امروز:
پنجشنبه - 9 فروردين - 1403
ساعت :

 یکی از مهم‌ترین راهبردهای بخش صنعت به ویژه در دنیای جدید، سرمایه‌گذاری همه‌جانبه در بخش‌های مختلف تولیدی است.

 سرمایه‌گذاری در صنایع به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم برای بقای شرکت‌ها در عصر بازاریابی هوشمندانه تلقی می‌شود.

 

 توجه به موضوع سرمایه‌گذاری و اثرگذاری آن از جهات مختلف، جزو کلان استراتژی سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های خرد و کلان صنعتی در عرصه بین‌المللی است.

 

 شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های راهبردی به واسطه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، همواره نگاهی خاص به سرمایه‌گذاری در زمینه تولید، زیرساخت‌ها، لجستکی، انرژی و محیط زیست داشته و دارد.

 

این نوع نگاه ویژه موجب شده است تا زمینه‌ای مناسب برای پیوند سرمایه‌گذاری اثرگذار با توسعه شهری، رفع محرومیت‌زدایی و محیط‌زیست سبز در شهر اهواز به وجود آید.

 

امروزه بسیاری از اقتصاددانان از سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از ارکان اصلی سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی نام می‌برند که نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند.
 
اگر در گذشته شیوه‌های سرمایه‌گذاری به صورت کاملا تک‌بعدی به تعریف درمی‌آمد، امروزه برای ورود به جرگه سرمایه‌گذاران و ایجاد تحولی نوین در صنایع، نیاز به کشف ضرورت‌‎های سرمایه‌گذاری، اهمیت پیدا می‌کند.
 
از جمله ویژگی‌های تاثیرگذار سرمایه‌گذاری در صنایع راهبردی می‌توان به تامین ماشین‌آلات، ابزار تولید و محصولات واسطه‌ای برای سایر بخش‌ها، وابستگی مستقیم و غیرمستقیم سایر بخش‌ها به این بخش، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش ‌افزوده بالا، تاثیرپذیری بالای رشد اقتصادی و توسعه صادرات از رشد صنعت و دیگر مواردی از این ‌دست، اشاره داشت.
 
سرمایه‌گذاری در صنایع راهبردی به ویژه در عصر مدرن، ارجاع دادن به یکی از شیوه‌های پیشرو سرمایه‌گذاری با نام سرمایه‌گذاری اثرگذار است.
 
سرمایه‌گذاری اثرگذار، درنظر گرفتن انگاره‌های پرکاربرد در عرصه‌های صنعتی است که می‌تواند زمینه را برای حیات صنایع خرد و کلان در طول یک چشم‌انداز فراهم آورد.
 
مهم‌ترین مولفه‌های راهبردی سرمایه‌گذاری اثرگذار، سرمایه‌گذاری در بخش‌های استراتژیک شامل زیرساخت و لجستیک در راستای ایجاد اشتغال‌زایی، رفاه جمعی، محیط‌زیست سبز است. 
 
سرمایه‌گذاری اثرگذار در تلاش است تا ضمن ورود سرمایه و رونق کسب‌وکار در زمان و مکان مناسب، امکانات زیرساختی پروژه‌های مختلف را به شکل بنیادین فراهم آورد.
 
درنتیجه توجه به سرمایه‌گذاری از جنس اثرگذار به ویژه در صنایع، می‌تواند به تحقق سند چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ نظیر افزایش درآمد سرانه، اشتغال، تنوع و توسعه صادرات و ایجاد ارزش‌ افزوده بیشتر در محصولات تولیدی کشور کمک کند. 
 
سرمایه‌گذاری اثرگذار یکی از مولفه‌های مهم در ایجاد نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی رقابت‌پذیری و رشد اقتصادی در مرکز تولید ارزش افزوده محصولات و خدمات است که می‌تواند زمینه را برای توسعه بهینگی در فرآیندهای تولید به همراه تقویت مدل های تجاری فراهم آورد.
 
بنابراین با توسعه هرچه بیشتر صنایع تحت لوای دهکده جهانی، سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال یافتن مزیت‌های بیشتر در حوزه‌های اطلاعات، روابط و دانش در مقابل دارایی های فیزیکی هستند تا اثرگذاری خود را در بازاریابی شبکه‌ای به ویژه در جهان آینده بیشتر کنند.
 
 
ایران و سرمایه‌گذاری اثرگذار
 
یکی از مهم‌ترین مولفه‌های سرمایه‌گذاری اثرگذار که می‌تواند چرخ تولید کشور را به ریل جهانی متصل نماید، توجه به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در زیرساخت‌های اقتصادی است؛ چراکه ایران با وجود ذخایر عظیم انرژی شامل نفت، گار و صنایع معدنی، می‌تواند نقش موثرتری در بازارهای جهانی ایفا کند.
 
اولین راهکار برای دستیابی به توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع، تغییر تفکر مدیریتی به ویژه در جایگاه سهامداران است. سهامداران به عنوان صاحبان اصلی کسب‌وکار صنعتی، می‌توانند نقش تعیین‌کننده در جهش اقتصادی شرکت‌ها و سازمان‌ها ایفا کنند.
 
اگر سنگ بنای توسعه سرمایه‌گذاری برای سهامداران از طریق مشاوران اقتصادی کارآزموده و با دانش به خوبی تشریح شود، دیری نمی‌پاید که سایه تهدیدها در دوران تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده به فرصتی برای سرمایه‌گذاری اثرگذار تبدیل خواهد شد.  
 
توجه به سهامداران در قامت سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران اصلی صاحبان سرمایه برای سوق دادن سرمایه جهت سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در موضوع لجستیک، می‌تواند ضمن جهانی‌سازی کسب‌وکار، سودآوری قابل توجهی را برای یک مجموعه به ارمغان آورد.
 
سرمایه‌گذاری سهامداران در بخش‌های زیرساختی جهت توسعه کسب‌وکار، علاوه بر اینکه موجب توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی می‌شود، زمینه را پیرامون رفاه اجتماعی به وجود می‌آورد.
 
 
لباس سرمایه‌گذاری بر قامت اکسین 
 
با نشستن مدیرعامل جدید شرکت فولاد اکسین خوزستان بر مسند ریاست این شرکت در سال ۱۳۹۹، بسیاری از کارشناسان به بازگشت نقش همه‌جانبه اکسین در اقتصاد کشور و خاورمیانه امیدوار شدند.
 
یکی از مهم‌ترین دلایل این امیدواری، تبیین راهبردهای متنوع در زمینه افزایش سبد محصولات با ارزش افزوده بالا در کنار توسعه نقش سهامداران در فرایند تولید، گسترش محصولات صادراتی و توسعه زیرساخت‌ها به همراه ایجاد اشتغال در مناطق بومی شرکت فولاد اکسین خوزستان توسط مدیرعامل جدید بود تا این راهبردهای نوین بتواند چراغ سرمایه‌گذاری اثرگذار را بر اساس استانداردهای بین‌المللی روشن کند.
 
بنابراین اگر همراهی سهامداران، اعضای هیئت مدیره و پرسنل محترم فولاد اکسین خوزستان با مدیریت جدید نبود، بدون تردید مسیر رشد و نمو برنامه‌های توسعه‌ای با اختلال‌ جدی مواجه می‌شد.
 
شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه سرمایه‌گذاری اثرگذار، توانسته است موقعیت خود را در زمینه زیرساخت‌ها، محیط‌زیست، اشتغال و رفاه اجتماعی ارتقا بخشد و در مسیر تداوم‌بخشی به آن، برنامه‌های متنوعی را در طول چشم‌انداز تبیین نماید.
 
برنامه‌های فولاد اکسین خوزستان پیرامون سیاست‌های کلان مدیریت جدید بر مبنای توسعه زیرساخت‌ها و مشارکت بیشتر سهامداران برای ارتقای اثرگذاری سرمایه‌گذاری‌‎ها شکل گرفت.
 
وجود چنین استراتژی به واسطه حضور موثر سهامداران، زمینه را برای توسعه محصولات با ارزش افزوده بالا برای مصرف در صنایع پایین‌دست و راهبردی همچون صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به وجود آورد؛ به طوری که می‌توان امیدوار بود که نقش فولاد اکسین در سال‌های پیش رو، به نقشی سیستماتیک و موثر در بازارهای داخلی و بین‌المللی تبدیل شود.
 
 
طرح فولادسازی اکسین و سرمایه‌گذاری اثرگذار
 
سهامداران شرکت فولاد اکسین خوزستان شامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و گروه ملی صنعتی فولاد ایران می‌شود.
 
هر کدام از سهامداران به عنوان بزرگ‌ترین حامی هر نوع سرمایه‌گذاری جدید در شرکت فولاد اکسین، نقش مهمی در توسعه این مجموعه برعهده داشته و دارند. 
 
یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت فولاد اکسین که می‌تواند زمینه را برای جهانی‌سازی این شرکت به وجود آورد، طرح فولادسازی است.
 
این طرح فرصت مناسبی برای اشتغال جوانان بومی ‌به ویژه متخصصان این حوزه در استان خوزستان محقق می‌سازد. 
 
موضوع طرح توسعه و تکمیل زنجیره تولید فولاد اکسین یکی از راهبردهایی است که می‌تواند به رفع محرومیت‌های اجتماعی منجر شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در این زمینه با کمک و حمایت‌های سهامداران، همواره در اولویت شرکت فولدا  اکسین خوزستان بوده است.
 
به نظر می‌رسد با تکمیل فرایند مناقصه این طرح در سال ۱۴۰۰، امیدواری‌ها برای راه‌اندازی آن در سال ۱۴۰۱، بیش از پیش نمایان شده است تا از این طریق بتوان بر نقش سرمایه‌گذاری اثرگذار این شرکت در اقتصادی منطقه‌ای، آشکارتر کرد.
 
توسعه طرح فولادسازی، علاوه بر ایجاد زمینه‌ای مناسب برای اشتغال بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و اشتغال‌زایی چند هزار نفره به صورت غیرمستقیم، امکان توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، ریلی و دریایی را نیز به وجود می‌آورد.
 
علاوه بر این، فرصت سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینه توسعه سبد محصولات استراتژیک و با ارزش افزوده بالا، ضمن توسعه زیرساخت‌های بومی شهر اهواز در کنار بهره‌وری و اشتغال محلی، تحقق سرمایه‌گذاری اثرگذار را برای این شرکت امکان‌پذیر کرده است.
 
 
اکسین و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری
 
یکی از مهم‌ترین اولویت‌های توسعه‌ای شرکت فولاد اکسین خوزستان، توجه به زیرساخت‌ها با هدف تحقق برنامه رفاه اجتماعی است.
 
فولاد اکسین خوزستان با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته است سرمایه‌گذاری مناسبی در مسیر توسعه قطعات، تجهیزات و ماشین‌‌آلات مورد نیاز خط تولید ایجاد کند که این رخداد می‌تواند در برنامه چشم‌انداز، نقش موثری پیرامون محرومیت‌زدایی در استان خوزستان ایفا نماید.
 
ضمن اینکه توسعه تجهیزات و قطعات پیشرفته تولید، مسیر خودکفایی به عنوان یکی از مزیت‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری اثرگذار را ترسیم خواهد کرد.
 
بر اساس برنامه چشم‌انداز شرکت فولاد اکسین خوزستان در زمینه سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، این امکان برای مجموعه اکسین فراهم خواهد شد تا نام خود را در قامت پرچمدار سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد به اهتزاز درآورد.
 
* سعید کوچک زاده

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید