امروز:
سه شنبه - 18 ارديبهشت - 1403
ساعت :

کتاب، حافظه بشریت استحبیب خبر- حجت‌الاسلام محمدرضا توانا نیا: هفته کتاب و کتابخوانی آن قدر بهانه خوبی برای پرداختن به این حوزه است که نیاز برای استقبال از این مناسبت نه تنها به شدت احساس می‌شود بلکه باید در همه هفته‌های سال از این مقوله فارغ نشویم.

 کتاب را حافظه بشریت خوانده‌اند. مجموعه دانش و معارف تاریخ مدّون چند هزار ساله را در کتاب می‌توان یافت. هیچ کدام از وسایل ارتباطی، ژرفای لازم را در اندیشه و تفکر و حوزه قدرت خلاقیت انسان آن گونه که خواندن و نوشتن پدید می‌آورد، ایجاد نمی‌کند؛ از این روی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، وظیفه و رسالت اصلی دست اندرکاران فرهنگ و دانش جامعه است.

 در شرایطی که روابط پیچیده اجتماعی و مشکل های روزمره، توان مطالعه را حتا برای علاقه‌مندان به کتاب کاهش داده است و وجود رسانه‌های سمعی و بصری خودی و غیرخودی، به دلیل سهولت برقراری ارتباط، اوقات فراغت آنان را پر می‌کند و به موازات آن، مشکل گرانی کاغذ و وسایل چاپ، نیازهای مالی دست اندرکاران به ویژه نویسندگان، مترجمان و مؤلفان را تأمین نمی‌کند اما نمی‌توان برای گسترش عناوین و افزایش تیراژها و کشاندن انسان‌ها به دنیای کتاب، به شعار و موعظه بسنده کرد.

آثار مخرب و چندجانبه رسانه‌های ماهواره ای و ابعاد خطرناک و مرموز آن، به اندازه کافی، روشن و چشم گیر است. اثرات سوء تلویزیون و تماشای آن، حتا در بزرگسالان، و نیز دگرگونی‌هایی که تماشای این جعبه جادو در کاهش قوای فکر جوانان و حتی خردسالان قبل از دوران دبستان برجای می‌گذارد، جای تردید، باقی نمی‌ماند که متولیان جامعه در این حوزه باید همه توان و امکانات موجود خود را بسیج کنند و یک جریان و نهضت عمومی کتاب‌خوانی را تدارک ببینند.

به نظر نگارنده، این مسأله آن اندازه از اهمیت برخوردار است که حتا باید با اختصاص درآمد حاصله از فروش یک روز نفت در سال برای تهیه وسایل لازم در تقویت چاپ و نشر، مقدمات توزیع ارزان و حتا در پاره‌ای از سطوح رایگان کتاب را تدارک دید.

اگر به ضرورت گسترش نشر کتاب و فراگیر شدن کتاب‌خوانی برای حفظ فرهنگ انسانی و تقویت قدرت دفاعی انسان در برابر یورش پیام آوران ویرانگر، اعتقاد داریم، باید از همه راه‌های ارشادی و تشویقی، بهره جوییم و حتا با برگزاری مسابقه‌های منطقه ای و سراسری، شوق و ذوق را در افراد جامعه، به ویژه جوانان برانگیزیم و در نهایت این که کتاب را در کنار همه اجناس و اقلام ضروری زندگی در سبد خانواده‌ها جای دهیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید