امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 یکی از بزرگ ترین مشکل های کلان شهر اهواز بالا بودن آمار بالای بیکاری، فقر و حاشیه نشینی است.

  بیکاری و کم برخورداری بسیاری از خانوارها از اشتغال و اخیرا تورم و گرانی و مشکل های معیشتی مسبب بسیاری از معضل های اجتماعی و خدماتی در سطح شهر خواهد بود.

 برای مثال: مسایلی همچون آمار بالای دستفروشان در سطح معابر و پیاده روها، زباله گردهای شبانه و روزانه- که مشکل عدیده ای را در نظافت شهری و ترافیک باعث شده اند- سرقت درب منهول های فاضلاب و تاسیسات آبرسانی فضای سبز و فلز تابلوهای مسیر، سایبان ایستگاه های اتوبوس و حتی پل های عابر پیاده از جمله نمونه هایی از این مشکل های همه روزه در سطح شهر اهواز است.

 شکی نیست که مشکل بیکاری ملی و در تمام کشور به دلایل گوناگون برقرار است و مسوولان در سال های سال هنوز نتوانسته اند جز شعار دادن راه حلی برای آن پیدا کنند ، اما آمار بالای آن در استان زرخیز خوزستان و در شهر اهواز واقعا جای اعتراض و گلایه دارد که آن هم حاکی از بی تدبیری مسوولان است!

 اما یک بررسی ساده نشان می دهد: نهادهای خدمات رسان به ویژه شهرداری اهواز چه ضرر و زیان هایی در این مورد متحمل می شوند که به عنوان یک عامل بیرونی غیر قابل کنترل با آن درگیر است، لازم است برای بررسی دقیق رابطه میان فقر، بیکاری و صدمه ها و هزینه های خدمات شهری مطالعات دقیق و جامعی صورت گیرد و رابطه معنا دار و ریالی آن همه سال مشخص شود و به عنوان یک مطالبه جدی از دولت و حاکمیت مطرح یا برای رفع آن ها در سطح استان و شوراهای اجتماعی و عمرانی چاره اندیشی شود.

 باید نتایج این بررسی ها به حاکمیت اعلام شود تا در بررسی و محاسبات ملی و تصمیم گیری ها مد نظر قرار گیرد. البته نیاز به مطالعات دقیق آکادمیک و علمی و پژوهشی است، نه اینکه با یک گزارش و چند تصویر و حدس و گمان انتظار رفع مشکل ها را داشت!

 لذا از تمامی صاحب نظران و کارشناسان حوزه شهری و جراید و حتی دانشگاه های استان انتظار می رود حال که دولت تازه نفس سر کار آمده نسبت به موضوع های اساسی و ریشه ای شهر و استان بیشتر حساس شوند و مسایل را بررسی و انعکاس دهند تا شاید مسوولان کشوری حساس شده و گره ای از مشکل ها رفع کنند.

 واقعا مصادیق قید شده مانند این همه زباله گرد و سرقت درب های فاضلاب و مشکل های حاشیه نشینی گسترده و... در شهرهای کشور عمومیت دارد؟

 به امید روزی که مطالعات مقایسه ای و تطبیقی و ارایه راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد شود.

 نوید قائدی/۲۲ مهر ۱۴۰۰

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید