امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوشتر گفت: خانه تاریخی جامعی در شوشتر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

علی محمد چهارمحالی افزود: خانه جامعی مربوط به دوره قاجاریه و بخش هایی از آن نیز به دوره پهلوی اول باز می گردد و در محله عبدالله بانو و در همجواری بقعه پیر خمسین قرار دارد. این خانه از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است.

49

وی افزود: تزیینات آجری، سنگی و همچنین گچ‌بری های زیبای این خانه چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و در نوع خود معماری بسیار ارزشمند و بی نظیری دارد.

چهارمحالی ادامه داد: این بنای باشکوه دارای ۲ زیرزمین یکی در حیاط اندرونی و دیگری در حیاط بیرونی است. در گذشته این خانه دارای یک شوادان بزرگ بوده که متاسفانه در دوره های گذشته ورودی و بخش هایی از آن مسدود شده است.

45

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر عنوان کرد: از سال گذشته عملیات مرمت آن با هزینه شخصی زیر نظر کارشناسان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر آغاز شده و بخش‌های زیادی از آن مورد مرمت قرار گرفته است.

47

وی بیان کرد: در حال حاضر بخش هایی از اتاق های بخش اندرونی در دست مرمت و بازسازی است. بعد از مرمت و به زودی این خانه تارخی به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری شهرستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

46

پرونده ثبتی این بنا در ماه‌های گذشته آماده و جهت ثبت در فهرست آثار ملی ایران به اداره کل میراث استان خوزستان ارسال شده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید