امروز:
دوشنبه - 31 ارديبهشت - 1403
ساعت :

هانی‌زاده: اروپایی‌ها اراده سیاسی برای دستیابی به توافق ندارند

 

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان ثابت کردند هیچ گونه اراده سیاسی برای دستیابی به کسب نتیجه قابل قبول در مذاکرات وین ندارند.

 

به گزارش حبیب خبر، حسن هانی‌زاده در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به رفتارهای تروئیکای اروپایی در روزهای اخیر و بیانیه این سه کشور اظهار کرد:  با وجود اینکه هیات ایرانی سندهای بسیار دقیق در رابطه با ضرورت لغو تحریم‌ها به طرف‌های مذاکره کننده در وین ارائه کرد، اما تروئیکای اروپا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان با اتخاذ شیوه‌های فشار حداکثری و سیاست‌های غیرشفاف سعی دارند امتیازات بیشتری از ایران بگیرند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: گزارشی که در نشست اخیر سازمان ملل از سوی آنتونیو گوترش به سازمان ملل ارائه شد، حاوی نکات مثبتی بود و شورای امنیت سازمان ملل هم اتفاق نظر دارد ایران در۶ ماه گذشته همکاری لازم را با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای داشته و حتی دبیر کل و معاون دبیر کل سازمان ملل اظهار کردند که تحریم‌های اعمال شده از سال ۲۰۱۸ تاکنون توسط آمریکا علیه ایران غیرقانونی بوده و باید لغو شود و آمریکا در رابطه با فروش نفت ایران باید استثنائاتی قائل شود.

 

وی ادامه داد: متاسفانه انگلیس، فرانسه و آلمان تحت فشار لابی صهیونیستی سیاست کاملا غیراصولی و زیاده‌خواهانه‌ای در پیش گرفته و سعی دارند روند مذاکرات را به سمت و سویی ببرند که لابی صهیونیستی و رژیم اسرائیل می‌خواهد؛ لذا در ۱۶ روزی که از مذاکرات ایران و کشورهای1+4 می‌گذرد، با اینکه موضع‌گیری روسیه و چین نسبتا شفاف و مثبت بوده اما این سه کشور به صورت هماهنگ علیه ایران عمل می‌کنند.

 

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: اگر این سه کشور اروپایی همچنان بخواهند تابعی از سیاست‌های آمریکا و لابی صهیونیستی باشند، روند مذاکرات طبیعتا متوقف خواهد شد و این به نفع هیچ یک از طرف‌ها نیست و ایران برگ‌های برنده دیگری در اختیار دارد که می‌تواند در صورت لزوم از آن استفاده کند.

 

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به امارات و جلب توجه کشورهای همسایه برای عدم همکاری با ایران گفت: با سفری که بن زاید مشاور امنیت ملی امارات به تهران داشت و بازتعریف سیاست‌های منطقه‌ای این کشور، روابط امارات و ایران رو به بهبود  است و از این جهت سفر بنت به امارات با شکست مواجه شد.

 

وی یادآور شد : وزیر خارجه رژیم صهیونیستی قبل از مذاکرات وین به سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه سفر کرده و سعی کرد این سه کشور را تحت تاثیر قرار دهد و  از آنها خواست هیچ‌گونه امتیازی به ایران ندهند و تحریم‌ها را لغو نکنند.

 

هانی زاده یادآور شد: سه کشور اروپایی ثابت کردند هیچ گونه اراده سیاسی برای دستیابی به کسب نتیجه و خروجی قابل قبول در مذاکرات وین ندارند و اگر این وضع ادامه پیدا کند ایران از برگ‌های برنده دیگر استفاده خواهد کرد و ناچار خواهد شد سطح غنی‌سازی را بالا ببرد.

 

این کارشناس مسائل بین الملل موضع نمایندگان روسیه و چین در نشست روز سه شنبه شورای امنیت را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این دو کشور که از هم‌پیمانان ایران تلقی می‌شوند در مذاکرات وین باید موضع محکم‌تری داشته باشند و سه کشور اروپایی را وادار کنند تا سیاست مستقل‌تری از آمریکا اتحاذ کنند و تابع لابی صهیونیستی و آمریکا نباشند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

  • ایرانی

    پنج شنبه 25 آذر 1400 - پنج شنبه, دسامبر 16 2021 11:54:57am

    اروپایی ها توان اجرایی واستقلال لازم را ندارند وآمریکا ولابی های صهیونیت باید اجازه بدهند اروپا مستعمره آمریکا وصهیونیستها با پول گاوهای شیرده سعودی وقطراست