امروز:
سه شنبه - 11 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نقد شورا و شهرداری اهواز بی اساس است

 اهواز/حبیب خبر- نوید قائدی:

 شهرداری سازمانی غیر انتفاعی و خدماتی است و وظیفه دارد در دو بعد کالبد و ساختار انسانی شهرها را مدیریت و هدایت کند. حسب وظیفه باید سه شاخه مهم: "عمران شهری، خدمات شهری و فرهنگ و اجتماع شهری" را سامان دهد.

 برای اجرای امور شهری تخصص هایی همچون برنامه ریزی شهری، شهرسازی، عمران، ترافیک، فضای سبز، علوم کامپیوتر، اقتصاد، حسابداری، محیط زیست، پدافند غیرعامل، علوم اجتماعی و فرهنگی و ده ها رشته دیگر نیاز است تا شهرداری بتواند امور شهر را  ساماندهی کند.

 شهرداری ها اگرچه کارکرد سیاسی ندارند اما خواسته یا ناخواسته در ساختار حاکمیت قرار دارند و با حکومت و دولت و مردم در تماس مستقیم هستند و همه روزه درگیر تعامل های چند سویه و چند جانبه هستند.

 شهرداری های موفق برای پیشبرد اهداف بزرگ خود نیازمند افق های برنامه ریزی مشخص بر اساس شرایط منطقه ای و امکانات هستند.

 این برنامه باید بر اساس طرح جامع شهر و طرح های تفصیلی مورد نیاز و برنامه ریزی های تکمیلی میان بخشی تدوین و توسط شورا و نمایندگان دولت مصوب و اجرایی و البته نظارت شوند.

 بعد از اجرایی شدن برنامه باید تمامی فعالیت ها ثبت و ضبط شوند و مدام مورد آنالیز و بررسی و واکاوی قرار گیرند. این بررسی ها بر اساس شاخصه های تعریف شده انجام می گیرد.

 اصل ماجرا این است که مدیریت شهری یک علم جامع میان بخشی است و شورا و شهرداری سزاوار به کارگیری آن هستند. از شورا و شهرداری یی که نه برنامه تدوین شده دارد و نه اهرم های علمی و اجرایی برای پایش برنامه های خود، نمی توان انتظار توسعه و پیشرفت داشت.

 چنین شهرداری هایی دچار روزمرگی و کسالت اجرایی و سلیقه ای بوده و اداره امور آنها ساده و عادی و البته پر تنش و ملتهب و فسادانگیز و خواهد بود.

در چنین شرایطی نقد شورا و شهردار بی اساس و غیر منطقی است. نقدها فقط اعلام سلیقه و اظهار نظرهای شخصی و گاه توجیهی است که افکار عمومی را با خود همراه کند!

در چنین شرایطی بهتر است نهادی علمی و بی طرف با حضور کارشناسان خبره، حداقل متناسب با کمیسیون های شورا، با برگزاری چند مناظره حضوری(با حضور همدلان رسانه ها) و نقد وضعیت شهر، مدیریت شهری و عملکرد شورا، حقانیت کارها بر عموم مردم هویدا شود و حداقل در تصمیم های خود تجدید نظر کنند.

۱۰ بهمن ۱۴۰۲

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید