امروز:
سه شنبه - 11 ارديبهشت - 1403
ساعت :

پیام محکم سرمربی پرسپولیس به هواداران!

مبارزه برای کسب اعتبار و وجهه، ماموریت مرد مرموز و بی سر و صدای نیمکت پرسپولیس تا پایان فصل خواهد بود.

به گزارش "ورزش سه"، از همان ابتدای بروز شایعاتی در مورد احتمال حضور اوسمار ویرا روی نیمکت پرسپولیس، گارد جدی و شدیدی در فضای مجازی در رابطه با این انتصاب ایجاد شده و هواداران این باشگاه معتقد بودند این مربی برزیلی نمی‌تواند در ادامه فصل آورده قابل توجهی برای پرسپولیس به همراه داشته باشد.

این گروه بزرگ مدعی بودند اوسمار از کاریزما و قدرت لازم برای هدایت رختکن پرسپولیس برخوردار نبوده و در حقیقت آن وجاهت و اعتبار لازم برای جایگزینی سرمربی پرافتخاری مانند یحیی گل‌محمدی را ندارد.

به همین علت نیز حداقل مدیریت باشگاه در ظاهر نشان داد به شدت به دنبال جذب گزینه‌های بزرگ و مقبول در بین هواداران است و حتی یک بار رضا درویش در شرایطی که به روشنی از پاسخ منفی برانکو مطلع بود،

برای جلب رضایت هواداران راهی قطر شده و با این سرمربی کروات عکس یادگاری گرفت. گرچه برخی نزدیکان به باشگاه از همان ابتدا تردیدی نداشتند اوسمار در ادامه فصل سرمربی پرسپولیس خواهد بود.

بازیکنان پرسپولیس نیز به نظر علاقه‌مند به حضور اوسمار ویرا در ادامه فصل روی نیمکت بودند و گرچه فضای مجازی روی چندان خوشی به این حمایت نشان نداده و این واکنش را به مثابه دخالت بازیکنان در امور کلان تلقی کرد، اما در نهایت و در شرایطی که به نظر گزینه چندانی هم در این اوضاع وحشتناک مالی برای قرمزپوشان وجود نداشت، اوسمار هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت.

اوسمار ویرا در دوران حدود یک سال و نیم حضور در ایران چندان در مقابل دوربین و رسانه‌ها حاضر نشده و کمتر کسی شناخت چندانی از شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی این مربی برزیلی دارد. اما حداقل تغییرات مثبتی در سبک بازی پرسپولیس در فصل گذشته و بعد از اضافه شدن اوسمار به وضوح دیده شد.

عباراتی چون "کاریزما" و "کاراکتر"، گاهی اوقات تعریف درست و روشنی در بین هواداران فوتبال در ایران ندارد و به نظر گاهی برخی ژست و مصاحبه‌های یک سرمربی، به اشتباه به قدرت و استحکام او در رختکن تعمیم داده می‌شود، گرچه شاید در واقعیت چنین نباشد.

در نهایت اولین بازی در دوران اوسمار ویرا برای پرسپولیس اصلا خوب پیش نرفت و شکست با یک گل در اراک، منتقدان حضور این سرمربی روی نیمکت پرسپولیس را ملزم به پافشاری روی مواضع شدید و انتقادی کرد.

البته کمتر کسی به این نکته توجه کرد که پرسپولیس در مقابل آلومینیوم قادر به استفاده از خریدهای جدید خود نبود و ترکیبی نصفه و نیمه راهی اراک شد.

یک پنالتی به سود پرسپولیس اعلام نشد و چند فرصت طلایی را بازیکنانی چون شهاب زاهدی و نبیل باهویی از دست دادند. ملی پوشان پرسپولیس نیز تحت فشار عملکرد پرهیاهوی تیم ملی در آسیا بودند و در مجموع شرایط اصلا به سود این تیم پیش نرفت. فراموش نکنیم گلی که پرسپولیس دریافت کرد نیز به ندرت در طول یک فصل در فوتبال به ثمر می‌رسد.

اما عملکرد پرسپولیس در اراک از چند جنبه چندان بد نبود. ضریب اشتباهات مدافعان کناری پرسپولیس کاهش یافته بود و خلق موقعیت تنها مختص به خلق مثلث در جناحین و ارسال نبود.

بازیکنان این تیم چند بار از عمق موفق به ایجاد فرصت روی دروازه حریف شدند (تغییری که در زمان یحیی نیز کمی بعد از ورود اوسمار ویرا به رختکن حاصل شد)، و البته ضعف پوشش در قلب خط دفاعی همچنان وجود داشت.

اما امید گل پرسپولیس ۱.11 در مقابل حریف اراکی ۰.35 به وضوح بیشتر بود. قرمزپوشان در آخرین بازی دوران یحیی در مقابل مس امید گل ۰.60 در مقابل ۱.17 حریف داشتند و در مجموع در این فصل انتقادات زیادی به تیم گل‌محمدی بابت عدم توانایی در خلق موقعیت گلزنی وارد بود.

البته در دیدار با تراکتور نیز اوضاع چندان تفاوت نکرد و پرسپولیس همچنان قادر به استفاده از همه بازیکنان جدید خود نبود. اما باز هم میانگین شانس گلزنی ۱.48 بود و این عدد نسبت به دوران یحیی در این فصل پیشرفت قابل توجهی داشته است.

مالکیت توپ برای تیمی مانند پرسپولیس در اغلب مسابقات بالاتر از حریف است، اما تعداد پاس این تیم در دوران اوسمار چندان زیاد نیست و به نظر این سرمربی تمرکز خود را روی ارسال پاس موثر، نه فقط تعداد بالا قرار داده است.

البته این آمار متضمن مفهوم دقیق و محکمی نیست و سرمربیان نمی‌توانند "تنها" با تکیه بر پارامترهایی چون پاس یا موقعیت گلزنی مدعی شوند عملکرد بهتری از حریف داشته‌اند.

ولو اینکه نقاط ضعف پرسپولیس به خصوص در عمق دفاع و پوشش نامناسب مدافعان میانی این تیم به قوت خود باقی ماند و این تیم فرصت‌های گلزنی قابل توجهی در نیمه دوم به تراکتور داد.

پرسپولیس دوران اوسمار ویرا به نظر از سیستم ۱-۳-۲-۴ بهره می‌گیرد و جدایی میلاد سرلک باعث شده سروش رفیعی فعلا و در بازی با تراکتور جای او بازی کند.

 این تغییر می‌تواند روندگی و خلاقیت در مرکز میدان را افزایش دهد، اما در مقابل رقبایی چون استقلال با خط میانی درگیر، کار برای پرسپولیس و اوسمار ویرا دشوار خواهد بود.

 همچنان و درست مثل نیم فصل اول، میانگین گلزنی پرسپولیس نسبت به خلق موقعیت بالا نیست و این ایرادی که توسط یحیی مرتفع نشد، باید به دست اوسمار در ادامه فصل برطرف گردد.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد این سرمربی برزیلی در این ۱۸۰ دقیقه نمره ضعیفی نگرفته و بخشی از جامعه هواداری پرسپولیس را با خود همراه کرده است.

طرفداران این تیم نباید فراموش کنند که اعتماد به نفس و قدرت یک سرمربی فقط نباید بعد از کسب نتایجی درخشان حاصل شود و گاهی این هواداران هستند که می‌توانند با حمایت از سرمربی خود، جایگاه او را در بین افکار عمومی و بازیکنان بهتر کنند.

در عمل، به نظر می‌رسید بعد از جدایی یحیی گل‌محمدی چاره‌ای جز ادامه کار حداقل تا پایان فصل با اوسمار ویرا وجود ندارد و این سرمربی برزیلی نیز در این مدت یک دغدغه و مبارزه مهم خواهد داشت؛ ایجاد اعتبار و اتوریته در بین هوادارانی که در ابتدای راه او را گزینه کوچک‌تری از نیمکت پرسپولیس می‌دانستند.

جنگیدن برای نام و وجهه، ماموریت شخصی اوسمار ویرا تا پایان فصل خواهد بود. مردی که حتی از حیث پوشش و واکنش در کنار زمین نیز متفاوت شده و در سودای تبدیل شدن به یک سرمربی محبوب در فوتبال ایران است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید