امروز:
چهارشنبه - 2 خرداد - 1403
ساعت :

 اهواز- حبیب خبر- نوید قائدی: کالبد شهر و زندگی شهرنشینی نباید به گونه باشد که برای شهروندان ملال‌آور شود و تنها اکتفا به نوستالژی گذشته ما را دل‌خوش کند.

 برای این‌که شهر از کرختی و بی‌روحی خارج شود باید دست به دامن هنر شهری شد تا با خلق آثاری زیبا و متناسب با شرایط فرهنگی، محیطی و اقلیمی، چشم و گوش‌ شهروندان را به زیبایی‌ها فراخواند.

  اگر در شهری خوش‌سیما از لحاظ طبیعی، مانند اهواز با مدیریت قوی فرهنگی بتوان بر مبنای بوم‌شناسی شهروندان، برای آن‌ها در محیط‌ شهری زیبایی خلق کرد با همین روش و متد می‌توان حس غرور و آرامش و تعلق‌خاطر آن‌ها را تقویت کرد.

 در این نوشته سعی بر توضیح مفاهیم فنی مانند نوع انتخاب المان‌ها، اثربخشی و کارایی آن‌ها نیست زیرا مطلب تخصصی و توضیح آن زمان‌بر خواهد شد. البته اگر نیاز اولیه یعنی شرط پذیرش و درک نیازهای اولیه و اجرای هنرهای شهری موردتوجه قرار گرفت و عزم و اراده‌ای بر اجرای آن شد، قطعاً در مرحله بعد باید به این مقوله پرداخت.

 در این موضوع که فضای کالبدی شهر اهواز شدیداً به هنر شهری نیاز دارد تردیدی نیست. مکانیسم عمل باید بر اساس ساختار مدیریت شهری با مسوولیت نهاد هنری شهرداری اهواز باشد و باید از وجود سازمان‌های دولتی و غیردولتی مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج هنرمندان، سازمان‌های مردم‌نهاد هنر محور و اشخاص هنری حقیقی دوست دار شهر بهره برد.

در اجرای این رسالت خطیر اگر برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی مناسب و قوی برقرار شود، با کمترین هزینه و از طریق همکاری و همیاری اهل هنر می‌توان بخش‌هایی از شهر را با هنرنمایی متحول کرد، گرچه حجم نابه سامانی‌ها زیاد و ملالت‌های بصری شهر زیاد و غیرقابل‌پذیرش است اما کار را از هرجایی شروع شود منفعت است.

کالبد محله‌های شهر مهیا برای اجرای خلاقیت‌های هنری است. مجدد متذکر می‌شود با یافتن روش‌های صحیح و فوری اجرایی و انتخاب صحیح سوژه‌ها و ابژه‌ها بر اساس بوم‌شناسی نیاز شهروندان برای اثربخشی بیشتر و همچنین توجه به کارایی یعنی زیباشناسی آثار هنری خلق‌شده، می‌توان به نتایج ملموس و قابل اتکایی دست‌یافت که مردم شهر تشنه این تغییر و نیاز فرهنگی است.

 البته این موضوع مختص شهرداری اهواز نیست و در تمامی شهرهای استان این نیاز مبرم و اساسی قابل‌لمس و قابلیت اجرا دارد.

 زمان آن رسیده است در کنار کالبد شهر به شهروندان و روح آن‌ها توجه شود تا این کسالت و رخوت کاهش یابد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید