امروز:
جمعه - 31 فروردين - 1403
ساعت :

شعر بی‌نقد؛ دل‌نوشته‌های بی‌محتوا

 

یک شاعر، نویسنده و منتقد با ارایه راهکارهایی در بهبود بازار آشفته شعر گفت: اگر شعر امروز نقد نشود، به دل‌نوشته‌ بی‌محتوایی تبدیل می‌شود که در شأن مخاطب فرهیخته نیست.

  

به گزارش حبیب خبر، پرویز حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر نقد شعر و ناشر به صورت همزمان انجام شود و دستگاه‌های متولی فرهنگی بر کار ناشران و درستی عمل آنها در پخش مجموعه‌های شعری توجه و نظارت کافی داشته باشند به طور قطع این راهکارها در بهبود بازار آشفته شعر می‌تواند موثر واقع شود.

 

شاعر «شعله گیاه» با بیان اینکه شاعران برجسته تبلیغ کتاب شعر در فضای مجازی را در شأن فرهنگ ادبی خود نمی‌دانند گفت: از طرف دیگر، مطرح نشدن مجموعه‌های شعر در رسانه‌ها عرصه را برای تاخت‌وتاز کسانی که سواد شعر آکادمی ندارند بی‌مانع کرده و سبب شده امروزه در فضای مجازی شاهد تبلیغ و انتشار شعرهای ضعیفی باشیم که در واقع دل نوشته‌های فردی و شخصی بدون ارزش ادبی هستند.

پرویز حسینی (شاعر، داستان‌نویس، مترجم و منتقد ادبی) متولد ۱۳۴۰ در بندر ماهشهر است تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی و در دبستان عنصری بندر ماهشهر آغاز کرد و ششم دبستان وارد دبستان بهمن جزیره خارک شد؛ جایی که اولین شعرهایش را آنجا نوشت.

مهدی رستگار، آموزگار بوشهری‌اش در دوره اول متوسطه، مشوق اصلی سرودن شعرهای حسینی در آن زمان شد تا مسیر زندگی وی را به شعر و داستان‌ گره بزند.

حسینی بر این باور است که: وجود یک کتاب درسی در دوره متوسطه مدارس و همچنین دانشگاه‌ها با عنوان آموزش اصولی شعر امروز و تدریس پایه‌ای آن به طور قطع فضا را برای ظهور افراد بی سواد شعری از بین می‌برد .

 

وی افق دید کوتاه شاعرپندارها را عامل اصلی فروکش شدن علاقه مخاطب به شعر دانست و افزود: نادیده گرفتن مسایل و دغدغه‌های اجتماعی و فردی و نیز شخصی شدن شعر باعث شده تا جریان نیرومند شعری وجود نداشته باشد که  بتواند مخاطب عام را به سمت خود جذب کند.

 

حسینی سپس خاطرنشان کرد: تیراژ پایین، قیمت بالا و پخش ضعیف و گرانی حاکم بر بازار کتاب‌های شعر مزید بر علت شده و این بازار آشفته علاوه بر اینکه ناشران را به دلیل نگاه اقتصادی از نشر و چاپ کتاب‌های شعر بازمی‌دارد سبب ناامیدی شاعران و قطع علاقه آنها برای چاپ کتاب‌های شعر شده است.

انتشار مجموعه شعر «با صدای باران مرا به یاد بیاور» و ترجمه نقد به نام «جشن‌ها و یورش‌ها» در سال ۱۳۸۵، ترجمه شعر «یان استرگرن» با عنوان «باران‌ساز» در سال ۱۳۸۷، ترجمه مجموعه داستان «تهدید و داستان‌های دیگر» در سال ۱۳۸۹، گزینه اشعار با عنوان «زخم عتیق مه» در سال ۱۳۹۱، مجموعه شعر «من فقط‌ گریه‌ها یادم مانده است» در سال ۱۳۹۲، کتاب نقد و بررسی شعر زنان خوزستان به نام «آواز بانوی شط و شرجی» در سال ۱۳۹۳ و کتاب نقد و بررسی شعر زنان گیلان با نام «صدای دختران درخت و دریا»، کتاب نقد شعری به نام «از پشت کلمات مه‌آلود»، ترجمه شعر «پابلو نرودا» با نام «بلندی‌های ماچوپیچو»، چاپ مجموعه «قصه‌های جنگ (در باران)» و نخستین رُمانش به نام «جنون زیبا» توسط نشر اریترین همگی در سال ۱۳۹۴ از جمله آثار حسینی است

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

  • عباسی

    دوشنبه 30 خرداد 1401 - دوشنبه, جون 20 2022 11:30:01am

    درود کسانی که مدرک شعر آکادمی نداشته باشند وشعربسرایند باید محکمه بشوند