امروز:
سه شنبه - 28 فروردين - 1403
ساعت :

قهرمانان ما کو

 وقتی از قهرمان سخن می‌گوییم نباید تنها تصورمان صرفا قهرمانان عرصه‌های جنگی باشد. بلکه قهرمانان مجموعه‌ای از افراد شایسته و برجسته در عرصه‌های مختلف نظامی، فرهنگی، هنری، ادبی، سیاسی، صنعتی، علمی، دانش، ورزش، ادبیات، پزشکی، صنعتی و... هستند.

 

 بی شک یکی از این قهرمانان بزرگ تاریخ کشورمان در عرصه سخن و ادب، شیخ سعدی شیرازی است که آوازه اش اگر چه در جهان پیچیده و شعرش آذین بخش سازمان ملل شده و اشعارش بر لب سیاسیون دنیا جاری است، اما خود چنانکه باید نتوانسته ایم قدردان و معرف او بوده و از گنجینه ماندگارش بهره و درس بگیریم.

 

 در مستند «قهرمان من کو» که در سال ۱۳۹۷ برای شبکه افق ساختم، یکی از مواردی که جناب منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به آن صریحا اشاره کرد، همین شخصیت بزرگ سرزمین مان سعدی شیرازی بود که چرا با وجود حکایات ارزشمند و پندآموزی که ایشان در باب سفر و با معانی اخلاقی و عرفانی دارند، اما هنوز نتوانسته ایم از آن‌ها در سینما بهره برده و به تصویرشان کشیم.

 در همین‌مستند نیز جناب قاسم زارع بازیگر سینما و تلویزیون از اینکه درباره شخصیت‌ها و قهرمانان ادبی ایران همچون سعدی، فردوسی و رودکی در کشور‌های دیگری همچون تاجیکستان و ترکیه و ... فیلم ساخته می‌شود، اما خود از آن‌ها غافلیم، اظهار تاسف کرد.

 

 در جهانی که کشور‌هایی مانند کره جنوبی و ترکیه و در راس آن‌ها آمریکا و دیگران انواع و اقسام شخصیت‌های خیالی یا واقعی خود را در قالب فیلم و سریال به مردم دنیا معرفی کرده و حتی برخی از کشور‌ها شخصیت‌های ادبی ما را به نام خود مصادره می‌کنند، چنین غفلتی چه در سینما و چه در تلویزیون و چه بر صحنه‌های تئاتر، آزار دهنده و آسیب زننده است.

 

 شخصیتی مانند سعدی که اشعار و مرام اش در جهان یک معیار انسانیت محسوب می‌شود، باید در ایران بر قله آثار هنری بدرخشد و بزرگداشت او نباید تنها به یک روز و به شکلی نیم بند محدود شود.

 

 آثار جناب سعدی، مجموعه و گنجی عظیم است که می‌تواند فقر آثار نمایشی و هنری ما را بر طرف و غنی سازد و افزون بر آن با ساخت آثاری متنوع بر اساس نوشته‌های ایشان می‌توانیم ابعاد مختلف این شخصیت پرافتخار را برای جهانیان بهتر و بیشتر معرفی نماییم.

محمد دیندار

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید