امروز:
سه شنبه - 11 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 آن که به من درسِ ادب داد رفت

یادمان زنده نام "مسعود ریخته گر" شاعر و منتقد خوزستانی از سوی انجمن شعر جوان اهواز برگزار شد.

به گزارش حبیب خبر، در آغاز برنامه "نبراس میرابیان" شاعر، منتقد و مجری این آیین درباره شعر و شخصیت زنده یاد "عباس مسعود ریخته گر" سخن گفت.

سپس برادر زنده یاد "ریخته گر" در سخنانی گفت: نیمی از عمرم را در کنار برادرم بودم و نیمی از شغلم را به اومدیونم و نیمی از فنون شعر را او به من اموزش داد و اکنون که رفته نیمی از من هم رفته است...

در ادامه استاد "عیسی سجادی" شعری با صنعت توشیع (نام ) مسعود ریخته گر خواند.

آنگاه استاد "محمد بقالان"سوگ سرودی خواند- که در آن نام عزیزان شاعری که در ده سال اخیر از میان قبیله شاعران عروج کردند و آسمانی شدند- گنجانده شده بود که در زیر می خوانیم:

"قافله ی معراج"

"دوش از این قافله؛ *قناد* رفت/ *کربلی* و *کوکبی* ی راد رفت

پیر ادب شاعر اروندرود/*ریخته گر* آن رایحه ی شاد رفت

از جلو خاطرم: *آرش* گذشت/با *گشی* او مثل پریزاد رفت

نوبت *صفار* اگرچه نبود/رفت! همان شاخه ی شمشاد؛ رفت

باز نفس تنگی و «باران خاک»/هوش زِسر؛ *موسوی* از یاد رفت

*سیدنعیم* از همه شد پیشتاز/ پیشتر از نیمی از آحاد رفت

ازصفِ کارونی ی کارونیان/موج گهر پرورِ نَقاد رفت

راکبِ *ذوالقدر* از این پل گذشت/تا شد از این بیغوله آزاد رفت

پیرِادب، حضرت *بهرامیان*/روحِ نمیراش، اَمرتاد رفت

شعله شیرین؛ شده *شیدا*غمین/زانکه گلِ روی تو بر باد رفت

مثل قناری ز قفس پرکشید/آن که به من درسِ ادب داد رفت

نابغه ی شعر و ادب *عالیان*/ با نفَسِ زخمی و بس حاد رفت

وای که *اسکندری* هم پر کشید/پوپکِ خوش لهجه ی آزاد...رفت

حوزه و ارشاد، سیه پوش شد/ نیمه شبی *قاسم* از ارشاد رفت

غصه ی (هوسنگ) غمم تازه کرد/ دشمن تاریکی و اضداد رفت

گرچه جوان بود و جوانمرد و پاک/*ریخته گر* آن حامی ی افراد رفت"

آن که به من درسِ ادب داد رفت

در ادامه استاد "محمد شریفی" از نخستین مجموعه خود گفت که مقدمه آن را پدر مسعود نوشته بود (حبیب الله ریخته گر) بزرگ و متخلص به مرجان.

شاعر بعدی استاد "وحید کیانی" بود که با چند شعر بختیاری آغاز کرد و سپس شعر جانفزایی در سوگ ریخته گر خواند و در ادامه استاد"کریم خسروی راد" درباره خصوصیات و منش اخلاقی و شعری زنده نام ریخته گر سحن گفت و شعری به برای او خواند.

همچنین "ایمان عباس پی" یک ترکیب بند حماسی ارایه کرد و دکتر "چهرازی" از خاطرات دوستی خود و ریخته گر سخن گفت و غزلی که درسوگ او سروده بود خواند و اشک را بر گونه های برخی باشندگان از جمله استاد بقالان جاری کرد.

در ادامه "علی کیانی" سخنرانی جانانه ای کرد که تحسین باشندگان را برانگیخت. آن گاه "رضا حیاتی" دوست صمیمی زنده یاد ریخته گر با ایراد سخن فضای سالن را اندوهگین کرد و در پایان با سرودن شعری به کار خود پایان داد.

آن که به من درسِ ادب داد رفت

گفتنی است حدود ۵۰ شاعر در این آیین شعر خواندند که می توان به خانم ها "نسرین راثی"، "لیلی بهداروند"، "معصومه جابری" و شاعر روشندل "رضوان ولی زاده" اشاره کرد.

جا دارد از بانیان این آیین گرامی داشت سپاسگزاری کنیم؛ به ویژه از استاد "نبراس میرابیان"،  دکتر "چهرازی" و استاد "رضا حیاتی"و دیگر عزیزانی که به گونه ای همکاری کردند.

در این آیین- که تا ساعاتی از شب ادامه داشت- شاعران دیگری هم حضور داشتند که می توان از: سعید هلیچی-محمدگله دار- اسفندیار زیلایی- فرزانه کارگرزاده- مونا عطایی- فروغ حیدری- اسماعیل شریف هاشمی- رضا کیانی- پیام صالحی- محبوبه باسیری- جلال احمدی- خانم غلامعلی زاده- خانم کاوش- داود زهیری- سید امین موسوی- خانم خدری- بابک بهنام فر- منوچهر برون- حسینی برآفتابی- شیرین مقدم و احمد تمیمی نام برد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید