امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

محمد دیندار- تویستذه و منتقد

 اهواز/ حبیب خبر- محمد دیندار:

 با نگاهی به آثار سینمایی، تلویزیونی و ادبی ارزشمند جهان با مفاهیم سیاسی، می‌بینیم آن دسته از آثاری موفق‌تر و ماندگار و با اقبال فراگیر مردم مواجه شده‌اند که این رگه‌ها و مفاهیم سیاسی را به شکلی غیرمستقیم و دراماتیک و در قالب‌هایی ملودرام، خانوادگی، عاشقانه و اجتماعی باکیفیت به مخاطب عرضه کرده‌اند.

 این دقیقا اتفاقی است که درسریال زیبای "سرزمین مادری"رقم خورده است.

 این سریال روایتگر وقایع سیاسی، اجتماعی و مذهبی تاریخ معاصر کشور است که در بستر درام نمایشی سرنوشت یک پسربچه، تاریخ تحولات کشور را از شهریور۱۳۲۰ تا بهمن ۱۳۵۷ به تصویر می‌کشد. درسرزمین مادری گرچه ما با اتفاقات و التهابات سیاسی ایران در فاصله زمانی ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب مواجه هستیم، اما این اتفاقات سیاسی را در جریان و حاشیه زندگی پسرکی کم‌سن‌ و سال می‌بینیم که بر اثر شرایط به‌وجودآمده مجبور به زندگی در سه خانواده مختلف توده‌ای، سلطنتی و مذهبی می‌شود.

 پسرکی به نام «رهی»که معصومانه در کشاکش حوادث به این‌سو و آن‌سو کشیده شده و درتوفان حوادث سیاسی کشور، زندگی‌اش دچار تلاطم گشته و همین معصومیت و کشاکش او با حوادث مختلف، همدلی تماشاگر را با او برمی‌انگیزد و آرزوی رهایی وی از بند مشکلات و پیروزی‌اش را دارد.

"کمال تبریزی" در این سریال برای مطرح‌کردن دخالت و دسیسه بیگانگان ازجمله انگیس و آمریکا در کشورمان و بی‌کفایتی‌های سیاسی سردمداران کشور و به‌تصویرکشیدن فساد دردولت، مجلس و دادگستری و به‌تصویر درآوردن رنج مردم و مبارزه چهره‌های سیاسی و مذهبی برای مقابله باظلم، هوشمندانه از صدور بیانیه‌های تصویری سیاسی و شعاری و به‌اصطلاح گل‌درشت پرهیز کرده و این ظلم و بی‌کفایتی‌ها را از دریچه زندگی نوجوانی به نمایش می‌گذارد که ظلم را در جمع خانواده‌ای مانند خانواده سرهنگ بهادری که پست‌های سیاسی و نظامی را در اختیار دارد، با پوست و گوشت و استخوان خود حس کرده و به تماشاگر منتقل می‌کند.

از طریق همین شخصیت نوجوان و مراجعات او به همراه دکتر حکیم‌السلطنه (با بازی درخشان زنده‌یاد پرویز پورحسینی) برای دادخواهی به دادگستری است که با بی‌عدالتی در این قوه و زد و بندهای سیاسی و فسادهای مالی آن روبه‌رو می‌شویم و به موازات دل‌نگرانی تماشاگر با این نوجوان، دل‌چرکینی نسبت به ظلم ظالمان در بیننده بیشتر می‌شود.

به این‌گونه "رهی" که می‌تواند نمادی از نوجوان و جوانی ایرانی باشد، در مسیر زندگی‌اش با افراد، قشرها و گروه‌های سیاسی و مذهبی مختلفی مواجه و باعث شناخت او نسبت به مدعیان آزادیخواهی و آزادیخواهان واقعی می‌شود و در نهایت رهایی خود و وطن را در پرتو و سایه دین می‌یابد و همه این ها همان‌طور که به آن اشاره شد، نه از طریق شعارهای تصویری یا دیالوگ‌های مستقیم بلکه در قالب داستانی دراماتیک و پرکشش با محوریت زندگی پرتلاطم یک نوجوان به تصویر کشیده می‌شود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید