امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مرگ ۷ نفر در «دز» از ابتدای امسال/ تجهیزات نجات‌غریق افزایش یابد

دزفول- گرمای زودرس این روزهای خوزستان و تمایل مردم به شنا، زنگ خطر غرق شدن در رودخانه‌های استان را به صدا درآورده است به‌گونه‌ای که فقط از اول سال تاکنون در رودخانه دز هفت نفر غرق‌شده‌اند.

 عبدالحسین معظم فر مدیرعامل سازمان آتش نشانی دزفول شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری اظهار کرد: سال گذشته ۱۲ نفر بر اثر غرق شدن در رودخانه دز و کانال های آبیاری شهرستان جان خود را از دست دادند. در حالیکه از ابتدای امسال تاکنون شمار فوتی های ناشی از غرق شدگی در شهرستان هفت نفر بوده که از این تعداد یک نفر در کانال آبیاری و مابقی در رودخانه دز غرق شده اند.

وی، بوستان های ساحلی علی کله و دووه، زیر پل شریعتی، بالادست پل باستانی و حدفاصل بیمارستان نبوی تا پل قدیم را پنح نقطه بحرانی رودخانه دز برشمرد و افزود: سال گذشته عمق آب در زیر پل باستانی چهار متر بود در حالی که از بعد سیلاب سال جاری این عمق به ۱۸ متر رسیده که این امر خطر غرق شدگی در این نقطه را بیش از پیش کرده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول با اشاره به تخریب برخی کانال های تعبیه شده توسط شهرداری در اطراف رودخانه و تغییر موانع طبیعی و غیر طبیعی رودخانه دز از پس از سیلاب، گفت: لازم است هرچه زودتر بازسازی کانال تعبیه شده در بوستان ساحلی رعنا که عمق کمی دارد انجام شود تا مردمی که به این تفریحگاه می روند برای شنا از این کانال استفاده کرده و از بستر رودخانه فاصله بگیرند.

معظم فر با بیان اینکه تمیزی آب رودخانه دز و گرمای طاقت فرسای هوا موجب هجوم مردم به سمت رودخانه دز طی روزهای اخیر شده، عنوان کرد: شهرداری دزفول از سال ها پیش اقدام به نصب تابلوهای هشدار و مشخص کردن نقاط بحرانی در مسیر رودخانه دز کرده، اما لازم است فرهنگ سازی به عنوان اصلی ترین برنامه در راستای آگاه کردن مردم نسبت به رعایت ایمنی و عدم شنا در نقاط حادثه خیز در دستور کار تمام متولیان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در زیر پل جدید امکان استقرار نجات غریق وجود ندارد، اضافه کرد: به عنوان مثال همین امر باید اطلاع رسانی شود. سازمان آتش نشانی دزفول از نظر امکانات نجات و غواصی در محدودیت و مضیقه است؛ بنابراین می طلبد تمامی ادارات در زمینه کاهش تلفات غرق شدگی و افزایش ایمنی رودخانه با ما همکاری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی دزفول با اشاره به استقبال و حضور بی شمار مردم در کت ها و منطقه چال کندی در این ایام اظهار کرد: عمده ادارات شهرستان دارای کت هستند؛ بنابراین پیشنهاد می شود هر کدام از ادارات در برخی روزها قایق هایی مجهز به افراد نجات غریق را در اطراف کت خود مستقر کنند تا در صورت بروز هر گونه حادثه امداد رسانی لازم انجام بگیرد.

معظم فر، خواستار توجه فرماندار و سایر متولیان در راستای افزایش تجهیزات سازمان آتش نشانی دزفول شد و تاکید کرد: اگر امکانات مورد نیاز این سازمان که هرساله نسبت به این مهم هشدار داده ایم تامین نشوند قطعاً آمار تلفات انسانی رودخانه دز در سال جاری به بالای ۲۰ نفر خواهد رسید ضمن اینکه تلاش می کنیم از طریق رسانه ها به امر فرهنگ سازی و آگاه کردن کردن مردم نسبت به خطرات ناشی از نزدیکی به بستر رودخانه دز و لزوم رعایت موارد ایمنی بپردازیم.

لزوم تقویت تیم های غواصی

دبیر پدافند غیرعامل و ستاد مدیریت بحران شهرداری دزفول نیز در این باره اظهار کرد: لازم است با مساعدت مسئولان شهرستان پایگاه امداد هلال احمر در ساحل رودخانه دز فعال شود ضمن اینکه مکانی نیز در ضلع غربی رودخانه دز برای این پایگاه در نظر گرفته شده که نیازمند امکانات و اعتبار است.

جلال دزفولی در ادامه تقویت تیم غواصی و پایگاه های امداد مستقر در حاشیه رودخانه دز، توجه گسترده به مقوله فرهنگ سازی از طریق تبلیغات شهری و رسانه ها در راستای افزایش آگاهی مردم نسبت به استفاده بهینه از رودخانه و رعایت ایمنی، استفاده از ظرفیت پیمانکاران شخصی مستقر در حاشیه رودخانه دز که دارای امکانات خوبی هستند و لایروبی را از جمله ضرورت هایی دانست که در صورت اجرا موجب کاهش آمار غرقیات رودخانه دز و حفاظت از جان مردم در هنگام حضور در سواحل رودخانه خواهد شد.

لزوم فعالیت گشت های سیار

مدیر امور آب شمالغرب خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: رودخانه دز دارای شرایط زمین شناسی خاص، بافت ویژه و فرسایش قاشقی شکل است که این امر باعث چرخش آب و ایجاد گرداب می شود در نتیجه فردی که در فنون شنا مهارت نداشته باشد قطعاً با کوچکترین سهل انگاری دچار حادثه شده و جان خود را از دست می دهد.

سید محمد سجادیان با تاکید بر لزوم فعالیت گشت های سیار مجهز به افراد نجات غریق در رودخانه دز در راستای حفاظت از مردم و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه، افزود: در بالا دست سد تنظیمی قایق های تفریحی بیشماری وجود دارد که تحت مدیریت شهرداری هستند. این قایق ها علاوه بر اینکه ترددشان توسط صاحبانشان ایجاد مشکل می کند بلکه متصدیان آنها فاقد گواهینامه مخصوص هستند و هر لحظه ممکن است برای افرادی که برای تفریح سوار این قایق ها می شوند حادثه ای جبران ناپذیر رخ دهد.

وی تصریح کرد: لازم است علاوه بر مدیریت و ساماندهی این قایق ها که به صورت شخصی و با مدیریت شهرداری فعالیت می کنند، توسط متولیان امر گواهینامه و آموزش های لازم نیز به صاحبان برخی قایق ها که دارای صلاحیت هستند، ارایه شود.

آمار غرق شدن باید کاهش یابد

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول اظهار کرد: همه مسئولان شهرستان در قبال کسانی که قصد استفاده از رودخانه دز به عنوان یک ظرفیت خدادادی را دارند مسئول هستند؛ بنابراین باید با تمام تلاش از طریق تقویت امکانات، افزایش تجهیزات و آگاهی بخشی به مردم آمار غرق شدگی را به حداقل برسانیم.

محمد حیدری با اشاره به وجود پنج نقطه بحرانی رودخانه دز، خواستار اتخاذ تمهیدات مناسب در راستای مدیریت این پنج نقطه از سوی متولیان به ویژه شهرداری، آتش نشانی و هلال احمر شد و افزود: آمار غرق شدگان در رودخانه دز در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد افزایش یافته است..

وی با بیان اینکه فقدان امکانات و تجهیزات توجیه مناسبی برای از دست رفتن جان شهروندان و مسافران نیست، گفت: شهرداری دزفول در اطراف و بستر رودخانه دز ساخت و سازهای فراوانی کرده به گونه ای که بر اثر سیلاب فروردین ماه ۲۲ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های شهرداری در سواحل دز وارد شده، از سویی از چند روز پیش ساخت و سازهای جدید در بوستان ساحلی علی کله مشاهده شده که طبیعتاً در صورت تکرار سیلاب فروردین ماه شاهد افزایش خسارات به زیر ساخت های شهرداری خواهیم بود.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول خواستار توقف طرح های غیرکارشناسی در بستر رودخانه توسط شهرداری شد و افزود: در حالی که باید تلاش شود تا مردم از بستر رودخانه فاصله بگیرند، شهرداری با ایجاد این زیرساخت ها و برخی طرح های غیرکارشناسی مردم را به کف رودخانه سوق می دهد که بسیار خطرناک است. بنابراین برای کاهش آمار تلفات رودخانه دز فرهنگ سازی صرفاً کافی نیست بلکه زمانی این فرهنگ سازی جواب خواهد داد که نوک پیکان آن به سمت صیانت از جان و مال مردم باشد.

حیدری با انتقاد از عملکرد شهرداری در سواحل رودخانه دز، اضافه کرد: شهرداری یا باید تمام مسئولیت های ناشی از عملکردش در رودخانه دز را عهده دار شود و یا مدیریت رودخانه دز از شهرداری سلب و به نهادهای دیگر داده شود.

وی با تقدیر از تلاش های سازمان آتش نشانی و هلال احمر در راستای نجات برخی غرق شدگان، عنوان کرد: نقاط بحرانی رودخانه دز و تیم های غواصی باید مدیریت شوند.

حیدری با اشاره به قایق های تفریحی مستقر در رودخانه دز، گفت: باید کار کارشناسی صورت بگیرد که آیا صاحبان این قایق ها دارای مهارت حرفه ای برای قایق سواری هستند و یا در مقابل جان و مال مردمی که بر قایق آنها سوار می شود چه تعهدات ایمنی و قانونی دارند. بنابراین لازم است شهرداری دزفول به سمت مجوز دار کردن و ساماندهی این قایق ها حرکت کند.

لزوم ایجاد سازمان ساماندهی ساحل دز

حیدری در ادامه عنوان کرد: در وزارت کشور سازمانی تحت عنوان سازمان ساماندهی سواحل و رودخانه های کشور وجود دارد که این سازمان برای ساماندهی سواحل رودخانه دز اعتباری را تعیین کرد اما متاسفانه از سوی مسئولان متولی پیگیری برای تخصیص این اعتبار صورت نگرفت در حالیکه اگر از طریق این سازمان پیگیری های لازم برای دریافت اعتبار انجام شود می توان علاوه بر افزایش تجهیزات در راستای ایمنی رودخانه و کاهش تلفات ناشی از غرق شدگی، در زمینه های گردشگری، حفظ منابع طبیعی و حفظ حریم رودخانه نیز از این اعتبار استفاده کرد.

وی با بیان اینکه لازم است یک سازمان تابعه شهرداری دزفول تحت عنوان سازمان ساماندهی ساحل دز شکل گیرد، افزود: شهرداری، آتش نشانی و هلال احمر شهرستان باید با همکاری یکدیگر تلاش کنند تا روند غرق شدن شهروندان در رودخانه دز در اولویت اول متوقف شود و در اولویت دوم کاهش چشمگیری داشته باشد چرا که در مقابل جان افرادی که غرق می شوند و خانواده های آنها شرعا و قانونا مسئول هستند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه مسئولیت کت های رودخانه دز از نظر ایمنی و رعایت شئونات اسلامی بر عهده تمام ادارات است، تصریح کرد: مسئول اصلی کت های رودخانه دز شهرداری است بنابراین شهرداری باید آمار تمام کت های شخصی و دولتی را ارائه دهد و مسئولیت ها مشخص شود چرا که نباید اجازه دهیم کت ها به کانون مشکلات اخلاقی و ناهنجاری توسط عده ای تبدیل شوند.

 با توجه به افزایش دمای هوا در استان خوزستان گردشگران از نقاط مختلف استان و استان‌های همجوار برای فرار از گرما به شهر دزفول آمده و در پارک‌های ساحلی این شهر و بستر رودخانه دز به تفریح و شنا می‌پردازند که گاه به دلیل بی توجهی به هشدارها و عدم رعایت ایمنی همچون نداشتن جلیقه مخصوص و عدم آگاهی به فنون شنا اسیر موج‌های خروشان رودخانه دز می‌شوند و جان خود را از دست می دهند.

گزارش از مهر

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید