امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نماینده ولی فقیه در خوزستان، فعال کردن هیات‌های اندیشه‌ورز را با بکارگیری اقشار گوناگون، از جمله راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی برشمرد.

به گزارش حبیب نیوز، "حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی‌فرد" شنبه ۱۷ آبان در دیدار با مدیرکل و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: کتاب، به دلیل اینکه می‌تواند در حوزه فرهنگ تحول ایجاد کند در دین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد.

او با اشاره به اینکه گرایش‌های هر جامعه را رهبران آن جامعه ایجاد می‌کنند افزود: وقتی رهبرمعظم انقلاب به کتابخوانی اهمیت می‌دهند، باید در اجتماع ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز دنبال ‌شود.

او با بیان اینکه با توجه به بها دادن رهبرمعظم انقلاب به کتابخوانی و کلام نورانی اهل بیت (ع)، باید بررسی کرد که چرا سرانه مطالعه در کشور و استان پایین است اضافه کرد: خوزستان نزدیک به پنج میلیون نفر جمعیت دارد و سرانه کتابخوانی آن نسبت به این جمعیت بسیار کم است.

موسوی فرد بر تلاش در تحقق راه‌های ایجاد فرهنگ کتابخوانی تاکید کرد و ادامه داد: در این راستا نباید تنها به محیط کتابخانه‌ها و تعدادی از شهروندان که عضو کتابخانه ها هستند توجه کرد بلکه ایجاد فرهنگ کتابخوانی باید به گونه‌ای که هر ساله شاهد رشد کتاب و کتابخوانی در کل جامعه باشیم.

امام جمعه اهواز فعال کردن هیئت‌های اندیشه‌ورز با بکارگیری اقشار گوناگون را از جمله راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی برشمرد و تصریح کرد: هدف این هیئت‌ها باید ارائه راهکار برای چگونگی استقبال مردم از فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی تا بزرگسالی باشد.

او با اشاره به اینکه دشمنان امروزه بر روی کودکان سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده‌اند اذعان داشت: برای این گروه باید در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها فرهنگ‌سازی کرد و هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌توانند در این زمینه راهکار ارائه دهند.

 موسوی فرد با بیان اینکه بسیاری از ابزارهای در اختیار بشر قابل استفاده هم به صورت مثبت و هم منفی هستند عنوان کرد: تلفن همراه و فضای مجازی نیز دارای این قابلیت است و باید از این ابزار در جهت ارتقای فرهنگ کتابخوانی بهره مند شد.

او با تأکید بر اینکه از هر ابزاری می‌توان برای انتقال فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد یاد آور شد: برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی در  انتقال فرهنگ کتابخوانی باید جامع و کامل باشد.

او به ضرورت فضاسازی در سطح روستاها، شهرها و خوزستان با محوریت فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی در میان اقشار گوناگون و استقبال آنها از کتاب، باید در محل‌های گوناگون آثار و برکات کتابخوانی تبلیغ و ترویج شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ابراز کرد: اگر امروزه آمار طلاق، بزهکاری، ناهنجاری و اعتیاد بالا است، بخش عمده آن بر اثر فاصله گرفتن مردم و جامعه از کتابخوانی است.

او با طرح این پرسش که از 24 ساعت شبانه‌روز، چه سهمی را برای کتابخوانی اختصاص داده‌ایم بیان کرد: انجام اقداماتی همچون توجه به کودکان، ورود جدی به فضای مجازی و فضاسازی در محلات گوناگون می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

او با اشاره به اینکه متاسفانه کتاب ارزان در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد خاطر نشان کرد: در این زمینه دولت یا خیرین باید ورود کنند، بسیاری علاقه‌مند به مطالعه هستند اما بسیار گران است به ویژه امروزه کتاب‌های قابل استفاده با رقم‌های بسیار گران در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

امام جمعه اهواز با بیان اینکه کتاب‌ها باید دارای کیفیت باشند اظهار داشت: بخشی از آن مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی و بخش عمده آن به برنامه‌ریزی دولت برمی‌گردد؛ مسأله کاغذ نکته بسیار مهمی است و با کمال تأسف هر روزه شاهد افزایش قیمت کاغذ و کتاب هستیم.

او فرهنگ سازان جامعه را خانواده، مدرسه و دانشگاه‌ دانست و تاکید کرد: باید برای والدین، معلمان و اساتید برنامه‌ریزی شود و با برگزاری کلاس‌های گوناگون این گروه‌ها را متوجه ضرورت کتاب خواندن کرد.

 موسوی‌فرد با اشاره به اینکه فضای کتابخانه‌ها باید به گونه ای باشد که افراد با حضور در این محل‌ها نسبت به مطالعه کتاب ترغیب پیدا شوند اضافه کرد: در کتابخانه ها باید کتاب های متعددی وجود داشته باشد که همه اقشار بتوانند از آن استفاده کنند.

او افزود: همچنین در اماکن عمومی و تفریحی همچون پارک ها و فضای سبز نیز می توان در ساعت‌های مناسب، با محوریت کتاب و کتابخوانی از شخصیت های کشوری اثرگذار در حوزه فرهنگ دعوت کرد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید