امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

دفتر فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خوزستان راه اندازی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: با توجه به پیگیری این اداره کل، برای نخستین بار در خوزستان دفتر فرهنگ و ارتباطات اسلامی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش حبیب خبر، حجت الاسلام رضا کلاه کج دوشنبه در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) و رونمایی از کتاب «دعبل خزاعی شاعر آل محمد(ص)» در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برگزاری جشنواره شعر رضوی به زبان عربی به بیان سخنان مقام معظم رهبری درباره شیخ  «دعبل خزاعی»  پرداخت و اظهار کرد: نعمتی که مقام معظم رهبری در مورد دعبل خزاعی فرمودند که شعر دعبل جهاد است نشان می‌دهد که زبان شعر و ادبیات مطالبات به حق مردم را بیان می‌کند بدون اینکه به گروهی بی‌احترامی کنند  و خوزستان دروازه میراث دار فرهنگ تشیع است.

او با بیان اینکه به زودی برای نخستین بار دفتر فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شعر عربی درخوزستان راه اندازی می‌شود، گفت: پنج هزار شاعر عرب در خوزستان داریم و این از افتخارات استان در حوزه ادبیات ولایی است. 

از این به بعد هنرمندان نیاز نیست برای دفتر فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تهران مراجعه کنند.  چون نخستین بار این دفتر و نیز دفتر شعر عربی در خوزستان راه اندازی می‌شود و می‌توانیم با اعزام هنرمندان عرصه‌ی مختلف، به کشورهای عربی،  هنر اصیل اسلامی را به سراسر دنیا صادر کنیم.

در ادامه این نشست معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با ارایه گزارشی از روند برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی گفت: امسال تلاش کردیم حرکت جدیدی به جشنواره اضافه کنیم و در بخش جوایز جهش چند برابری داشته باشیم و نیز بُعد بین المللی جشنواره به معنای واقعی تحقق پیدا کند.

مجید منادی با اشاره به ویژگی‌های جشنواره امسال شعر رضوی به زبان عربی افزود: مردم فرهنگ دوست ولایی برای این دوره جشنواره پای کار بودند و جشنواره در شهرستان‌های شادگان، کارون، ملاثانی، اهواز، بهبهان و دزفول برگزار شد و آیین پایانی این جشنواره سیزده اردی بهشت ماه در محل آرامگاه دعبل خزاعی شوش برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر گستردگی شعاع جشنواره شعر رضوی به زبان عربی تصریح کرد: امسال ۱۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و کشورهای عراق، سوریه، لبنان، یمن، چاد، تونس و ساحل عاج و... شرکت کردند و تلاش می‌کنیم که با ضبط شعرخوانی ها در مراسم پایانی، بتوانیم به عنوان یک محصول فرهنگی شعاع جشنواره رضوی را گسترده‌تر کنیم.

در این نشست نویسنده کتاب دعبل خزاعی شاعر آل محمد(ص)»گفت: ۱۵ سال پیش جشنواره رضوی با عنوان خوزستان دروازه تشیع امام رضا (ع) به ایران آغاز شد و در سال ۸۷ و ۸۸ با همین روند ادامه پیدا کرد.

کاظم علی نژاد افزود: در یکی از دوره‌ها مقاله‌ای با عنوان «سیری در جایگاهی گذرا به تاریخ تشیع در خوزستان » ارایه دادم که مقام دوم جشنواره را کسب کرد و تبدیل به کتاب شد و به پیشنهاد دوستان این جشنواره در دوره‌ای که مسوول انجمن مفاخر استان بودم به شعر عربی رضوی تغییر یافت که تاکنون ادامه دارد.

مدیر انتشارات « مهد تاریخ و تمدن» با توضیح اینکه ارکان ادبیات عرب درخوزستان پایه‌گذاری شده است، گفت: دعبل خزاعی در مقابل ظلم و ستم خلفای عباسی مبارزه کرد و پس از زندانی و تبعید به شهادت رسید و شاعری بود که در زمان امام رضا (ع) حضور داشت و یکی از افتخارات بزرگ ادبیات عرب خوزستان است.

علی نژاد با بیان اینکه خوزستان مهد تاریخ و تمدن است و از سال ۶۴ تاکنون کارتحقیق درباره تاریخ خوزستان را برعهده داشته است، اظهار کرد: تا امروز تلاش کردم بدون تعصب در مورد تاریخ و تمدن چند هزار ساله این استان بنویسم و باید بتوانیم ذائقه نسل جوان را بهتر بشناسیم تا از بیگانه‌ها به عنوان الگو استفاده نکنند.

همچنین در این نشست مترجم عربی خوزستانی در این نشست با بیان اینکه علم تاریخ شعر با مسایل تاریخ نگاری ارتباط تنگاتگی دارد، گفت: بسیاری از شاعران در قرن اول و دوم به سمت استفاده از شعر به عنوان یک ابزار جریان ساز حرکت کردند.

حسن هانی زاده افزود: تاریخ جایگاه مهمی دارد و غربی‌ها از هزاران سال از ما جلوتر هستند چون به اهمیت تاریخ نگاری پی بردند و تلاش می‌کنند از مقوله تاریخ اسلام در حوادث نظامی و امنیتی برای کشورهای خاورمیانه شبیه‌سازی کنند.

رونمایی از کتاب دعبل خزاعی شاعر آل محمد(ص) نویسنده خوزستانی

در پایان این نشست از کتاب "دعبل خزاعی شاعر آل محمد(ص" نویسنده خوزستانی با حضور میهمانان رونمایی شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید