امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

حبیب خبر- نوید قائدی: 

بعد از کش و قوس های فراوان و شعارهای زیبایی که توسط شوراییان داده می شد شهردار منتخب با رای اکثریت انتخاب و معرفی شد.

در طول دوره بررسی از روند و رویه انتخاب شهردار به مردم گزارش شفاف و مستندی ارایه نشد که البته جای گلایه دارد.

اعضای شورا حتما برای انتخاب خود دلایلی دارند که افکار عمومی منتظر است دلایل این انتخاب را بداند تا بفهمد مزیت های مهم این انتخاب و فرد منتخب چیست که قرار است ناجی مشکل های شهر اهواز باشد.

اما هر کارشناس خبره ای که به مدیریت شهری اشراف دارد می داند برای تعالی و توسعه در شهرداری یک کلان شهر- که مشکل های آن روی هم انباشه شده و در اقلیم ویژه ای از ایران قرار دارد (متوسط ۸ ماه سال دمای بالایی دارد) و مردم شهر ترکیبی از اقوام مختلف هستند- نیاز است کسی سکان هدایت شهر را به دست گیرد که علاوه بر بعد علمی و ذکاوت و تبحر در امور شهری مدیری اجرایی و توانمند باشد.

البته نیاز به توضیح است: مشارکت شهروندان و ساختار شهرداری در نیل به توسعه رکن اساسی است و جناب شهردار منتخب با توجه به پیشینه فکری مردم اهواز نسبت به مدیران اصفهانی در چند سال گذشته، چه گونه می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند جای سوال دارد.

شهردار منتخب باید بتواند سیستم اداری و اجرایی شهرداری را اصلاح و بر مسیر صحیح و علمی هدایت کند؛ حال شهردار چقدر در این زمینه تبحر و اشراف دارد باید در عمل دید.

وضعیت نامطلوب حمل و نقل درون شهری و مترو شهر نیازمند عزمی راسخ و قوی است تا اصلاح و به سرانجام برسند. برای رفع گره های آن ها نیازمند ارتباط های استانی و ملی است و باید شهردار در این زمینه تجربه کافی داشته باشد تا بتواند گره های کور را باز کند.

اگر شورا بخواهد توجیه کند که شهردار برنامه ای قوی و دقیق ارایه داده ، اصلا نمی تواند مورد پذیرش باشد؛ چون هر برنامه ای قابلیت اجرا ندارد کما اینکه در کشور سال ها است برنامه داریم اما از توسعه خبری نیست.

کوتاه سخن: شهردار منتخب فرد شناخته شده در سطح کلان شهرهای کشور نیست که ارتباط موثر و قوی با نهادهای اجرایی مرکز داشته باشد؛ بعید است ایشان با اتحادیه های کشوری ارتباط موثر و کاریزمایی داشته باشد. بعید است با نهادهای قدرت و حاکمیت لابی و ارتباط موثر داشته باشد تا بتواند از این روابط در حل مشکل های شهر اهواز بهره ببرد.

در نهایت قصد قضاوت زود هنگام نیست؛ اما باید واقعیت ها را گفت و از زبان شوراییان و شهردار بیش تر شنید و قول و وعده های زمان دار آن ها را رصد کرد تا بتوان در آینده بیش تر بررسی و اعلام نظر کرد.

 امیدوارم شهر اهواز مجدد دچار آزمون و خطای دیگری نشود که دیگر جایی ندارد.

۹ شهریور ۱۴۰۰

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید