امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

نوید قائدی

 اهواز/ حبیب خبر- نويد قائدی:

 در بخش اخبار تارنمای استانداری خوزستان به شماره ۵۰۰۱۵  چهاردهم آذر  ماه ۱۴۰۲ مطالبی از جناب وحيدی وزير کشور در شورای اداری استان مطرح‌شده که برای استحضار خوانندگان مطالبی درج می شود.

 - جناب آقای وحيدي از این‌که اشتغال يکی از مشکلات جدی خوزستان است شکی نيست و آمارهای درگاه آمار ايران بارها بر اين مشکل و رتبه‌های دوم تا سوم بيکاري در سطح کشور دست گذاشته اند؛ اگرچه آمارهاي آنان دقيق نبوده است.

 ای‌کاش در اين جلسه درباره برنامه‌های دولت در سطح کلان و استان در سطح منطقه‌ای براي کاهش آمار بيکاري در قالب طرح‌های اجرايي و عملياتي با زبان آمار و ارقام و ريال صحبت‌هایی می‌شد؛ زيرا دو بخش مهمي که می‌توانند در بازه زماني کوتاه، بخشي از مشکل را برطرف کنند بخش خدماتي است که متأسفانه در سال اخير و احتمالاً در سال آينده به دليل مشکلات اخذ ماليات از اين بخش و بوروکراسی اداري- به رغم تلاش براي کاهش روال‌ها- نمی‌تواند پويايي چنداني داشته باشند.

 همچنين در بخش زنجیره‌های ارزش توليد مانند صنايع پتروشيمي و پتروپالايش ها و بخش کشاورزي، استان در وضعيت مناسبي قرار ندارد که بتوان به آن‌ها اميد کوتاه‌مدت داشت؛ زيرا سرمایه‌گذاری و حمایت‌ها بايد از جانب دولت باشد که فرصت چنداني تا پايان دولت براي فعال کردن اين حوزه‌ها نمی‌توان متصور بود.

- از این‌که فرموديد خوزستان به گردن ما يا شايد کل ايران و مسوولان دين و حقي دارد گفته‌ای است که مرتب و در هر مناسبتي از آن ياد می‌شود، اما بررسي بیشتر شاخصه‌های رشد و توسعه و شرايط اجتماعي و اقتصادي و معيشتي مردم نشان می‌دهد که قطار توسعه که البته شايد بخش زيادي مربوط به اين دولت نباشد، در شرايط مطلوبي نيست و بهتر اين است برنامه‌های اجرايي و عملياتي براي تحقق اين حق اعلام شود؛ زيرا خوزستان به‌تنهایی بسيار غني و پتانسیل‌های بالايي در تمام بخش‌های نفت و گاز، معدن، رودخانه‌ها و دريا، کشاورزي و صادرات و بندرها و... دارد که در صورت برنامه‌ریزی می‌تواند بخش زيادي از مشکلات اقتصادي کشور را مرتفع کند.

- در بخشي ديگر فرموده‌اید بايد براي استان برنامه‌ریزی و براي حل مشکلات حرکت کرد.

جناب وحيدي عزيز! مطالعات برنامه آمايش سرزمين، برنامه‌های فرداست؛ مانند برنامه ششم توسعه و اخيراً در برنامه هفتم ظرفیت‌های خوبي براي رفع مشکلات زيربنايي و توسعه خوزستان فراهم است.

 ای‌کاش مديريت ارشد استان را ملزم می‌کردید که شرايط تحقق برنامه‌هاي کلان (با جذب و مصرف صحيح اعتبارهاي ملي مثلاً اقتصاد دريا محور، يا زنجیره‌های توليد پتروشيمي و...) و زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصي را محقق می‌کردند.

 به‌طور مثال: شمال خوزستان سرزمين مستعد باغداري، دامپروی و مرتع‌داری تا ايجاد جنگل و رونق‌بخش بوم گردی است که تاکنون شرايط مطلوبي ندارند. قطعاً يکي از مشکلات بزرگ توسعه‌نیافتگی خوزستان، نبود برنامه‌ریزی درست و نظارت ناکافی تا رسیدن به نتيجه، همين برنامه‌های نه‌چندان مطلوب بوده و هست. اگر اين رويه را اصلاح کنید گير بسياري از مشکلات برطرف می‌شود.

- در بخش آب‌رسانی و تکميل فاضلاب اهواز و حوزه کشاورزي و صنعت فرموده‌اید: کارهاي خوبي انجام‌شده است. خواهشمند است دستور فرماييد مسوولان مربوط از طريق روابط عمومی‌های خود، يا تارنماي سازمان‌ها گزارش‌های عملکرد ارایه دهند تا ميزان توسعه و پيشرفت مشخص و مردم حداقل خوشحال و اميدوار شوند. برای مثال: برنامه مدون الگوهاي کشت و تعيين تکليف کشاورزان را در اين زمينه فراهم کنند.

در حوزه راه‌های استان شرايط مطلوب نيست. استاني که بخش زيادي از صادرات و واردات کشور را انجام می‌دهد و صنايع بزرگ ملي در آن مستقر است چرا در حوزه تکميل شبکه آزادراهي (کریدور شمال- جنوب غرب کشور) يا بخش شرق و اتصال به استان‌های هم‌جوار مشکل دارد؟

- درزمینه‌ی انتخابات، قطعاً مهم‌ترین مساله سال جاري کشور انتخابات است که بايد باشکوه و عزتمندانه برگزار شود؛ زيرا پشتوانه مردمي بهترين سد دفاعی در برابر نگاه پليد بدخواهان خارج نشين است. لذا نياز است با تلاش همه دوست داران انقلاب و کشور براي هرچه باشکوه‌تر برگزاري آن اقدام‌ها عملياتي شود؛ اما اين مسير تنها با حرکت شعاري ميسر نمی‌شود؛ اگرچه می‌تواند تا حدودي مؤثر واقع شود.

بنابراین، بهترين و سهل‌ترین راه ترغيب و تشويق مردم براي حضور در انتخابات راهکارهاي اجرايي و ملموس بهبود شرايط اقتصادي و معيشتي است تا ثبات اقتصادي و اميد در جامعه هويدا و جاري شود. اگرچه مردم ثابت کرده‌اند حتا در سخت‌ترین شرايط و بدون توصيه هر مسوولي پاي نظام و انقلاب خود ایستاده‌اند. اما از بروز بعضي مشکل های سنگين اقتصادي گلايه دارند که بايد به آن‌ها رسيدگي کرد. در غیر این صورت نسبت به مسایل جاري کشور بی‌انگیزه می‌شوند که اين بی‌انگیزگی و حضور کمرنگ مساله مهمي خواهد بود و براي کشور تبعات خواهد داشت.

۱۵ آذر ۱۴۰۲

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید