندیش.

در این هم اندیشی و برادری- که به میزبانی حاج محمدعلی رحمانی در اندیمشک برپا شد- شماری از برادران به نام های: حاج محمد رضا حسین پور، وحید زمانی، عزت عسگری، مصطفی بهزادی، بابک خدامرادی، شاه رضا تراب زاده، حسین اردشیری به نمایندگی میهمانان و جناب  "عبداله سزاری" به نمایندگی از میزبانان سخن گفتند و حضور میهمان ویژه جناب استاد "مجید توسلی" گرامی برادر همخون لرستانی و پاپی پیشینه و در همسایگی عزیزان شاهنامه پژوه با لباس فاخر لری شکوه دوچندانی به نشست داد.

برگزاری همایش همدلانه طایفه هموله در اندیمشک

 در پایان، باشندگان در این گردهم آیی بهاری و پُرمهر و دلدادگی، نگاره هایی به یادگار گرفتند تا در تاریخ ماندگار شود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید